Structuur met pasgeboren baby?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door GeoLilly, 10 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GeoLilly

GeoLilly Bekend lid

2 aug 2013
    796
    0
    16
    Vrouw
    België
    Hoi allemaal

Op dit moment ben ik 37 weken zwanger van ons eerste kindje.
    Aangezien ik dus een "first-time mom" ben vraag ik me af hoe je het beste structuur in je dag steekt van zodra de baby geboren is.
    Natuurlijk ben ik me er bewust van dat veel afhangt van hoe de bevalling is verlopen, hoe de kleine zelf is en of je borstvoeding of flesvoeding geeft.

Toch zou ik graag een algemeen beeld willen krijgen van hoe je je tijd nu het beste indeelt en er wat structuur insteekt. Dat lijkt me zowel voor mij als voor ons kindje iets dat een "veilig" gevoel geeft, iets om op terug te vallen. Ook voor wanneer ik terug aan het werk moet lijkt me dat handig.

Wanneer sta je bvb. echt op (dus niet voeden en terug slapen, maar echt aan de dag beginnen)? Is dat best op het uur dat je later het kindje naar de onthaalmoeder zal brengen?
    Wanneer douche je (of ben ik nou helemaal naïef en komt dat er de eerste dagen niet echt van) ;)? Hoe zorg je voor een bedritueel?
    Als het kindje overdag wil slapen mag dat dan in het parkje (staat beneden) of liefst in zijn bedje (staat boven) of hou je het bedje alleen voor 's avonds? :(

Even wat meer info:

- ik ben van plan om borstvoeding te geven en heb me laten vertellen dat het zou kunnen dat je +- om de 2 uur aan het voeden bent (toch zeker in het begin).
    - ik zal wellicht de eerste dagen - max. week na de geboorte in het ziekenhuis blijven (ben van België).
    - ik kan niet rekenen op mantelzorg van mijn directe familie maar mijn man krijgt 10 dagen vaderschapsverlof en zal eventueel aansluitend nog wat extra verlof opnemen.
    - van zodra we het willen/nodig vinden kunnen we kraamzorg aanvragen (intakegesprek is reeds achter de rug - 4 uur in de week).

Zoals jullie zien, heb ik vele vragen.
    Alvast bedankt om de tijd te nemen om dit te lezen!!

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Goh, meid, echt, maak je er niet druk in. Ik ben ook een controlefreak, maar met een baby moet je echt loslaten en alles nemen zoals het komt.

Je moet je nog niet bezighouden met schema's, en al zeker niet met tijdstippen voor de opvang. Dat is nog maanden weg, in die tijd is je kindje een keer of 100 van schema veranderd. Echt.

Het enige wat die eerste weken belangrijk is, is dat je je kindje veel bij jou houdt, aanlegt wanneer je hongersignalen ziet (smakken ed), en zelf rust wanneer het kan.

Het lijkt allemaal zo onmogelijke, dat herinner ik me nog goed. Maar je vindt vanzelf wel wat werkt voor jullie.

3. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Poeh, de eerste weken (maanden ;)) was het met name het kindje volgen.
    Eten wanneer hij honger heeft, slapen wanneer hij moe is.
    Slapen waarin ze willen. (de oudste sliep overdag in de box, kinderwagen zolang het maar bij ons was, de jongste sliep alleen in de draagdoek. 's avonds sliepen ze wel in hun wieg die naast ons stond)

Jij slaapt wanneer de baby slaapt, doucht en eet wanneer je tijd hebt.
    Na een aantal weken zal er iets meer gewenning zijn en zal je zelf een beetje een structuur ontdekken die bij jou en je kindje past. Wat daarna weer zal veranderen trouwens ;).

Het beste advies wat ik kan geven is laat het los en volg je kindje. Dat geeft de meeste rust.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.301
    10.271
    113
    Wat kleine dingen waar je wel aan kunt denken.
    Niet meer dan 3 uur tussen de voedingen (in het begin)
    Tijdens verschoning alles rustig aan en zoveel mogelijk in vaste volgorde.
    Verder gewoon in grove lijnen, wakker worden,verschonen, fles, (als ze heel klein zijn weer slapen) ,spelen/ knuffelen /kletsen daarna slapen
    Ik ging meestal naar beneden wanneer de dag op een redelijk tijdstip begon en ik niet verwachte dat hij meteen weer ging slapen.
    Bij ons sliep hij alleen snachts in bed.vanwege reflux sliep hij heel slecht en overdag alleen op mij of bij mijn man.

Nu alleen genieten van de kleine in je buik voor je het weet mis je het getrappel (ondanks alle ongemakken)

5. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

+1 :D ...maar waarom geen kraamzorg als ik vragen mag, die kan je hierin een heel end op weg helpen?!

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    In België bestaat dat nauwelijks.

7. sydneys

sydneys Niet meer actief

Kraamzorg hebben ze niet in België . Of dat hebben ze wel maar doen ze meestal niet, in België blijf je enkele dagen in het ziekenhuis en leer je alles daar.

