Hoi mama's, Heeft iemand van jullie ervaring met een reflux baby /huilbaby? Ik heb een dochtertje met reflux, ze huilt daardoor heel veel en wil echt alleen maar bij me slapen en zitten.... nou eindigd binnenkort mijn verlof en eigenlijk zit ik met mijn handen in het haar wat ik nou moet...... op deze manier kan ze niet naar een opvang. Ik heb zelf echt totaal niet van mijn verlof kunnen genieten helaas.. ze is nu 7,5 week en het gehuil en bij mij hangen begint me wel een beetje op te breken. En het feit dat ik dus binnenkort weer aan het werk moet is erg lastig. Heeft iemand van jullie er ervaring mee? En zo ja hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik neem aan dat ziekmelden met als reden baby met reflux me geen ziektewetuitkering opleverd?
Het lastige is dat de arts geen medicijn wilde voorschrijven omdat ze wel aankomt en soms ook een redelijk goede dag heeft.... misschien toch maar medicijnen eisen
Dus omdat je kindje wel aankomt, is het huilen irrelevant? Wat een gezellige arts .. Volg je de leefregels voor reflux op?
Dit inderdaad. Mijn jongste had reflux en weigerde vaak te drinken, ik wist ook echt niet hoe ik het moest gaan doen. Medicijnen deden helaas niets. Uiteindelijk is ze gestopt met drinken en opgenomen en kreeg ze een sonde. Dit bleek voor haar de oplossing, want toen was ze geen huilbaby meer, maar juist hartstikke vrolijk. Ik moest eigenlijk een week later gaan werken, maar heb 4 weken ouderschapsverlof opgenomen, zodat ik nog even kon gaan genieten, want dat lukte voor die tijd niet. Ze was 5 maanden toen ze voor het eerst naar de opvang ging, ze huilde toen wel snel en sliep moeilijk, maar de leidsters deden er alles aan om het haar naar de zin te maken. Ze hebben haar heel veel bij zich gehad.
Ja ik volg de leefregels op maar ze huilde veel minder toen we bij de arts waren en dus vond ze medicatie toen niet nodig. Dit is wel echt troep in je kindje stoppen. Maar aangezien ze nu wel veel huilt gaan we terug om toch te kijken voor medicatie of dat er nog wat aan de hand is. M'n moedergevoel zegt dat er iets niet klopt... ze heeft de ene dag een hele goede dag en de andere dag een hele slechte dag ... maar de slechte dagen overheersen. Maar goed eigenlijk wilde ik alleen weten hoe moeders van reflux baby's het regelen als hun verlof ten einde is..
Hier ook een kindje met erge reflux gehad, maar ze moest toch naar de opvang. Ging prima hoor, ze huilde daar niet meer dan thuis en ik moest toch werken.
Heel apart hoe verschillend artsen kunnen reageren. De cb zei datwe eennormaal kind hadden en mijn gevoel zei anders. Hij huilde of sliep, veel overstrekken en keek heel serieus en rook zuur. We zochten op internet en vonden verborgen reflux, we leefde de leefregels na en maakte een afspraak bij de huisarta. We kregen dezelfde dag nog medicatie omdat we alles al hadden gedaan. Helaas hielp de medicatie nauwelijks en via de kinderart kregen we andere medicatie en kreeg hij eindelijk rust. Eindelijk kon hij rustig om zich heen kijken. Hij bleef overdag op mij slapen, snachts lag hij in bed maar was vaak wakker. Ik ben thuismama dus ik kan je op dat stuk niet helpen. Ik zou naar de huisarts terug gaan en vertellen hoe het er nu voor staat. Je zou ook kunnen vragen wat ze bij de opvang voor je kunnen betekenen, kunnen ze je kindje meer aandacht geven om te zorgen dat er minder pijn is?
Tja, wij hebben ervoor gezorgd dat ze niet meer de hele dag krijste. Door dus die troep te gebruiken en naar koemelkvrije melk over te stappen. Niet zozeer om de opvang te ontlasten, maar om mijn dochter beter te maken. Ze bleef wel weinig slapen, maar daar had de onthaalmoeder geen problemen mee. Ze was gewoon wat vaker beneden ipv boven aan het slapen.
Apart he ze zijn heel verschillend in reacties.. Dit was een kinderarts in het ziekenhuis. Maar we gaan maandag terug naar het ziekenhuis waar een kinderarts haar nogmaals goed gaat onderzoeken. Ik ben benieuwd wat die gaat zeggen over medicatie (het is een andere arts) Ik ga namelijk wel aankaarten dat ik het graag wil omdat dit geen doen is voor haar en voor ons. De opvang zou ik moeten kijken hoe ze er tegenover staan inderdaad!
Om in te gaan op jouw vraag over het einde van je verlof. Ik zou het gesprek met je werkgever aan gaan. Je kan bijvoorbeeld zorgverlof opnemen, misschien in combinatie met vakantiedagen. Bij ons is dat een volkomen normaal verzoek als je kindje nog zoveel zorg nodig heeft. Je werkgever heeft er ook niets aan als jij daar helemaal gebroken zit.
Het gaat niet enkel om medicatie geven omdat ' het geen doen is'. Omhoogkomend maagzuur doet niet alleen verschrikkelijk veel pijn, het kan op termijn ook de slokdarm verbranden en definitief beschadigen. Dus soms is die 'troep' echt wel nodig.
