Ik ben 3 maanden geleden bevallen. Al na 8 weken ben ik voorzichtig aan gaan sporten. 1 keer per week. Nu heb ik sinds een paar weken een stekerig, branderig gevoel in mijn schaamsteek, lies. De fysio bij mijn nagym (van zwangerschapsgym) dacht dat dit mijn schuine buikspieren waren na inspanning. Nu heb ik sinds gisteren (na het vrijen) ook weer erge last. Ook leek het wel of ik na het vrijen wat urine verloor. Ik heb tijdens de zwangerschap geen klachten gehad bij mijn bekken, dat is het rare. Kan het toch bekkeninstabiliteit zijn? Onstaan na de zwangerschap eventueel door het sporten??
Ja, je kan ook bekkenklachten hebben na je bevalling. Heb ik ook. Begon bij mij ook in de lies ca. 2/3 maanden na de bevalling. Ben inmiddels bijna 11 maanden verder en nog onder behandeling van een bekkenfysio en osteopaat. Bij mij kwam het waarschijnlijk omdat mijn zoontje in een stuit gelegen heeft en daardoor meer naar een kant heeft gelegen. Daardoor is mijn rechterlies uit balans en veroorzaakt pijnklachten. Ook ik heb last van urineverlies en het gekke is dat hoe meer ik last heb van mijn lies (met uitstraling naar het bovenbeen), hoe moeilijker ik de plas kan ophouden. Heb nu oefeningen om mijn bekkenbodemspieren, mijn buik- en rugspieren te trainen, zodat die mijn bekken weer beter in balans gaan houden. Dat het door het sporten komt, denk ik niet direct. Mij wordt juist aangeraden om meer te gaan sporten om zo mijn spieren beter te ontwikkelen. Ik heb het wel eens dat ik pijnklachten krijg tijdens een verkeerde beweging en dan vervolgens een paar dagen meer last had. Misschien dat je daarom tijdens het sporten wel een verkeerde beweging hebt gemaakt. Ik zou dus even bij een bekkenfysiotherapeut langs gaan, die kunnen je goed adviseren en helpen. Maar stoppen met sporten hoeft volgens mij niet.
ik heb inmiddels revalidatie therapie voor de bekkeninstabiliteit, bij mij was het heel erg tijdens de zwangera=schap maar daarna nog veel erger geworden geen gevoel in mijn rechterbeen urine liep ben bevallen met een keizersnee. Ik kon een periode helemaal niet meerlopen. nu heb ik therapie en het bekkenprobleem zit meestal in de stabilisatiespieren, vooral de dwarse buikspier en kleine rugspiertjes. deze zijn heel moeilijk gecontroleerd te stimuleren, daar wordt ik nu heel erg bewust van gemaakt en langzaam aan kan ik wat meer heb nog geen minder pijn of vermoeidheid wel makkelijker bewegen en ben me ook bewuster van mijn spieren. hun zeiden daar gelijk, zitten ook mensen op de groep die zijn gaan sporten mara waar het erger werd en het schijnt redelijk vaak te gebeuren de mensen gaan hun spieren stimuleren maar als je de ene spiergroep heel goed stimuleert schuine buikspieren bijv en de dwarse "vergeet" dan is je stabilisatie weg en blijft vaak ook in grote lijnen weg. alsof de basis vergeten is zeg maar dus mijn advies ga naar een goede bekkentherapeut en probeer aan het werk te gaan dat je gericht je dwarse buikspier inschakelt ik zelf ben van het kastje naar de muur gestuurd maar mijn zoontje is nu bijna 10 maanden en behoorlijk kunnen wandelen heb ik nog steeds niet. zorg goed voor jezelf