Schema's moet je nog niet aan denken. Kindje volgen is het beste en als je kindje een schema nodig heeft dan merk je dat wel.
    Ik begon de dag vanaf 6u, alles voor 6u deed ik zo rustig mogelijk met zo weinig mogelijk licht, vanaf 6u gingen de rolluiken omhoog en begon ik de dag. Dit voor zijn biologisch ritme een beetje bij te sturen. Na 4/5 maanden werd hij niet meer wakker voor 6u en daarvoor merkte ik ook al dat het de goede kant op ging :)

Ik liet hem overdag in de box/parkje slapen, vond ik veel gezelliger. Wel moest hier dan de radio aanstaan. Radio = slapen, geen radio = wakker worden zodra ik met mijn ogen knipperde (na 3 maanden he, ervoor sliep hij over alles heen)
    Ik had een plastieken matrasje, een 2e hands parkkleed en een nieuwe parkkleed in het park gelegd, zodat hij lekker zacht kon liggen.

Verder je kindje volgen, en je eigen gevoel, altijd je eigen gevoel! Niet dat van u ouders, van de buurvrouw, van marieke in de supermarkt,... Je moederinstinct is het beste wat er bestaat.
    Natuurlijk kan je naar tips luisteren en ze uitproberen maar voelt het niet goed dan ook niet doen.
    Nu zal je misschien denken dat je geen moederinstinct hebt, dat dacht ik toch maar zodra je kleintje er is dan heb je die!

En vooral genieten! :)

8. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Oooh oké, duidelijk :)

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Er is geen structuur met een pasgeboren baby. De eerste weken staan echt helemaal in het teken van je kleintje.

Douchen? Ik was blij als ik dat een keer om 12 uur gedaan had.
    Op tijd eten? Wat is dat? Mijn man en ik aten in etappes.

Mijn dochter dronk om de 1,5 a 2 uur. Daarbij had ze last van krampjes en woonde ze zowat boven op mij of mijn man.

Met 12 weken begon hier ritme in te komen. Verwacht daarvoor echt niet teveel.

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Je baby eet, slaapt en zorgt voor een gevulde luier.
    Dat is eigenlijk waar het om draait, de eerste periode.
    Als ouders zorg je er voor dat bovenstaande zo goed
    mogelijk verloopt.
    Pak je rust waar dat kan, doe overdag slaapjes.
    En dat is het wel zo'n beetje, die eerste periode.

Wanneer er wel wat meer regelmaat of ritme komt, dat merk je vanzelf. De dag op hetzelfde tijdstip beginnen is een goeie inderdaad. Maar dat is wel iets wat pas echt komt na een aantal weken.
    Waarschijnlijk zul je zelf merken, als baby er is, dat je ook echt niet anders kan. En dat het ook niet uitmaakt :)

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Een advies; "go with the flow"

Sommige baby drinken vaak, dag en nacht.
    Sommige babys slapen direct door (= langer dan 5 uur achter elkaar)
    Sommige babys slapen de eerste nacht(en) niet of nauwelijks.
    En de rest zit ergens tussen in ;)

Je kunt je onmogelijk voorstellen wat het is om een baby te krijgen en wat er bij hoort, als je voor het eerst moeder wordt.

Even je vragen;
    "Wanneer sta je echt op?"
    Zodra je eraan toe bent om op te staan. Soms is het heerlijk om gewoon lekker, met baby, in bed te liggen. Als je baby ouder is pak je langzaam aan het normale dag ritme op. Dan weet je hoeveel tijd het je kost om jezelf gereed te maken en hoeveel tijd je met je kindje bezig bent.

"Wanneer douche je?"
    Zodra je er tijd voor hebt. Zolang je partner thuis is kun je het afwisselen. Daarna moet je kijken wat voor jou en je kindje werkt.

"Bedritueel"
    Wij begonnen met een badje, aankleden, voeden en dan lekker slapen. Het maakt opzich niet uit hoe of wat, als het maar bij jullie past.

"Waar slapen"
    Overal waar het voor jullie werkt.
    Onze jongste sliep eerst vaak in de wandelwagen die beneden stond of de box. Maar door het geluid van de oudste werd hij erg onrustig, dus vanaf toen lekker naar bed.

12. GeoLilly

GeoLilly Bekend lid

2 aug 2013
    796
    0
    16
    Vrouw
    België
    Dag meiden

Als nieuwe mama heb ik er inderdaad geen enkel idee van wat me te wachten staat daarom was het heel fijn om jullie adviezen en tips te mogen lezen! Dankjewel.
    Ik voel me al wat gerustgesteld en ga inderdaad proberen met "the flow" mee te gaan. Het enige wat echt belangrijk is, is dat het kleintje voldoende liefde, veiligheid, eten en slaap krijgt en hoe we dat doen maakt op zich niet zoveel uit.

13. miss84

miss84 Bekend lid

2 okt 2013
    943
    0
    0
    NULL
    NULL
    Structuur??? Nee dat is er niet.
    Helemaal niet.
    Volg je baby...en neem alle tijd. Leg je neer bij het volgen van je kind.

Deel Deze Pagina