voogd

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door cat2, 23 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cat2

cat2 Niet meer actief

Ik weet echt niet onder welke pijler dit valt. Vriend en ik wonen samen. Juridisch is er niets geregeld daarom gaan wij binnenkort oa een testament op laten maken.

nu kun je daarin een voogd benoemen en dat vind ik erg moeilijk. Ik heb zelf geen directe familie, alleen ooms en tantes. Met mijn schoonfamilie klikt het helemaal niet. Het botst nogal. Ik zou het geen fijn idee vinden als ons kindje daar opgevoed zou worden. Ik heb dus werkelijk geen idee wie we tot voogd zouden moeten benoemen. Ik kom telkens uit bij 1 vriendin. Maar zij heeft geen kinderen. Ik weet niet wat nu te doen. Wie heeft dit ook zo gehad?

2. Mamaartje

Mamaartje Lid

4 aug 2012
    42
    0
    0
    Almere
    Toevallig kwam dit onlangs ter sprake toen ik met mijn zus bij een notaris was.
    Hij raadde aan om de voogd pas te benoemen na de geboorte en in de eerste maanden na de geboorte goed op te letten wie het leukste op je kindje reageert. Zo voorkom je dat je binnen korte tijd weer van voogd wil veranderen omdat blijkt dat die ene vriend of vriendin eigenlijk niks met je kindje heeft.

3. Meca

Meca Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    De vraag is meer waar voelen jullie je goed bij? Als je er nu niks inzet gaat de kleine naar zijn ouders geloof ik. Zien jullie dit nu nog zitten? Je kan altijd (nogmaals kosten) je testament aanpassen.
    Die vriendin wat vind je vriend daarvan? En heb je het ook al met haar besproken wat zij daarvan zou vinden?

Hier is het nog niet geregeld maar willen we graag dat onze beste vrienden haar opvoeden. Zij willen dit andersom ook van ons. Onze normen en waarden liggen gelijk en we verwachten dat ze dan opgevoed wordt zoals wij dat dan gedaan zouden hebben.
    Succes!

4. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

17 jun 2014
    1.316
    0
    0
    Je moet goed naar je eigen gevoel luisteren. Als jij bij die vriendin uitkomt, is het misschien goed om dit met haar te bespreken of zij dit zou willen doen. Er moet natuurlijk eerst iets vreselijks gebeuren dat zowel jij als je vriend er niet meer zijn, voordat je aan de voogd toekomt. Wat ook wel voorkomt, is dat je een wens kunt laten opnemen in het testament over de rol van de voogd/bewindvoerder. Het zou ook nog zo kunnen zijn dat je vriend en jij een andere voogd aanwijzen. Testament hoeft niet hetzelfde te zijn; ieder heeft zijn eigen testament.

5. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Volgens mij kun je dit tegenwoordig vast laten leggen in het gezagsregister, stukken goedkoper al heb je daarnaast wel een testament nodig voor overige zaken.

6. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Als je niets hebt vastgelegd is het volgens mij zo dat er gekeken wordt met wie het kindje het meeste een band heeft opgebouwd. Als jouw schoonouders niets met jullie kindje hebben, niets betekend hebben in de zorg, enz dan zal de kleine niet als vanzelfsprekend en zomaar naar hun gaan. Dit, ter geruststelling.

7. koter

koter Bekend lid

19 mrt 2011
    686
    4
    18
    ik lees ook even mee.
    Hier zelfde probleem.

8. videlsje

videlsje Bekend lid

21 dec 2011
    636
    0
    0
    dingetjes maken, naaien en wat frutselen
    brabant
    Ze geven je kind niet zomaar aan je schoonouders, ze gaan eerst idd eerst kijken wie er wilt en kan zorgen voor je kind. Wij hebben toevallig vorige maand een gesprek gehad bij de notaris vandaar. Maar wij hadden toen ook niet echt een antwoord op zijn vraag. Maar ook hij gaf de tip van kijk het eerst een paar maandjes aan voor je het echt definitief wilt vast leggen. Dus wij leggen het pas echt eind van het jaar vast op papier. Alles eerst laten inzinken er gebeurt al zoveel

9. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Wij hebben dat probleem dus ook. Met mijn ouders en familie geen contact meer, schoonouders zijn overleden en rest v.d familie ook geen contact mee. Blijft over mijn zwager maar zie dat niet zo zitten omdat hij in mijn ogen geen goed rolmodel voor onze dochters zou zijn, daarnaast heeft hij zelf geen kinderen (en geen vrouw/vriendin, hoewel dat me nog niet zo heel erg uitmaakt) en twijfel ik aan zijn opvoedkundige mening/kennis.

Veel van onze vrienden hebben geen kinderen, 1 stel wel maar wij zijn er beiden niet van overtuigd dat dit de beste keus zou zijn. Ik weet ook niet of onze vrienden hiervoor open zouden staan, meesten zijn nog niet in deze fase van hun leven zogezegd (hechten veel waarde aan kunnen doen en laten wat je wilt, snap je?). Dus ja, dat is lastig.

Voor nu hebben we nog niks geregeld, maar dit willen we wel snel gaan doen het liefste. Er zijn 2 mensen waar wij zelf (of in ieder geval ik) aan zitten te denken, en dat zijn mijn vriend zijn stiefbroer en zijn vriendin of een oude vriend van hem en zijn vriendin (die hebben zelf ook een kleintje).

Ik kan je dus weinig tips geven maar wilde laten weten dat je niet de enige bent!

10. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Wij willen dat opa en oma altijd opa en oma kunnen blijven. Ze worden allemaal ouder. Daar dus niet voor gekozen. Broer of zus zagen we ook niet zo zitten en we wisten ook niet voor wie we dan moesten kiezen mijn zwager of mijn zus.

Wij hebbdn voor een goede vriend van mijn vriend gekozen. Hij heeft een warme een grote familie en vind familie zelf ook belangrijk. Zo hopen we dat onze zoon altijd contact blijft houden met opa en oma mocht het nodig zijn. Deze vriend heeft zelf geen kinderen, maar wel veel kinderen in de familie, zl zou hier goed terecht komen.

11. cat2

cat2 Niet meer actief

Fijn om de reacties te lezen! We hebben inmiddels die vriendin gevraagd. Ze gaat het bespreken met haar man. Zou fijn zijn als ze het willen doen.

12. cat2

cat2 Niet meer actief

Vriendin vindt het toch een grote verantwoordelijkheid. Ik neem haar niets kwalijk. Ik zou nu alleen eerlijk gezegd niet weten wie we nog zouden kunnen vragen. Je kunt toch ook niemand vragen en bv na een jaar kijken wie bv leuk op ons kindje reageert?

Deel Deze Pagina