Terugval zindelijkheid - peuterpuber

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Arevinol, 19 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dochterlief was een aantal weken helemaal zindelijk van plas, de laatste week zelfs 's nachts!

Nu plast ze sinds ze een paar dagen opeens weer in haar luier, echt vaak ook. Een terugval dus, nou ja, kan gebeuren. Niet teveel aandacht aan schenken..?
    Ik weet alleen niet zo goed hoe ik nu met deze situatie om moet gaan. Ze lijkt het namelijk te gebruiken om haar eigen wil duidelijk kenbaar te maken. (t is best een pittige meid ;))

Ze plast nu dus opeens thuis en op alle plaatsen waar ze het makkelijk aan kan geven en altijd naar de wc kan, heel vaak gewoon weer in haar luier.
    Maar zijn we ergens waar het lastig is, dan moet ze 'opeens' plassen! En dat is echt niet omdat ze opeens zo nodig moet, maar omdat ze het leuk vindt ofzo of weet/aanvoelt dat ik het vervelend vind (?)
    Ook als ze een kwartier geleden nog haar luier vol geplast heeft bijv. Mijn eerste reactie is dan ook meestal, ja dahaaag, nu opeens wel!? Dan gaat ze vervolgens heel hard roepen dat ze echt echt naar de wc moet. Dus dan vraag ik maar weer naar het personeelstoilet en dan komt er meestal ook wel een (mini)plasje (maar ze kan het ook op commando).

Ik twijfel daarom nu of ik mee moet gaan in haar 'spelletje'. Álle plasjes die ze op de wc/potje doet blijven prijzen, ook als ik t idee heb dat ze t 'expres' alleen op lastige plaatsen wil? (ze krijgt vast snel wel genoeg van dat spelletje??)

Ik wil er geen machtsstrijd van maken, maar vind het ook zonde om het te laten versloffen..

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Maar als ze zindelijk is waarom draagt ze dan een luier? Is toch ook onlogisch voor haar. Ik zou haar of weer belonen met een stickersysteem of haar gewoon steeds sturen ipv te vragen of ze moet. Ik zou het ook niet laten versloffen 2j3mnd is een mooie leeftijd om zindelijk te zijn (komen vast verhalen dat ze nog zo jong is en dat je haar weer een luier om moet doen).

3. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    tja hier hetzelfde. Chris is al sinds de kerst zindelijk en droeg geen luier meer. Sinds 2 weken plast en poept hij gewoon weer in zijn broek. Daar wordt ik dus niet vrolijk van. Maar ik heb nu het gelaten. Na anderhalve week een keer of 6 per dag verschonen en veel poep uit broekjes gaan wassen heb ik hem nu gezegd dat hij nog te klein is voor en onderbroek en weer een luierbroekje aankrijgt. Dit vind hij niet leuk en sinds een dag of drie geeft hij weer regelmatig aan dat hij moet plassen en poepen, maar zijn broekjes zijn ook nog regelmatig vol. Dus voorlopig laat ik het maar effe zitten en kijk ik over een paar weken wel weer. Bij hem is het pure dwarsigheid, nar 4,5 maand zindelijk te zijn geweest. Merkte ook dat er erg veel negativiteit kwam door al die vuile broeken en dat is nu effe weg. Nu is Chris al wat ouder, volgende maand 3, maar ik ben het toch effe beu.

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ze heeft nog een luier om, omdat ze nog wel in haar luier poept. Ze voelt wel aan dat ze moet poepen en wil dan (thuis iig) naar de wc. Vervolgens 'lukt het niet', ze durft het niet ofzo(?). Heeft het wel (kort) een paar keer goed gedaan.
    Ik heb geen zin om iedere dag poep te ruimen. Aangezien het prima ging met luierbroekje aan voor de plas, heb ik hem weer omgedaan. Het leek voor haar niet verwarrend.
    Bovendien geeft ze het op de psz niet aan bij de juffen, plas hield ze wel op tot de plaspauze, maar poep niet. Dus ik wilde haar een luier om laten tot ze ook haar poep op potje/wc kan doen.

Verder wil ik haar niet pushen, dat kan juist averechts werken. Ook als ik bv voor het eten tegen haar zeg 'nu even plassen en handen wassen', zegt ze 'hoef niet te plassen'.
    Dus als ze niet wil, of zegt dat ze niet hoeft, ga ik haar niet dwingen.

