Hoi allemaal! Ik zit met een probleempje. a.s zondag wordt mijn neefje gedoopt.. ik ben dan 36 weken zwanger. Ze zijn net terug van vakantie en nu dachten ze in eerste instantie dat mijn neefje waterpokken heeft omdat hij allemaal bultjes in zijn gezicht heeft. Maar nu had haar kinderopvang gezegd dat het waarschijnlijk geen waterpokken zijn maar de vijfde of zesde kinderziekte. Mijn neefje is verder niet ziek of koortsig en heeft alleen bultjes in zijn gezicht. Mijn zusje vind het niet nodig om naar de huisarts te gaan om uit te sluiten wat het is omdat haar kindje verder niet ziek is. Nu is het zo dat mijn ouders en ik niet zeker weten of ik wel of niet de waterpokken vroeger heb gehad.. Hierdoor weet ik dus niet wat ik het beste kan doen door wel of niet te gaan naar de doop omdat we niet weten of die bultjes en vlekjes iets zijn.. wat zouden jullie doen?
Lastig Lilly!!!! Misschien je vk even bellen?? Wil je zus echt niet even langs de ha? Dan weten jullie zeker wat het is en hoef je je misschien niet meer druk erom te maken?.. Is voor je zus ook wel leuk als jij er bent toch.
Vervelend,ik zou je zus toch adviseren naar de huisarts te gaan,en anders zou ik niet gaan,misschien helemaal niet leuk,maar dat virus is wel gevaarlijk voor je ongeboren kindje. Mijn zoontje had de 6e ziekte toen mijn schoonzus zwanger was en ze hebben elkaar even niet gezien,hetzelfde bij mij,ik was zwanger toen mijn neefje en nichtje de waterpokken hadden. Succes!
Miss even langs de verloskundige, dan kunnen ze bloed prikken om te kijken of jij het gehad hebt in het verleden. En dan maar hopen dat de uitslag op tijd binnen is? Ik heb het meegemaakt bij familie die pas vertelde dat de kleine de vijfde ziekte had toen ik er al zat... Was erg fijn zeg maar, toen ook bloed laten prikken om eea uit te sluiten
Mocht het waterpokken zijn, is de besmetting al geweest.. De besmetting is een paar dagen voor dat het uitbreekt. Neemt idd niet weg om voorzichtig te zyn voor je ongeboren kindje.
Gelukkig waren ze op vakantie toen de bultjes eind van hun vakantie kwamen dus als het toch waterpokken zijn, kan ik niet besmet zijn denk ik?
Dit klopt absoluut niet! Het virus zit namelijk ook in het vocht van de blaasjes. Als die blaadjes verdroogd zijn ( droge korstjes zeg maar) is de besmettelijkheid minimaal. Ik zou voor de zekerheid even met je vk overleggen.
Bultjes past niet echt bij de 5een en 6een ziekte. Daar heb je vlekken bij. Bij een krijg je eerst koorts.
Ja helaas wel. Tenzij je het zelf hebt gehad. Vijfde ziekte zwangerschap Op deze link staat een stukje over het verloop van de ziekte bij kinderen en verder naar beneden wat de gevolgen kunnen zijn bij zwangeren en de ongeboren baby
hmm dan zal ik morgen vroeg ff tijdens het spreekuur naar de VK bellen.. grrr als me zusje nou gewoon even voor de zekerheid naar de dokter gaat, dan kunnen we dingen uitsluiten..
Kun je niet vragen aan je zusje of ze voor de zekerheid naar de huisarts kan? Zodat jij er zondag bij kan zijn en het anders niet aandurft ivm besmetting.
Ik snap je bezorgdheid, echter weet ik uit ervaring dat de huisarts alleen uitsluitsel van een ziekte kan/mag geven dmv een bloedtest. Er zijn immers zoveel 'vlekjesziekten' die kinderen kunnen treffen (Richtlijnen GGD). je neefje moet dan dus bloed laten prikken.. Geen pretje voor een kind. Om je misschien een beetje gerust te stellen; De 5e ziekte is besmettelijk de week voor de vlekjes verschijnen. En gevaarlijk in de eerste 20 weken van een zwangerschap. Waterpokken zijn de 1e 24 weken gevaarlijk en als je ze doormaakt rond de tijd dat je moet bevallen. (Alleen als je nog geen waterpokken gehad hebt) De 6e ziekte is niet gevaarlijk voor zwangeren.
Ik ben normaal niet zo moeilijk maar ik heb vorig jaar meegemaakt dat mijn zoon een volwassenen aanstak met waterpokken en dat is geen pretje kan ik zeggen. Of het nu wel of niet gehad hebt en of je neefje nu wat dan ook heeft ik zou het op dit moment even overslaan hoe het ook is ... Maar goed dat ben ik. Misschien heeft de VK morgen goede raad!
Wat raar dat dat niet sowieso getest is dan? Ik wist ook niet zeker of ik het wel gehad had, de verloskundige vraagt er volgens mij standaard naar, en toen heeft ze het gewoon op het formulier voor de bloedtest die je altijd moet doen erbij gezet. Wel een lastige situatie zo. Ik zou zelf het risico denk ik niet nemen.
Als je niet zeker weet wat het is zou ik uit de buurt van je neefje blijven. Want als jij nog geen waterpokken hebt gehad en je wordt daar nu ziek van....Dat wil je niet zo kort voor je uitgerekende datum. Kun je niet alleen naar de dienst gaan en dan weer naar huis? En niet met hun mee naar huis oid. Dan ben je niet in de buurt van je neefje en er toch bij. Sterkte met het nemen van een beslisssing.
Als je het niet zeker weet zou ik niet bij je neefje in de buurt komen. Gewoon voor de zekerheid. Je zou wel aan de vk kunnen vragen om een bloedtest om te kijken of je het hebt gehad. Mijn neefje heeft ook de waterpokken gekregen toen ik net zwanger was. Contact gehad met de vk en in het 1e en 3e trimester was het schadelijk voor zowel moeder als ongeboren baby. Ik zou er voor kiezen om zondag niet te gaan.
Zelf kiezen of je gaat. Maar je kunt moeilijk verwachten dat je zus naar de huisarts gaat voor zoiets.