De gynecoloog heeft om een wenslijst gevraagd wat ik allemaal wil?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Orchidee26, 18 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Orchidee26

Orchidee26 Niet meer actief

Hoi,

De gynecoloog heeft om een wenslijst gevraagt wat ik allemaal wilt, wie heeft dit ook gemaakt en ingeleverd bij de gynecoloog en hebben ze hiermee rekening gehouden.

Nu zit ik te denken wat kan ik allemaal opschrijven op eerste stand ruggenprik tot einde dat wil ik omdat de eerste bevalling een drama was...

2. truelove4ever

truelove4ever Fanatiek lid

9 nov 2010
    2.441
    0
    0
    limburg
    mss erbij zetten dat ie je man vastbind aan zijn stoel zodat die erbij blijft hihi(sorry flauw grapje,maar mss kan die wel eens op je man inpraten???)

3. truelove4ever

truelove4ever Fanatiek lid

9 nov 2010
    2.441
    0
    0
    limburg
    of heeft de gyn dat al eens geprobeerd???

4. Orchidee26

Hij komt mij ondersteunen dit keer maar zal bij lijst erbij zetten dat ze mijn mannetje niet weg sturen wat er ook gebeurd :)

5. tetta

tetta Fanatiek lid

19 apr 2011
    3.430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kreeg van de vk ook zo'n formulier mee. Heb er niks mee gedaan. Dit wordt mijn eerste bevalling dus ik heb geen flauw idee wat me te wachten staat. Hoe wil ik nu weten in wat voor houding ik me het prettigst voel en wil bevallen, of hoeveel pijn ik heb of ik wel of niet pijnstilling wil :(
    Heb het gelaten voor wat het is, ik heb niet echt wensen.

6. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Nooit hoeven doen, maar ik zat gewoon bij de vk, misschien is dat anders. Dit keer ook bij de gyn, dus ik ben benieuwd. Houdt er wel rekening mee dat er bij een tweede bevalling misschien helemaal geen tijd is voor een ruggenprik, meestal gaat het wel een stukje sneller.

7. Orchidee26

Vash is zal in de lijst zetten wanneer ik licht weeen voelt, dan ga ik meteen naar de ziekenhuis zodat ze de ruggenprik op tijd kunnen inzetten..

8. angel229

angel229 Niet meer actief

Wat je moet maken is een geboorteplan. Daar kun je duidelijk op aangeven wat je graag wil. Ik had erop staan dat ik zelf de navelstreng wilde doorknippen, dat ik van de bevalling zelf geen foto's wilde, wel erna, dat ik alleen mijn man, vk/gyn en verpleegkundige erbij wilde hebben, dat ik geen pijnstilling wilde, wat voor voeding je wil gaan geven, bij fv of je een lactatieremmer gaat gebruiken, als baby in stuit zou liggen of je dan een ks wil.

Uiteindelijk is het niet gebruikt want ik heb een ks gehad. Maar ik vond het wel waardevol om mijn wensen op papier te zetten. Het moet wel reëel zijn en het kan zijn dat het door spoedsituaties niet nageleefd kan worden.

9. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Wat fijn dat jouw gyn dit gevraagd heeft! Ik heb gisteren hier een topic gestart over een geboorteplan en het ziekenhuis. Bij mij krijg ik juist de indruk dat er helemaal niet zoveel aandacht aan besteed wordt, terwijl ik dat wel graag zou willen! Ik ga het dan ook volgende week nog een keer aankaarten.

Dit formulier hebben wij gebruikt, ik vond het zelf erg handig:
    http://www.knov.nl/docs/uploads/geboorteplan.pdf

10. Orchidee26

De gynecoloog heeft gezegt je krijgt bij je bevalling een vaste persoon van ziekenhuis zei blijft tot de einde bij jou en gaat jou ondersteunen.

Hierbij wil ik ook een lijst met jou wensen erop zodat we goed kunnen bespreken hoe de bevalling gaat verlopen.

11. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Ja, maar je kan er niet van te voren vanuit gaan of het lukt. Als je aankomt in het zkh en je hebt al 8 cm ontsluiting, dan is de kans groot dat ze hem niet meer zetten.

