Uit respect doe ik dit jaar voor het eerst mee met de Ramadan. Dit om te ervaren hoe arme mensen zich moeten voelen, en daar meer respect voor te hebben etc. Ik ben zelf overigens geen moslim. Maar, ik kan niet goed vinden hoe laat je exact niet meer mag eten bij zonsopkomst, en zonsondergang. Op de ene site staat dan bijvoorbeeld: 21:09 dat je weer mag eten, de andere site 21:11. Net als met zonsopkomst 5:58/5:59/6:00. Van de Marrokaanse tijden snap ik het niet zo goed. Want zij gebruiken 9:00 ook als negen uur s’avonds (ipv 21:00) Ik zou dat zien als de ochtend (9:00). Ik had deze site gevonden; zou ik dit gewoon kunnen aanhouden? https://hadieth.nl/gebedstijden-ramadan-2019/?city=Harderwijk
Wat leuk! De tijden van zonsondergang verschillen per locatie. Als je me laat weten waar je woont en vast dan stuur ik je hem toe. Er is trouwens ook een app die je kunt installeren met oa “maghreb tijden” Je linkje zou je idd ook kunnen gebruiken, daar kun je je woonplaats in selecteren
Oke dank je. Hou het even in de gaten. Ben kraamverzorgende,dus handig om te weten als ik bij islamitische gezinnen kom.
Wat leuk dat je mee wil vasten! Er was al een ramadan topic geopend, misschien vindt je het leuk om daar mee te schrijven. Wat betreft de tijden is het inderdaad afhankelijk waar je woont. Fajr is dan de tijd waar je moet stoppen met eten en Maghreb is de tijd dat we weer mogen eten.
Op www.assidq.nl staan gebedstijden. Je moet dan je stad selecteren en bij 'fajr' (tot dan mag je eten) kijken en 'maghrib' (vanaf dan mag je eten). Anders kan je wel een gebedstijdenkalender krijgen bij de plaatselijke moskee waarschijnlijk.
https://english.alarabiya.net/en/News/gulf/2019/05/04/Ramadan-moon-not-sighted-in-Saudi-Arabia-sources.html
Geen antwoord op je vraag ts maar wil wel even zeggen dat ik veel respect heb voor diegene die zich aan de ramadan houden...
Ja! Dat heb ik dus ook. Het lijkt me hartstikke moeilijk. Maar juist daarom ga je denken aan bijvoorbeeld mensen die geen eten hebben. En voel ik mij gezegend dat ik s’avonds laat wel weer mag eten.
Ik heb even een foto bijgevoegd. Ik dacht dat je tot 5:58 mag eten! Dus tot zonsopkomst. Maar het is dus tot Fajr? Tot 3:18?
Meestal kun je bij Turkse/Marokkaanse winkels gratis een kalender vinden waar de tijden opstaan. Liggen meestal bij de kassa. Succes!
Och meid, wat betreft data en tijden... Daar zijn zoveel berekeningen en regels over, vraag het vijf mensen en je krijgt vijf verschillende antwoorden. Zelfs als mensen dezelfde stroming volgen. In jouw geval zou ik zeggen, zoek een fijne kalender (sommige zijn ook in t Arabisch, ja dat is t nog net niet zeg maar) of app en volg die, en laat alle theologische discussies over hoeveel graden de zon onder de horizon moet zakken lekker links liggen.