Vrijdag moet ik met mijn dochtertje naar de kinderarts, omdat ze erg veel huilt en zich heel veel overstrekt. Wat gaat een ka voor onderzoeken doen?
Hoi, ben toevallig gister bij de ka geweest (vermoedde reflux, is inmiddels bevestigd) Als eerste werd mijn kleine vent gewogen, getemperatuurd en werd zijn hartslag gemeten door de assistent. (lijkt op wat ze op het cb ook doen). daarna in de omslagdoek en naar de arts. Deze heeft eerst het hele verhaal aangehoord. Zij heeft ook allerlei vragen gesteld. Vervolgens heeft ze mijn kleintje onderzocht: -fontanellen voelen - luisteren naar hartslag en ademhaling - luisteren naar zijn buik - voelen aan zijn buik - voelen in zijn liezen - Hij moest een plaszakje om, en daarin plassen. (deed de assistent) Het kan natuurlijk zijn dat de arts bij jouw dochter nog andere dingen wil doen, maar dit zijn toch vaak de standaard dingen. Bij die kleintjes is het toch vaak het verhaal van de ouders wat de doorslag geeft en worden de onderzoeken gedaan om andere dingen uit te sluiten (bv blaasontsteking of infectie) Vraag gerust aan je arts wat hij/zij aan het doen is en waarom. Dat vinden ze meestal helemaal niet erg (en als ze het wel erg vinden: pech voor ze, het is jouw kind!) Heel veel succes vrijdag. (laat je nog even weten hoe het gegaan is?)
Hier het zelfde voor het vermoeden van verborgen reflux en dat werd ook bevestigd eigenlijk werd er hetzelfde gedaan als wat hier boven stond alleen geen urine opgevangen.
omdat het bij N geen verborgen reflux is, maar hij in bogen kan spugen wilden ze een blaasontsteking uitsluiten. daar gaan die kleintjes blijkbaar ook van spugen.
Nooit geweten dat blaasontsteking spugen kan veroorzaken! Weer wat geleerd... Onze ka luistert vooral goed naar ons, en de standaard check: longen en hartje luisteren, darmpjes luisteren, fontanel voelen. En ook voelen of het maagspiertje niet verdikt is. Succes!
We zijn gisteren geweest en ze heeft gewogen, geluisterd en gevoelt. Verder ging ze idd af op ons verhaal. Ze heeft reflux, maar omdat haar klachten niet over gingen met Nexium hebben we er nu ook speciale voeding bij. Hopelijk werkt het. Over twee weken moeten we terug. Bedankt voor jullie reacties.