Lymfeklier??

Discussie in 'De lounge' gestart door icetea, 13 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. icetea

icetea Niet meer actief

Sinds vanochtend merkte ik dat ik last heb van een lymfeklier? onder mijn kaak.(in het gebied waar.ook je hartslag te voelen is).
    Ik maak me meteen zorgen, hij doet ook pijn als ik erop druk.
    Hoe kan dit? Ben op dit moment niet ziek etc. Op google lees je meteen de meest enge verhalen over Hodgkin etc. Moet t eigenlijk ook niet googlen maar ja...

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    lymfeklieren zijn wel eens vergroot als je ziek bent (geweest) . Als je er op drukt kan het dan gevoelig zijn.

Ik wilde een verhaal typen, maar hier staat eigenlijk wat ik wilde zeggen:

Opgezette klieren in de hals
    Van de ene op de andere dag kun je een voorin de hals en/of in de nek of achter een oor, een klein bultje opmerken. Soms kan een opgezette lymfeklier ook pijn doen en/of warm aanvoelen. En een kloppend, beetje zeurend gevoel in de aangedane klier, komt ook voor. In de meeste gevallen kan een vergrote klier in de hals geen kwaad. Vaak zwelt een lymfekier in de hals op bij een ontsteking van keel, neus, oor, kaak of huid. Bij een keelontsteking vermeerderen de witte bloedcellen in je halsklieren, teneinde ervoor te zorgen dat de ziekteverwekker, een virus of bacterie, niet verder het lichaam in kan en uitgeschakeld wordt. Het gevolg hiervan is dat de halsklieren opzwellen. Zodra de ontsteking voorbij is en de boosdoeners zijn geëlimineerd, verdwijnt de zwelling vanzelf. Een enkele keer blijft een lymfeklier lange tijd iets groter dan normaal, terwijl de infectie geweken is. Het algemene advies is om de huisarts te raadplegen wanneer halsklieren langer dan twee weken verdikt blijven.

--> het kan trouwens dus ook zijn dat je verder totaal geen last hebt van datgene waar je lichaam mee bezig is. Het wordt al opgelost en het enige wat je daarvan merkt is de lymfeklier. En misschien merk je -als je er bij stilstaat- ook wel dat je wat vermoeider bent. Maar dat is dus logisch, omdat je lichaam bezig is.

3. icetea

icetea Niet meer actief

Oke!
    Ben voor drie weken terug van verkouden geweest, maar dat kan er nu toch niet mee te maken hebben? Lijkt me dat het dan al eerder had moeten gebeuren..

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Klieren kunnen inderdaad opzetten tijdens ziekte etc, ik heb zelf snel last van opgezette klieren, het zijn dan kleine beweegbare en gevoelige knobbeltjes. Ik heb het ook weleens na laten kijken. Maak je je ongerust dan gewoon even naar de huisarts, die kan het prima beoordelen.

5. icetea

icetea Niet meer actief

Kan dat ook nog drie weken na een verkoudheid??

6. icetea

icetea Niet meer actief

Heb trouwens ook aan dezelfde kant mijn mondhoek kapot. Geen idee of dat er mee te maken kan hebben, of die klier daardoor opzwelt en pijn gaat doen

7. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Zou goed kunnen. Zodra je een wondje in je mond hebt zwellen ze ook vaak op.

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Doorgaans is het wel tijdens een griep/ virus of begint het net daarvoor maar het zou wel kunnen maar ik weet dat natuurlijk ook niet zeker. Als je ongerust bent gewoon even naar de dokter want dan weet je het zeker.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat kan zeker!

10. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    T kan zelfs zonder een duidelijk aanwijsbare reden ja...
    Heeft dochter ook eens gehad! Ineens dikke bobbel onder haar kaak richting oor zeg maar, en ze was wat koortsig.
    Maar wat nou de aanleiding ervan was zijn we nooit achter gekomen.
    Ze hebben toch wel ontstekingswaarden geprikt en later nog eens gecontroleerd.
    Dus de conclusie van de huisarts toen was eigenlijk gewoon een ontstoken lymfeklier....

11. icetea

icetea Niet meer actief

Oh wat naar zeg!
    Hier bonkt het af en toe ook, niet heel erg maar voel het wel

12. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.102
    113
    Ik heb het ook een paar keer per jaar.
    Bij mij meestal een voorbode van een griep of flinke verkoudheid.
    Gebeurt ook wel eens als ik net ziek ben geweest, maar vaak komt er dan nog een periode van ziek zijn achteraan.
    Ik weet voor mezelf dat het erbij hoort.
    Zo reageert mijn lichaam op een virus.

13. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Meestal is het inderdaad van een virus, verkoudheidje o.i.d. maar als je je zorgen maakt zou ik naar de huisarts gaan en ook als je merkt dat het groter wordt.
    De oudste heeft hier vaker kleine bobbeltjes in z'n nek, ooit eens voor bij de huisarts geweest en zolang ze niet groter dan 1cm werden was het goed. Bobbeltjes verdwenen met een paar weken/maanden vanzelf weer. Hij was toen af en aan verkouden.

Bij onze dochter een ander verhaal, die kreeg een bobbel/zwelling in de hals. Nam in enkele weken flink toe en daarbij was ze de weken ervoor niet ziek geweest. Had verder ook geen klachten (voor zover ze dat aan kon geven), maar was toch echt foute boel.

Wat ik zeg, de kans is klein, maar als je je zorgen maakt, laat het even nakijken. Is voor de huisarts een kleine moeite en jij bent gerust gesteld.

14. AvdY

AvdY Niet meer actief

Vaak is een vergrote lymfeklier inderdaad tijdelijk door een infectie. Dat hij pijnlijk is, is eigenlijk wel een goed teken, want bij lymfomen zijn ze vaak niet pijnlijk. Hou het in de gaten, gaat hij weg, dan is dat goed, gaat hij niet weg of maak je je zorgen, ga dan naar de huisarts.

15. Lavita

Lavita Bekend lid

23 aug 2016
    909
    953
    93
    Ik heb al zo’n vijf jaar een hele dikke lymfeklier onder mijn kaak. Er is destijds een echo van gemaakt en toen ontdekten ze er nog één. Bleek uiteindelijk niet iets verontrustends.

16. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Bij twijfel, altijd huisarts raadplegen.
    Onze dochter heeft tot twee keer toe een zwelling(ontsteking) van de lymfeklier in de hals gehad.
    Van t voren was ze niet ziek, tijdens de zwelling was ze wel ziek; koorts, hoofdpijn, slecht eten door pijn in de keel.
    Bleek dat de zwelling ook tegen de slokdarm drukte.
    1e keer is het operatief verwijdert, daarna kwam het na een half jaar terug en weer geopereerd met tot nu toe goed resultaat.
    Na kweek bleek het om een streptokokken bacterie te gaan.
    Op de foto zie je het verloop van de zwelling.
    Dus bij twijfel, gewoon langs de huisarts.
    Wij mogen nu bij eventuele zelfde symptomen direct door naar de kinderarts.

Bijgevoegde bestanden:

17. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Mijn vriend heeft al een hele poos, soms wat duidelijker als anders, opgezette lymfeklieren. Heeft alles laten onderzoeken wat maar kan en het duidde alsnog op een ontsteking in het lichaam waar de lymfeklieren van opgezet kunnen raken.

Een internist (hij heeft er toen meerdere gezien) zei dat als het echt hodgkin is de klieren op ten duur heeel groot worden. Als een klier 1 cm of kleiner is/blijft is er meestal niks aan de hand. Ja een teken dat je lichaam aan het werk is. :)

18. icetea

icetea Niet meer actief

Vind het nog steeds een naar iets.
    Heb ook het idee dat het echt groter is dan 1 cm.
    Met liggen voel ik hem ook helemaal zitten

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Maar daarom moet je het ook 1 of 2 weken geven.. aankijken wat er gebeurd. Een klier die aan het werk is groeit en slinkt dan weer. Toen ik hodgkin had, was de klier zo'n 5 cm op den duur.. Die zat dan wel bij m'n sleutelbeen, maar over het algemeen is het zo dat als het iets van kanker is, dat de klier dan alleen maar groeit. Toen ik nadien weer een opgezwollen klier in m'n hals had, was dat eienlijk alleen maar een mooi teken: M'n lichaam (en dus m'n lymfeklieren) deed weer gewoon wat ze moesten doen: werken tegen infecties, zelf de boel opruimen.

En twijfel je té erg - omdat hij er langer zit bijvoorbeeld en omdat je nog meer klachten hebt- dan moet jezelf niet gek maken en naar de huisarts gaan morgen.

Maar ik merk hier dat het ook gewoon weer een periode is van virusjes... en in je hals zitten ook gewoon heel wat spieren en spiertjes, die niet gewend zijn aan die klier die nu wat meer ruimte inneemt. Dus die kun je best voelen nu.

20. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Dit is echt zo inderdaad. Kwaadaardige gezwellen groeien (als ze eenmaal gaan groeien) vrij hard.
    Een knobbeltje die stabiel blijft en uiteindelijk weer verdwijnd is meestal niet zorgwekkend.
    Hier ging het van niks opvallend zien tot een vervormd gezichtje in 8 weken. Waarbij dus eerst gedacht werd aan lymfeklierontsteking, daarna lymfeklierkanker, maar bleek uiteindelijk na 2 biopten een zeldzame vorm van leukemie die niet zichtbaar was in het bloed.

Deel Deze Pagina