Bij mijn vorige bevalling wilde ik ook pijnstilling, maar toen ik aankwam in het zkh was het al te laat, en een half uur later was de baby er. Ik heb bij de eerste wee mijn oppas gebeld voor de oudste, en zodra die er was ben ik naar het zkh gegaan, nergens tussendoor getreuzeld. Dat hoeft helemaal niet bij jou te gebeuren, maar het kan wel. Hou het gewoon in je achterhoofd zodat je niet totaal verrast wordt in zo'n geval.

12. adi

adi Niet meer actief

Heb je al de toezegging gekregen dat je een ruggeprik mag als je weeën hebt? Dat hoort niet standaard bij een 'wens', en ze doen het echt niet zo snel.

Maar verder zou ik echt goed nadenken, wat en hoe je het wilt hebben.
    In welke houding wil je graag bevallen (dit moet op het moment zelfnog kunnen natuurlijk)?
    Wil je de baby meteen na de geboorte op je buik/ borst? Hoe lang wil dat de baby op jou blijft liggen voordat ze die gaan onderzoeken?
    Wil je dat de navelstreng meteen wordt doorgeknipt, of pas nadat jullie 'kennis' hebben gemaakt met de baby?
    Welke voeding ga je geven?
    Wat gaat jouw man doen?

enz enz

Dat soort wensen bedoelt je gyn denk ik.

13. Orchidee26

Kan ik ook op de wenslijst zetten dat ik ingeleid wilt worden omdat ik bang ben, dat ik dalijk te laat ben voor de ruggenprik...

De gynecoloog heeft duidelijk gezegt je krijgt een sterke goede ruggenprik je gaat geen pijn voelen. Maar als je de druk niet meer voelt dan moeten we het uitzetten en dat vind ik onzin

er zijn geneog meiden die hier ervaring hebben die zonder druk de baby met eigenkracht eruit hebben geperst om bijv. naar de monitor te kijken bij sterke wee mee persen.

Dat wil ik doen en hopelijk lukt het mij om in kort tijd de baby eruit te krijgen.

14. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Ik zou het heel netjes en fijn vinden, zo'n lijst.

I.v.m. met evt. borstvoeding graag de baby gelijk op de blote huid.

En ik HAAT het als ze de baby als een pop zo omhoog in de lucht houden om iedereen te laten zien als trofee.
    Man leg dat kind gelijk bij zijn moeder ;)
    :D Nou ja zoiets zou ik invullen, maar misschien bedoelen ze dat helemaal niet....

15. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    #15 Musty, 21 nov 2011
    Laatst bewerkt: 21 nov 2011
    wilde toch even reageren
    bij de eertste ben ik met spoed ingeleid
    de 2de kwam spontaan 2 dg voor ik ingeleid zou worden
    beide zwangerschappen vanaf wk 19 en wk 20 met weeen gelopen enlangzaam vorderende ontsluiting
    eertste zwangerschap vanaf week 9 bekkeninstabiliteit
    en bij de 2de zwangerschap vanaf wk 7 en vele malen erger
    mijn ervaring

inleiden doen ze niet mits er gevaar dreigt voor moeder en/kind
    of evt echte uitputting
    bij ons dochtertje ingleid omdat mijn epileptie vermeerderde en verergerde dit werd voor ons beide te gevaarlijk (zuurstof te kort ect)

omdat pijn een aanval op kan wekken werd ik verplicht tot ruggenprik, ik had geen keuze
    deze is 3maal mislukt om te zetten, 4de keer dat ze kwamen had ik persweeen en ze gezegt dat ze t konden steken daar waar de zon niet schijnt
    ik heb meer last van die prikken gehad dan van de hele bevalling
    ik voelde er niets van en ons dochtertje was knetterstoned daardoor slechte start BV gehad en is ook nooit 100% gelukt

bij ons mannetje zou ik met 37+6 ingleid worden door de diverse ziekenhuisopnames, ontstekingen op longen en in heel mn gezicht en de vreselijke BI en ik uitgeput was, gelukkig kwam hij spontaan!

