Balen esthertje! Maar aan de andere kant kun je nu al wel lekker door naar de volgende ronde. Hopelijk toch nog een kerstkado dan?
@french en marit, welke dag zitten jullie inmiddels al dan? hoeveel dagen tot je nod? Nou heb vandaag een beetje een huilmoment gehad.. heb het vandaag tegen mn ma verteld... alleen mn timing was niet echt goed... liep net in de stad, dacht oooww dat vertel ik wel ff, niet dus.. ik meteen janken...schaamde me kapot...maar het lucht wel heel erg op zeg! ppffiiieeuuww
@Wendy, goed dat je het verteld hebt van je! Mijn moeder weet van niks... wil haar niet bezorgd maken. @French, moeten we nu uit onszelf ongesteld worden? dat zal niet, want er is ook geen eisprong toch?!
@marittt: volgens mij niet....zo dat mijn gyn had verteld vrijdag kreeg ik weer provera...maar dat zal ik morgen weleens goed na vragen want ik niet mijn ongi afwachten. maar je hoeft niet ongi te worden met een eisprong....je kan ook ongi worden zonder eisprong...toch?
hoi meiden aan wie hebben jullie het allemaal verteld? Ik juist aan meer. Mijn familie sowieso. Mijn moeder was zelfs mee naar de gyno. (mijn vriend kon niet ivm ver weg werken) (Daar kwamen we er achter dat zij ook Clomid heeft geslikt vroeger). Verder weten mijn naaste collega's en vrienden het ook. Ik vind het juist wel fijn; ik hoef niet veel uit te leggen, maar men snapt wel als ik naar het zkhuis oid moet. Ander voorbeeld: een collega van mij (net zo oud) is nu zwanger; na 1e ronde. Heel leuk voor haar. Mijn andere collega's kwamen ook even naar mij toe of belde mij toen ze het hoorden van haar. Heel schattig. Nou ben ik sowieso heel open hoor over van alles, dus het zit ook een beetje in mijn aard. gr alies
mijn moeder weet het ook en die gaat ook mee naar de gyn. sommige collega's heb ik het ook verteld en ook wat vriendinnen. ik vind het fijn dat dit forum bestaat want hier kan ik nog het beste mn verhaal kwijt
@ Alies: bij mij weet niemand het, alleen één collega. Zij was toevallig bij mij in de buurt toen ik hoorde dat ik PCO had, en zag aan mij dat ik vervelend nieuws had gehad. Verder hebben wij het bewust aan niemand verteld, niet aan vrienden en ook niet aan familie. Wij hebben nl. nogal een zeer kinderrijke familie. Om de paar maanden bevalt er wel weer één, en ik wil niet dat ze dan zielig naar mij gaan kijken... Wij staan dus ook bekend in de familie als het koppel dat voor de carriere gaat en nog lang niet voor de kids! (ze zouden eens moeten weten ). Ik vind het wel jammer dat ik het niet aan mijn moeder kan vertellen, maar ze staat helaas niet bekend om het kunnen bewaren van geheimen, duss... ik durf het niet aan... Dan weet straks de rest van de familie het toch... Toch goed van je Wendy, dat je het aan je moeder hebt verteld. Ik snap wel dat dat emo voor je was. Hoe reageerde je moeder?
ik ben er ook erg openlijk over. ik heb namelijk ook geen zin om elkaar keer de vraag te krijgen "en is het al zover" nu begrijpen mensen me als ik me evel kl*te voel en als ik naar het ziekenhuis moet.. ik ben erg slecht in geheimen
Bij mij weet ook iedereen het, ik ben zowiezo heel open in dat soort dingen. En kan ik ook van iedereen steun en begrip krijgen. En ja inderdaad Jody, ik ga voor een kerstcadeautje, volgende menstruatie moet dan de dag voor kerst komen, spannend dus. Wendy, heel goed dat je het aan je moeder hebt verteld, is toch wel fijn he! En ja je kan ongesteld worden zonder eisprong, dat heb ik ook gehad nadat ik stopte met de pil, het duurde alleen altijd erg lang. Esther
nou meiden ik ben net terug van het ziekenhuis en er is nog steeds niks te zien. ik heb gelijk een kuur provera en een kuur clomid 100mg mee gekregen. ik ga vandaag al beginnen met provera en als het dan een beetje mee zit (zoals de vorige keer) word ik over 14 dagen ongi! ik ben blij dat er gelijk actie word ondernomen en ik had trouwens een hele leuke gyn vandaag! ik heb ze allemaal al een keer gehad daar het blijft nog steeds voor mij de 1e ronde...maar dan met 100mg @marittt: wanneer moet jij weer terug naar het ziekenhuis? en ik had na gevraagt of ons ziekenhuis open was rond de kerst en daar draaien ze gewoon door.
Balen French, wel goed dat er gelijk aktie ondernomen word he! Ik vind dat ook altijd zo fijn. Hoop dat de 100mg goed aanslaat bij je.... Liefs, Esther
Hoi French, Balen dat er niks te zien was, maar wel te verwachten he?! Ik verwacht hetzelfde te horen te krijgen vrijdag (pas). Op naar de 100mg voor jou! Fijn dat je gelijk kan starten met de nieuwe kuur! Jouw ziekenhuis is dus wel gewoon open! Ik heb een topic geopend, zal eens kijken of anderen gereageerd hebben hierop. Ik baal er echt van. Dan kan ik pas midden december starten met provera! en loop ik dus vertraging op. Ben het wachten al zo zat! (sorry voor de frustratie, moet er even uit) Wat betreft vertellen... bij mij weten 2 hele goede vriendinnen het en verder niemand. Hoe gaat het met jullie ladies?