Ik heb haar wel vaak kunnen verleiden om bv nog even te plassen voor we weggingen, zodat ze niet onderweg of in de winkel zou hoeven. maar ik denk dat haar gedrag nu juist een reactie is, op dat ík haar probeer te sturen. Zij wil de regie over haar eigen zindelijkheid hebben.
    Het verleiden om te plassen lukt nu helemaal niet meer, ik wil haar niet dwingen, maar haar verbieden om te plassen als ze het aangeeft lijkt me ook niet wenselijk??

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    @duikster, maar wat doe je dan als hij zegt dat hij moet plassen? Want dáár gaat het mij dus om. Ik wil het best 'loslaten' en ik ga ook niet boos worden of geirriteerd zijn als ze in haar luier plast. Maar ze lijkt het te misbruiken, door alleen op moeilijke plaatsen te willen plassen. Moet ik dat dan verbieden?

Als ik haar dr luier uitdoe, en ze plast in haar broek, geeft ze er niet veel om. Terwijl ze dat voorheen vreselijk vond. Het is dus idd echt puur dwarsigheid.
    Dus ik besef dat het geen zin heeft om haar in dr broek te laten blijven plassen. Dus die luier gaat gewoon om.

Maar ik vind het wel jammer om t te laten versloffen. Een half jaar geleden heb ik dat ook al gedaan, omdat ze toen steeds 's avonds in bed ging roepen dat ze moest plassen. Aangezien ik geen zin had in slaapdrama's (heeft ze tot 1jr heel erg gehad), heb ik t toen helemaal afgekapt. Ik vind het echt zonde om dat nu weer te doen, omdat ze het nu wel écht goed kan..

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Yolanthe, stickersysteem heb ik er idd weer bijgenomen, maar volgens mij heeft dat voor haar geen meerwaarde.

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Niemand verder iets soortgelijks meegemaakt?

8. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn dochter heeft op het moment ook een beetje een terugval.
    Van nooit plassen in d'r broek is het nu soms 4 x per dag dat ik haar kan verschonen.
    Het zij zo.. dan maar wat vaker verschonen en weer wat strakker er op gaan zitten om haar naar de wc te laten gaan.
    Hier heeft het er waarschijnlijk mee te maken dat ze sinds vorige week naar de peuterspeelzaal gaat. Best spannend voor d'r denk ik.

Mijn advies... géén luier meer aandoen. Zolang jij die luier blijft aantrekken zal er in de luier gepoept worden.
    Mijn inziens is het een kwestie van doorzetten. Dan maar wat meer wassen en poetsen.

succes!

9. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    idd geen luier meer doen en ook strak inzetten dat ze elke keer naar de wc moet voordat je weg gaat en misschien andere vaste momenten! Geen discussie aangaan, op die momenten gaat ze gewoon even op de wc.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    ?? Dan zit ik toch geloof ik in een wat andere flow wat betreft zindelijk worden!
    Mijn idee is namelijk dat je zindelijkheid (net als eten en slapen) niet kunt afdwingen. Dat werkt alleen averechts.

Ze moet het in de eerste plaats toch zelf willen? Of moet ik haar spelletje anders interpreteren?

11. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Dan moet je heel goed gaan observeren....want je schreef wel eerst dat je denkt dat ze er een spelletje van maakt. Als je dat werkelijk denkt, dan zou ik geen luier meer aandoen.

En wat betreft het poepen, als ze dat nog eng vindt, waarom bied je haar dan niet aan dat ze om een luier mag vragen wanneer ze moet poepen zodat ze dat in de luier kan doen?

Mijn gevoel zegt ook geen luier meer aantrekken voor het plassen, helemaal omdat ze het wel kan!

12. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou de luier ook zeker weg laten! Als ze zindelijk is met plassen dan is het heel vreemd voor haar dat ze toch een luier moet dragen. Wat heeft het dan voor zin om op het potje te plassen?! Misschien laat ze het niet merken maar op deze leeftiijd kan dat hele verwarrend zijn.

Onze dochter was net 2 toen ze aangaf op het potje te willen plassen. Ik heb toen voor mijn eigen gemak van die luierbroekjes gekocht ik dacht dat het best nog even zou duren voor ze echt zindelijk zou zijn en dan waren deze luiers snel aan en uit te krijgen. Vanaf de 2e dag deed ze echt elk plasje op de wc en bleven de luiers droog. de 3e dag heb ik haar nog een luierbroekje aan gegeven omdat we de hele dag weg moesten. Maar toen deze ook droog bleef hebben we meteen onderbroeken aan gedaan op dag 4. Heel soms ging het mis maar in de weken die volgende bleef ze eigenlijk altijd droog. Het poepen lukte alleen niet, dan deed ik haar een luier om en dan deed ze het in haar luier. Later deed ze het in haar onderbroek en als ik haar op de wc zette dan huilde ze omdat ze het heel eng vond. Ze ging het toen ophouden, dat was niet de bedoeling maar haar luier wilde ze echt niet meer aan. Ik heb toen een klein mandje gekocht met een paar hele kleine kadootjes erin (beloningsstickers wel geprobeerd maar werkte niet) De eerste tijd lukte het haar nog niet om het op de wc te doen maar deed ze het in haar onderbroek maar ineens kwam het en hebben de kadootjes haar iver haar angst geholpen.

13. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Dit strijkt ook tegen mijn haren in. Zindelijk worden moet geen hele strijd worden met alle poespas er omheen.

Als het zo moeilijk gaat, is ze naar mijn idee nog niet aan toe. Ik zou er geen aandacht meer aan geven en lekker een luier om doen, dit soort stress is zowel voor de ouder en zeker voor het kind niet leuk.

Als ze niks mankeert dan komt het heus wel goed.

Een kindje wat er aan toe is, is zindelijk worden met een paar dagen bekeken. En in de nacht zindelijk, als de luier voor een lange tijd in de ochtend droog is. Dit is mijn ervaring.

Oudste zoon was eerder zindelijk dan oudste dochter. De jongste drie zijn er twee al een tijd zindelijk en eentje nog niet zolang, en zij wordt aankomende week 4 jaar. Ik heb mij er nooit druk om gemaakt, het gaat allemaal vanzelf.

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #14 Arevinol, 20 mei 2011
    Laatst bewerkt: 20 mei 2011
    Bedankt voor de antwoorden!

Ok, dus ze kan het ook verwarrend vinden zonder het aan te geven. Het plassen is wel echt een héle tijd helemaal prima gegaan met luier om. Dan had ze gewoon de hele dag een droge luier aan en ik verschoonde m alleen als ze erin poepte. Ze plaste ook echt geen druppel, ook niet tijdens het poepen.

Probleem is dat ze het nooit zegt dat ze moet poepen. Ik merk(te) het zelf vaak wel dat ze dan op de wc wil en niet plast (zegt ze 'lukt es niet'). Maar ze ontkent altijd dat ze moet poepen. Op de psz geeft ze sowieso niets aan bij de juffen (maar hield t wel op).

Ze plast momenteel echt vrijwel alles in haar luier. Ik heb een paar dagen onderbroekjes aan gedaan, maar plaste ze ook gewoon steeds weer vol.
    Vandaag wilde ze wel weer een paar keer op de wc, maar meestal na het plassen of er kwam maar een heel klein beetje.

Ik heb idd wel het idee dat het een spelletje is dat ze alleen op lastige plaatsen wil plassen. Maar tegelijkertijd heb ik niet het idee dat ze expres in haar luier plast..? Lastig hoor.

Ik zie het ook niet zo zitten om haar momenteel overal zonder luier mee naartoe te nemen. Dan kan ik haar zeker 5-6x per dag omkleden.. Ze heeft vrijwel iedere ochtend wel een bezigheid buiten de deur (2x psz, gym en zwemmen)...

Nou ja, misschien is het dan gewoon een weekje doorzetten.

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #15 Arevinol, 20 mei 2011
    @Brezjika, ik vind niet dat ze er nog niet aan toe is. Ze kan het echt prima en vond het ook altijd leuk.

Maar de peuterpuberteit is nogal aanwezig, dus ik denk dat dat er zeker mee te maken kan hebben. Lekker eigen willetje kenbaar maken.

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #16 Arevinol, 20 mei 2011
    Maar, dat poepen, ik denk niet dat daar (snel) verbetering in zal komen als ze een onderbroek aan heeft. En dan kan ik dus iedere keer poep gaan schrapen..

Ik ben al op zoek gegaan naar iets van wegwerponderbroekjes ofzo. Maar kan ze niet vinden.. (alleen voor volwassenen.... gat in de markt?!!) Ik leg soms wel een laagje wc papier in dr broekje, maar lijkt me ook niet echt prettig en blijft niet altijd goed zitten.

17. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn dochter heeft hetzelfde hoor! In de supermarkt, de stad, school van mijn zoon en favoriet, buiten in het gras:(
    In het begin gaf ik daar nog wel aan toe. Nu zeg ik dat ze het nog maar even op moet houden en dan zegt ze okay!
    Als ze dan écht moet plassen zegt ze het heel snel weer en anders redt ze het wel tot thuis.

