Rust & Regelmaat maar...

Discussie in 'Verzorging' gestart door Shaana, 14 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    #1 Shaana, 14 mrt 2016
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2016
    Dag dames,

Pas sinds een paar weekjes de rust en regelmaat methode toe. Heb een kleine die overgevoelig is voor prikkels en dan nauwelijks slaapt.
    Dit lijkt steeds beter te gaan, op 1 kleine ding na.
    Ik probeer me er zo strak mogelijk aan te houden (wakker, verschonen, voeden, babbeltje/box en weer slapen). Maar ze slaapt (na alles gechekt te hebben, schone luier, kamer temp etc.) niet altijd door tot de volgende voeding, hooguit 45min. Wat moet ik dan doen?
    Haar oppakken en even lekker bij me houden? De box weer in?
    Raakt het in haar koppie dan niet helemaal in de war? Ze begint het patroon eindelijk een beetje op te pakken, wat hoog nodig is want zonder dat is het foute boel!

Denk trouwens niet dat het altijd te maken heeft met het feit dat ze misschien weer honger heeft.
    Ze krijgt nu 150ml, die ze 9 van de 10 keer lekker opdrinkt.
    En dit alles heeft ze ook alleen maar overdag. Savonds slaapt ze wel tot de volgende ochtend.

2. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Hoi Shaana,

Ik zie dat je meerdere berichtjes hebt geplaatst met betrekking tot de rust en regelmaat methode.

Ik heb hetzelfde probleem gehad: ze sliep altijd maar 45 minuten! Ook zo rond de leeftijd van twee maanden, dus het zal wel een fase zijn! Ik nam haar er dan uit en 'vermaakte' haar tot de volgende voeding. Ik dacht altijd maar zo: als het ritueeltje ná de voeding maar klopt. Als de tijd tot de voeding echt nog te lang was heb ik haar ook weleens gewoon met een verkort ritueeltje opnieuw teruggelegd in bed. Ook dat ging vaak goed....

Op een gegeven moment gaat het steeds makkelijker en hoeft het allemaal niet meer precies. Nu doe ik alles in een willekeurige volgorde (ze is ook steeds langer wakker) en is het slaapzakje aantrekken en slaapliedje zingen voldoende voor haar om te weten: oja, het is tijd om te gaan slapen.

Dus: het wordt makkelijker.

Succes!

3. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik weet niet zo veel van deze methode, maar 45 min is een normale slaapcyclus van een baby. Mogelijk is ze dan iets eerder moe.

4. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    'Als het ritueeltje na de voeding maar klopt' daar zit wat in.. :)
    Zal het proberen. Hoop dat het beter wordt, zo komt ze maar weinig toe aan slapen overdag denk ik dan.

Klopt, meerdere berichtjes omtrend rust en regelmaat hihi.
    Ben nog erg zoekende en wil het zo graag goed doen :)

5. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Hoe werkt bij jullie het wakker wegleggen?:) srry, ik breek even in!;)

6. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Dat gaat vaak nog gepaard met huilen. Ik geef het dan altijd een paar min, vaak valt ze dan vanzelf in slaap.

7. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Hier heb ik haar heel lang geholpen met een pink en aaien, eerst totdat ze sliep, toen totdat ze bijna sliep, toen steeds korter met een liedje erbij en nu is het liedje genoeg. Als ze ze erg moe is, huilt ze soms nog wel maar nooit lang....

8. SweetPrincess

SweetPrincess Bekend lid

17 feb 2015
    601
    43
    28
    NULL
    NULL
    Wij werken ook met een schema wat voor rust en regelmaat zorgt.
    Ze is ondertussen 3 maanden maar we hebben het schema al een hele tijd.
    En idd als ze dan weer wakker was na een slaapje even in de box, wipstoeltje, boekje met dr kijken of met dr zitten in de bank. Soms op mij liggen op de bank en viel ze er soms ff bij in slaap.
    Maar haar middag slaapje van 2 uur doet ze altijd netjes in dr bedje en de nacht slaapt ze ook altijd prima door dus heb niets te klagen.

Ik denk dat het belangrijkste is dat de eettijden vast staan en de tijden van slaapjes. En als dat korter is dat het niet zo erg is.
    Zo hebben we in het weekend een ander ritme ;) dan slapen we uit tot half 8 maarliefst maar dan is het zo aangepast dat het middag ritme weer gelijk loopt met het doordeweekse ritme.

9. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Je kan proberen na een knuffel je kindje weer in bed te leggen, want dat is waar het hoort te liggen volgens je methode. Je kan ook bij het wakker je methode verder oppakken en gewoon een fles geven. Eerst weer spelen en vervolgens op een specifieke tijd een fles geven kan je natuurlijk ook doen, maar wat mij betreft volg je dan geen methode meer. Je doet dan steeds wat anders. De ene keer wel een fles na het slapen en de andere keer spelen. Als je kindje daar niet gevoelig voor is maakt het sowieso niet uit, maar jij zegt dat je een heel gevoelig kindje hebt en dan zou ik vasthouden aan de methode waarvan jij denkt dat het helpt.

10. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Mijn zoon sliep ook altijd korter en vrij weinig op die leeftijd en dan kom je inderdaad in de war met die volgorde. En ik weet het niet hoor, maar ik vraag me ook altijd af in hoe verre je 'verschonen' in een vaste volgorde kunt plaatsten. Hier was de luier altijd op een verschillend moment vol. Weg vaste volgorde.

Mijn conclusie is dat je best een beetje aan kunt klungelen. Laat het een beetje meer los. Ik geloof erin dat als je meebuigt met de behoeftes van je kindje, dat juist rust brengt. Er tegenin gaan kan heel frustrerend werken voor allebei.

Wat meer thuis blijven, tv en radio zachtjes aan of uit en niet te veel bezoek is ook prikkelreductie.

Wat betreft het weinig slapen.. heb je al een draagdoek of drager geprobeerd? Hier werd er veel meer door geslapen. En uiteindelijk werden de slaapjes vanzelf langer en steeds meer in bed. Zonder schema of methode.

Deel Deze Pagina