Eerste positieve ovu test pas na temp stijging

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door Arendje, 26 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arendje

Arendje Fanatiek lid

30 mrt 2014
    2.124
    634
    113
    Vrouw
    Wat vreemd is is dat m'n ovu test positief wordt nadat m'n temp al is gestegen. Dat had ik vorige maand ook. Ik kan er wel van uit gaan dat m'n ei dan al is gesprongen toch? Vanwege m'n temp stijging?

Hieronder even een samenvatting:

CD26, bijna knal test, temp 36,3
    CD27, knaltest, temp 36,9
    CD28, knaltest, temp 37,0
    En nu op CD29 temp 36,9 dus hij blijft ook hoog. FF heeft m'n kruis gezet op CD26, maar ik denk zelf dat ovulatie op CD27 is geweest.

Heeft iemand hier ervaring mee?

2. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Hoi

Welke ovulatietesten gebruik je? Hele gevoelige of gewone?

Soms is het zo (heb het ook in de literatuur gevonden), dat je temperatuur al stijgt voorafgaand aan de eisprong. Ik weet zeker dat ik dat ook heb gehad bij mijn 1e zwangerschap. Het kan dus zeker dat je eisprong later is!

3. Arendje

Arendje Fanatiek lid

30 mrt 2014
    2.124
    634
    113
    Vrouw
    Vorige maand de cb digital (met smiley)
    En deze maand de dipsticks van zwanger&kids

Oke ik dacht dat een temp stijging echt betekende dat je ei al gesprongen is. Maar het kan dus goed zijn dat het ei toch na de positieve ovu testen pas is gesprongen. Bedankt voor je info, ik snapte er al niks meer van.

4. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Ik heb het nog even uitgezocht waar het stond:
    https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-subfertiliteit. Een interessant stuk over vruchtbaarheid.

Noot 29 (citaat van bovenstaande website)
    Basaletemperatuurcurve (BTC): weinig kosten, enige uitleg nodig, discipline nodig bij uitvoeren, beïnvloedbaar door infecties, variatie dagritme, etc. In vergelijking met ovulatiedetectie per echografie liet de BTC bij een spontane cyclus bij 101 subfertiele vrouwen een sensitiviteit zien van 0,77, een specificiteit van 0,33, een positief en negatief voorspellende waarde van respectievelijk 94% en 10%. Een normale, bifasische curve maakt ovulatie zeer waarschijnlijk, echter het moment van ovulatie is hiermee niet goed te voorspellen (de stijging van de basaletemperatuurcurve vindt plaats van 8 dagen voor tot 4 dagen na de ovulatie) [Guermandi 2001]. Daarnaast worden potentieel vruchtbare dagen gemist, gezien de grootste kans op conceptie bestaat in de periode 5 tot 6 dagen voor stijging van de temperatuur in de BTC tot 1 dag erna.

5. Arendje

Arendje Fanatiek lid

30 mrt 2014
    2.124
    634
    113
    Vrouw
    Oke dus als ik het goed begrijp is het zeer waarschijnlijk dat de ovulatie plaatsvind vlak voor de tempstijging, maar kan het ook 8 dagen ervoor of 4 dagen erna zijn. Ik word er wel een beetje onzeker van want ik dacht dat ik deze maand klaar was met klussen, maar misschien ben ik dan toch te vroeg gestopt...
    Aan de andere kant heb ik natuurlijk ook m'n ovulatietesten waardoor ik wel met zekerheid kan zeggen dat m'n ei cd 27, 28 (of 29) is gesprongen. Uitgaande van een eisprong binnen 24-48 uur na de eerste positieve test. Pff lastig hoor allemaal.

6. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Volgens mij klopt het vaak wel hoor, bij een temperatuurstijging is de eisprong vaak net geweest. Ik denk alleen deze maand in jouw geval dus niet. Gelukkig heb je nu wel ovulatietesten gebruikt.

Zijn die dipsticks de normale of de gevoelige? Bij de gevoelige schijn je een paar dagen een positieve test te kunnen hebben, geen ervaring mee. Deze maand ook voor het eerst ovulatietesten gebruikt en na een positieve test vond 24 uur later de eisprong plaatst. Ik denk dat te kunnen voelen. Ook had ik toen een temperatuurdaling en de dag erna een temperatuurstijging.

Adhv je positieve testen denk ik wel dat je eitje vandaag of morgen springt.

Deel Deze Pagina