Mijn dochter gaf ook zelf aan dat ze geen luier meer wilde en ik heb dr ook gelijk buiten geen luier meer aangetrokken.
    Poepen was de eerste week heel moeilijk. Ze vond het vies, Ze hield het op, en ook in de luier wilde ze niet.Toen flink gelaxeerd en nu hou ik haar ook gelaxeerd dmv fruit en roosvicee laxo.
    In het begin wel een paar keer in d'r broek gepoept. Tja jammer maar geen ramp voor mij. Was al heel blij dat ze het los laat!
    Nu gaat het poepen best goed, maar nog steeds is het erg spannend voor d'r!

Ik heb trouwens geen beloningsysteem ofzo gehad. Een high 5 een trots zijn op mijn meisje was genoeg voor d'r!

Kijk goed naar je kindje en misschien doet ze het juist wel hartstikke goed zonder luier, ook buiten de deur.
    Als je denkt dat ze er nog niet helemaal klaar voor is zou ik er geen issue van maken, lekker blijven oefenen en op een ander moment verder gaan.

18. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Ik laat mijn zoontje dus ook zo mogelijk plassen op die moeilijke plaatsen. De supermarktmedewerkers kennen hem....zullen we maar zeggen. Ook op school gaat hij regelmatig mee plassen en in het park en bos heeft hij ook al regelmatig geplast. Ik geef nu inderdaad wel aan dat hij even moet wachten, maar als hij het onmiddellijk weer zegt, weet ik dat hij echt moet. Aan tafel is ook een favoriet moment om te gaan plassen.....
    Hier bging het vanochtend weer een poosje goed, maar de motivatie is er momenteel gewoon niet en waar hij het eerder vies vond, vind hij dat nu ook niet dus hier weer luierbroekjes. Als hij er zin in heeft loopt hij wel naar de pot en plast of poept ook gewoon, maar als ik het hem vraag of hij druk aan het spelen heeft en geen zin heeft, doet hij het gewoon in zijn broek -en meld het vervolgens ook vrolijk-. Ik heb het nu losgelaten en laat het even bij hem, iets anders zit er met zon koppig koppie op het ventje ook niet op nu.

19. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Haha, buiten in het gras, bos en park! Daar kan mijn dochter dan weer niet plassen. Voorheen moest ze daar wel eens -echt- heel nodig (voor de terugval), maar het lukte haar daar gewoon niet als ze niet op een wc/potje kon zitten. Dus dan moest ik heel snel naar huis of een plaats waar wel een wc was!

Vandaag ging t overigens al iets beter.
    Ik heb het beloningssysteem eens wat nader bekeken. Stickers of cadeautjes doen het bij haar echt niet. Ze heeft t er wel steeds over, maar het is totaal geen stimulans.

Nu bedacht ik me vandaag dat ze t ws wel zou willen doen voor.. eten :(
    En ja hoor, hup, ze springt direct op en gaat plassen. Hmm, ik ben normaal gesproken heel erg tegen (extra) belonen met eten.

Nou ja, ik kan het in ieder geval gebruiken om haar voor ieder tussendoortje dat ze toch al krijgt even te laten plassen..(tot ze dat ook weer door heeft)
    Misschien kan dat haar wel over haar 'wc-poepangst' heen helpen??

Maar ja, ik wil echt niet dat ze dan gaat denken dat ze na ieder plasje wat lekkers moet hebben natuurlijk! Heel fijn.
    Vanavond werkte t trouwens ook toen ik zei dat ik heel hard ging klappen, als ze een plasje zou doen.

20. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Al zeggen sommigen dat het heel langt duurt voor je kind zindelijk is op de manier waarop ik het heb gedaan. Maar ik heb mijn zoon gewoon eerst klokzindelijk gekregen door hem voor elk eet/tafelmoment en om de 1,5 uur op de wc te zetten. Dit ging 2 weken heel goed en ineens begon hij het zelf aan te geven.
    Dus ik zou het eten NIET als beloning doen. Dus NIET:

Als je een plasje doet, krijg je een appeltje.

Want dat appeltje krijgt ze hopelijk sowieso wel ;)
    Maar je kan wel zeggen, dat ze eerst even naar de pot/wc moet om te proberen om te plassen en dat je daarna fruit gaat maken voor haar.

En bij mijn zoon werkte het altijd goed om het zo tegen hem te zeggen:

A.....je gaat zo NIET op de WC plassen hè? Niet doen hoor!

En dan rende hij als een speer en al lachend ging hij dan naar de wc om te plassen :D
    Dat doen we ook wel eens met de laatste paar hapjes eten, werkt bij hem echt heel goed!

Deel Deze Pagina