deze bevalling was na de eertste half uur 4/5 min weeen omgeslagen in een weeenstorm met kamelen weeen
    de ctg registreerde niets meer! dus stel dat ik de persweeen niet voelde, ik had geen scherm om mee te kijken en te persen met de zwaarste (pers?)weeen
    dan zou ik totaal uitgescheurd zijn
    gevraagt uiteindelijk om ruggeprik, ik kon niet meer terwijl ik er zo tegen was, maar te laat had al 7 cm en alles ging zo vlug en geen arts in de buurt dus heb ik een morfine spuit gehad omdat ik t niet meer weg gepuft kreeg, ook hier zaten consequenties aan
    ja ik had er baad bij en kon verder op eigen kracht maar! ons mannetje kwam wel versuft en blauw op de wereld en ze hebben hm effe moeten helpen, hier waren we voor gewaarschuwd, ook risicos met start bv, gelukkig was ons mannetje daar een natuurtalent in

bij ons dochtertje duurde de bevalling 7 uur exact met 7 min persen en 3 schaafplekjes, niet uitgescheurd - ingeleid maar geen weeenstorm
    bij ons zoontje duurde de bevalling nog geen 4 uur, 1 min persen en 1 schaafwondje - spontaan en een weeenstorm met kameleweeen

hou in gedachten dat elke actie een reactie heeft

Waarvoor wil jij? of krijg jij een ruggeprik? helemaal je eigen keuze hoor genoeg die er baad bij hebben maar is geen reden tot inleiden

ik heb bij ons dochtertje niet stil gestaan bij bevallingsplan en t over me heen laten komen, er ging van alles mis
    bij ons manneke heb ik de touwtjes wel in handen genomen en een bevallingsplan geschreven deze aan de gyn gegeven en 1 exemplaar voor mn man en 1 voor de afdeling, alles is na 'wens' verlopen en ze hebben t serieus genomen

al met al ik kan je evt mijn bevallingsplan pb 'en als voorbeeld?

16. Orchidee26

Ik was bij de eerste ingeleid omdat ik klachten had zoals sterretjes zien dus hoge bloeddruk en niet meer kon slapen van de pijn, en had regelmatig last van vanaf 38 weken dus de gynecoloog besloot om ingeleid te worden en met 39 weken was ik ingeleid.

Smorgens om 07.00 was ik in het ziekenhuis om 08.00 infuus weeenopwekkers ingezet, 09.00 uur vruchtwater gebroken en rond 11.00 uur kreeg ik weeen door de weenopwekkers.

Rond 16.00 uur kwam de gynecoloog en vroeg of ik ruggenprik wilde ik zei van niet toen heeft de gynecoloog mij gedwongen omdat de ontsluiting te langzaam ging, dus heb ik het geaccepteerd en om 21.00 uur had ik volledig ontsluiting dus de ruggenprik uitgezet man ik was rond 22.00 uur in een helse weeenstorm gezeten en heb geen persweeen gevoeld ( gevoel dat ik moest gaan poepen), ik heb 55 minuten ongeveer zitten persen op eigenkracht en eindelijk baby eruit gekomen en 5 hechtingen gekregen was ingescheurd...

Ik denk toch dat ik voor de tweede ook bloeddruk klachten ga krijgen dat gebeurd meestal op de einde dus rond 37-40 week.

17. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    ik heb t geprobeerd te pb-en maar dan zou je je pb box vol hebben kan maar bepaalt aantal tekens dus dan maar zo censuur op de hele persoonlijke dingen ;) mssn hebben er dan meerdere ook wat aan

dus hierbij mijn bevallingsplan, toch denk ik dat je de angst echt moet laten varen de bevalling kan zo anders zijn als de ertste, je moet t echt over je heen laten komen meis
    want juist door deze stress kan een bevalling juist moeilijker verlopen!

hierbij mijn bevallingsplan :) zoals je zult zien had ik ook nogal wensen vooral omdat hun heel veel fouten gemaakt hebben tijdens en na de bevalling van ons dochtertje en ook betreft de borstvoeding

Gorinchem 23-03-11

Beste gynaecoloog / verloskundige / verpleging / kraamzorg
    Na lang dubben en wegen heb ik alsnog besloten een bevallingsplan op te stellen.
    Met name door bepaalde dingen die tijdens/na de bevalling van ons dochtertje niet lekker zijn gegaan