Ik vind dat je altijd eerst alle andere opties af moet gaan voordat je medicatie gaat geven. Aan elk dier of mens. Overal kunnen bijwerkingen aan hangen, dus onnodig geven vind ik onverstandig. Mijn zoontjes huilden ook nooit als ik bij een kinderarts zat, maar dat zegt niets over hoeveel ze op een dag huilen. Mocht je het nog niet gedaan hebben, hou een dagboekje bij van hoeveel er gehuild wordt en wanneer. En wat jij doet om het huilen zo veel mogelijk te beperken. Goed groeien zegt helemaal niets over de reflux en de pijn. Mijn oudste zoon groeide van gemiddeld naar +2 in zowel lengte als gewicht. Hij dronk namelijk de pijn weg. Het ene kindje drinkt prima met reflux, de volgende wil juist heel veel drinken en een ander stopt met drinken. Maar dit zegt dus weinig over de gradatie van pijn. Als jouw kindje nu nog steeds te veel huilt lijkt het mij verstandig om eens te kijken naar medicatie. (mocht je indikken of ingedikte voeding geven, stop hiermee zodra je medicatie krijgt) De maag heeft een beschermlaag tegen het maagzuur, de slokdarm niet. Uiteindelijk kan de slokdarm gaan ontsteken. Overleg met je werkgever welke mogelijkheden er zijn. Misschien heb je nog veel vakantie dagen over of kan je ouderschapsverlof opnemen. Of, indien financieel mogelijk, zelfs onbetaald verlof. Of kan je gedeeltelijk ziek gemeld worden. Ik ben na mijn verlof van de oudste eerst gedeeltelijk gaan werken en gedeeltelijk ziek gemeld. Ik had namelijk op dat moment een pnd en was gewoon niet in staat om te kunnen werken. Overleg met de opvang. Wat kunnen zij doen met zulke kindjes en hoe staan zij erin? Mijn oudste zoon zat nog niet op de juiste voeding en medicatie op het moment van starten op het kdv. En eigenlijk ging het daar beter dan thuis, hij had veel afleiding. En daarna kwam al snel alles goed, door juiste voeding en medicatie.
Hier ook een kindje met reflux. Na de medicijnen ging het beter maar ik wilde ook niet aan het werk terwijl hij zoveel huilde. Heb al mn verlofuren opgenomen, 4 weken en daarnaast 6 weken volledige ouderschapsverlof aangevraagd. Ov goedgekeurd, maar omdat het nu beter gaat en we het financieel niet makkelijk zullen hebben, heb ik het verlaagd naar 2 weken ov. Als je het financieel redt, dan zou ik ov opnemen totdat het beter gaat met je kleintje.
Hier ook een met reflux maar mede door de tips van averlach goed stabiel weten te krijgen vlak voordat ik begon met werken. Reflux protocol strikt aangehouden, brown's flessen hadden we al, vrij rechtop de voeding geven (bij voorkeur de kleine op zijn/haar rechterzijde), andere voeding (hier frisolac standaard ipv nutrilon), en 1 schepje johannesbroodpitmeel, goed boeren en een half uur overeind houden om t te laten zakken. Die van ons dronk zich klem en kreeg geen genoeg, die hebben we echt afgegoten flesjes moeten geven en stapje voor stapje omhoog naar een nieuw niveau. Voeding op verzoek moesten wij echt mee stoppen. Jhbpm krijgt ze nog steeds maar inmiddels kan ze probleemloos een 210+7 fles aan met 1 schepje jhbpm, als ze zo overstapt naar nr 2 voeding proberen we m er uit te laten hebben we nu geprobeerd maar was geen succes. Alleen buikspelen is nog lastig voor dr, maar gelukkig gaat bijvoeding goed (zolang t geen fruit is, gek kind) en zal zwaartekracht haar ook steeds meer gaan helpen. KDV bij ons heeft ruime ervaring met reflux, die kennen nog meer trucen dan wij en al die kindjes is prachtige afleiding.Ze heeft nog wel eens een sporadische rotdag, maar ik heb t idee dat de eerste 6-8 weken echt het ergst waren en ze er nu grotendeels vanaf is met 4.5 maand.
Hier ook reflux en kma allergie gehad en wij zijn wel aan de medicijnen gegaan. Je kunt niet in een kindje kijken hoeveel pijn het doet maar standaard huilen bij het omhoog komen van de voeding is gewoon niet goed. Ranitidine en dan de alcoholvrije variant hebben wij gegeven en dit zorgde er in ieder geval voor dat hij er geen pijn meer aan had (alles kwam nog wel omhoog en eruit). Met 12 maanden was het zo goed als over en zijn we hiermee gestopt.
Ik ben het helemaal eens met averlach (ook reflux en huilbaby) en ik zag enorm op tegen werken en kdv omdat ik me zorgen maakte hoe dat dan ging. Maar meneer deed het direct super op kdv en ik bleek zelf helemaal op te fleuren door te gaan werken en uit die circel te komen. Daarna ging het rap beter met hem en met mij!
Hier ook een (verborgen) reflux babytje gehad met onze eerste. We hebben haar toen naar een gastouder gedaan omdat deze meer tijd had, en we haar specifieke instructies konden geven over wat we thuis ook deden, het was een hele fijne samenwerking en ik kon met een gerust hart naar mijn werk! Voelde voor ons beter dan een kdv.
Eens met alles wat gezegd is, alleen ouderschapsverlof is niet altijd doorbetaald. Veel overheidsinstanties hebben dit wel maar ik kreeg niets doorbetaald van mn ov. Tips van averlach zijn vaak erg prettig duidelijk en werken goed. Succes en echt super rot dat je verlof zo is begonnen!