He das balen French, maar wel top dat je meteen verder mag met 100mg. Ik hou wel van een beetje tempo! Morgen begint het voor mij. Dan neem ik mijn eerste pil Clomid in! Kan ik deze het beste 's ochtends of 's avonds innemen (ivm bijwerkingen)?
@marittt: ja ik had het zelf ook wel verwacht. ik hoop voor jou dat ze vrijdag wat zien (hoe laat?)en anders mag je op de reservebank (sorry leuk bedoeld ) maar ik zag in je andere berichtje dat je bij de f....afdeling komt (ik weet niet hoe je het goed met typen )maar zit daar jou gyn dan? want ik moet gewoon bij de gynocologie komen....waarom jij dan niet? @simba: ik ben blij dat ik gelijk weer een nieuwe kuur krijg....lekker vlug achter elkaar! in de beschrijving staat dat je tablet vóór het ete in moet nemen. ik ontbijt nooit dus ik doe het 's-avonds. de enigste bijwerkingen die ik had waren opvliegers en dat was de hele dag door 'n keer. succes meid!
@ alle meiden.. veel succes met jullie rondes clomid... hoop dat ik ook snel aan de bak kan! Vind het trouwens nog steeds raar dat je eerst ongesteld moet worden. bedoel.. het is niet eens van jezelf? @simba... mn moeder had medelijde met mij.. (dat was het laatste wat ik wilde en heb dat ook meteen gezegd) ze vond me een muts dat ik het niet meteen heb gezegd, wat ze trouwens ook wel logisch vond.. ze zei uiteindelijk: zo.. kan ik dan nu eindelijk voor babys shoppen.. En mn pa had me vandaag ook gebeld nog, dat het allemaal wel goed ging komen en dat ie het helemaal te gek vond...
Misschien trouwens wel een stomme vraag.. maarre wat is pcos eigenlijk precies? Ik hoor verschillende dingen, zoals kralenketting van eitjes ofzo? en die zitten dan in je eierstok ofzo? wat nou als dat vol zit? worden er dan geen eitjes meer aangemaakt ofzo? misschien stomme vragen want het alleen uitblijven van je menstr. is dat ook pcos?
Hoi wendy, Mij is verteld dat pco wil zeggen dat je genoeg eitjes in je eierstokken hebt zitten maar dat er niet eentje doorgroeit die uiteindelijk springt en dus je menstruatie veroorzaakt of bevrucht wordt! Een normale vrouw heeft 1 of 2 eitjes die doorgroeien en wij hebben veel teveel eitjes die juist klein blijven... Met de medicijnen proberen ze 1 of 2 eitjes te laten groeien. Liefs Nanda
Meiden een stukje: Handige sites zijn ook www.freya.nl en www.nvog-documenten.nl (en dan naar voortplantingsgeneeskunde en document PCOS) Het PolyCysteus Ovarium Syndroom (PCOS) werd voor het eerst beschreven in 1935 door de artsen Stein en Leventhal en gedurende vele jaren stond het dan ook bekend als het syndroom van Stein en Leventhal. Normaal ontwikkelen zich in de eerste helft van de menstruatiecyclus enkele follikels (ook wel eiblaasjes genoemd) in de eierstokken, waarvan er meestal maar één verder groeit en tot ovulatie (eisprong) komt. Bij vrouwen die aan PCOS lijden worden in de eierstok meerdere kleine follikels gevormd, die moeilijk tot groei en ovulatie komen. Dit wordt veroorzaakt door een verstoring in de natuurlijke hormoonbalans. De onderontwikkelde vochtblaasjes die zo ontstaan, worden cysten genoemd. Naar schatting heeft 5 tot 10% van de vrouwen een meer of minder ernstige vorm van PCOS en daarmee is dit de meest voorkomende hormonale afwijking bij vrouwen. PCOS is geen ziekte maar een syndroom. Dit houdt in dat er meerdere symptomen aan verbonden zijn die niet allemaal tot uiting hoeven te komen bij elke vrouw. Het beeld van dit syndroom verschilt dus per individu. In het lichaam van een vrouw met PCOS worden teveel oestrogenen gemaakt. Dit remt de vorming van FSH in de hersenen en bevordert LH afgifte. Een verhoogde concentratie LH ten opzichte van FSH is in het bloed aanwezig en hierdoor komt een follikel niet voldoende tot ontwikkeling. Er kan geen eisprong plaatsvinden, de vrouw kan hierdoor niet zwanger worden. De follikel blijft intact in de eierstok en vormt een cyste. Deze cysten zijn te zien als een 'kralenkrans', zie afbeelding. In sommige gevallen komt het eitje wel voldoende tot ontwikkeling, maar duurt dit, vanwege lagere FSH waarden langer dan in de normale cyclus. Dit veroorzaakt verminderde vruchtbaarheid en een onregelmatige cyclus. gr Alies