Ik ben pril zwanger van onze tweede. Onze zoontje is spontaan geboren met 34 weken, ondanks harde buiken en suiker heb ik destijds geen extra controles gehad. Nu had ik van de week bij de intake de vraag gesteld als extra controle mogelijk was. Dit willen ze dus niet doen. Pas bij vermoeden als er wat aan de hand is gaan ze actie ondernemen maar niet preventief . Ik vind dit best lastig omdat ik geen herhaling wil want mijn had ondanks niet extreem prematuur zeker een lastige start. Wat mag ik als zwangere eisen?
Hoi Lunap, ik snap je ongerustheid wel hoor. Er zijn bepaalde richtlijnen waar verloskundigen hun beleid aan koppelen. Nu staat er in de VIL (verloskundige indicatie lijst) beschreven dat wanneer je voor de 33 weken bent bevallen vorige keer je een indicatie hebt om bij de gyn onder controle te zijn. Als je, net als in jouw geval, tussen de 33 en 37 weken bent bevallen staat er, dat als er ná de vroeggeboorte een normale zwangerschap is geweest, je nu bij de verloskundige onder controle mag blijven. Maar dit is je eerste zwangerschap na de vroeggeboorte. Ik zou dus zelf even overleggen met de gynaecoloog of je even op consult sturen. Maar het beleid is ook afhankelijk van de oorzaak van de vroeggeboorte. Is die bekend of was het toeval? Kortom, er is geen eenduidig antwoord op je vraag. Maar ik denk wel degelijk dat je de vraag nog eens aan je vk kunt stellen. Het is ook in hun belang dat jij gerust de zwangerschap in gaat. Je mag trouwens ook altijd bij een andere verloskundige in de regio een second opinion vragen hoor. Vragen staat vrij. Je moet natuurlijk niet gaan 'shoppen' tot je hebt wat je wilt, want er zijn nu eenmaal protocollen die zijn opgesteld na grondig onderzoek, maar ik denk dat je best een tweede mening kunt vragen. Groetjes Brigitte
Nee de is geen oorzaak gevonden, zelf heb ik het gevoel dat ze eerder hadden moeten controleren ivm harde buiken en weinig vruchtwater. Bij mijn volgende controle zal ik het nog keertje vragen ivm onrust die het geeft. Bedankt voor je reactie