‘Bevallingsplan’
    Betreft de bevalling vertrouw ik volledig op de kracht en aanwijzingen van mijn eigen lichaam en indien mogelijk, de begeleiding van de gynaecoloog/verloskundige.
    Mijn man weet van mijn wensen, wanneer ik niet aanspreekbaar ben is hij het aanspreekpunt. Ook is hij degene die erover zal waken dat mijn wensen worden gerespecteerd

Mogelijke bezoek tijdens de bevalling
    kan je vast leggen heb ik ook gedaan doordat familie en vrienden en kenissen in t ziekenhuis werken en zelf heb gewerkt

Bekkeninstabiliteit
    Weeën opvangen wil ik graag doen in de positie die voor mij fijn is betreft pijn. Ik wil niet gedwongen worden om een bepaalde houding aan te moeten nemen
    (dit is bij bevalling dochtertje wel voorgevallen)
    Tijdens de persweeën mag niemand anders dan ikzelf mijn benen vasthouden / naar achterdrukken. Mits ikzelf aangeef dat dit mij echter zelf niet meer lukt.....Dit zodat ikzelf goed mijn eigen pijngrens kan aanhouden en evt nadelige gevolgen wil voorkomen
    Weeën
    Ik vertrouw op de signalen van mijn lichaam..
    Ik vang de weeën op in een door mij gekozen positie die voor mij fijn is
    Bij bevalling dochtertje voelde ik het nauwkeurig aan betreft weeën en persweeën en toch had ik het gevoel beetje voor gek versleten te worden en ongeloof omdat het zo snel ging inene, met resultaat dat ik uiteindelijk enorm naar een verpleegster ben uitgevlogen om mn punt duidelijk te maken omdat ik van haar in een gedwongen houding moest gaan die voor mij onmogelijk was ivm bekkenpijn, zij wist het wel beter te vertellen
    Dit is voor beide partijen niet fijn!

Pijnstilling /verlichting (mits medisch mogelijk/verantwoord)
    Het liefst totaal geen, mits ikzelf of mijn man anders aangeven
    Heb nare ervaring met epidurale pijnstilling, deze is tot 3 x toe bij vorige bevalling niet goed gegaan, 4de keer dat ze wilde prikken had ik al persweeën en heb ik dit duidelijk afgewezen
    Waar de pijnstilling terecht is gekomen geen idee, maar had geen effect op mij
    Maar wel effect op de baby betreft alertheid en borstvoeding

18. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    Deel 2 :)

Geboorte en start borstvoeding
    Ik wil ons zoontje graag op mijn blote buik/borst gelegd krijgen.
    Ons zoontje liever niet schoonmaken, enkel toedekken waarbij het contact blijft houden met mijn huid.
    De navelstreng willen we pas doorknippen als hij uitgeklopt is.
    Het doorknippen gebeurd door mijn man.
    De onderzoeken kunnen op het bed plaatsvinden, nadat ons zoontje gedronken heeft aan de borst.
    (Dus niet hop mee andere kamer omdat daar de kinderarts is)

Na de geboorte

Wanneer de gezondheid van ons zoontje het toelaat wil ik het continu bij me houden en binnen het uur zélf naar mijn borst laten kruipen.
    Ik wil niet dat ons zoontje bij mij word weggenomen het eerste uur voor welke reden dan ook (mits medisch verantwoord)
    Graag hulp zodra ik erom vraag met evt aanleggen
    De onderzoeken en wegen en meten kunnen plaatsvinden na de eerste kennismaking met de borst.
    Ik wil dat de eerste smaak die ons zoontje proeft moedermelk is.
    De vitamine K kan hierna gegeven worden.
    Ik wil dat ons zoontje na de bevalling niet gewassen wordt als dat niet strikt noodzakelijk is. Als het wassen toch moet gebeuren dan zonder zeep of met onze eigen verzorgingsproducten.
    (ivm allergieën in familie, ons dochtertje is allergisch voor Natusan zeep wat jullie standaard gebruiken)
    Ik wil dat mijn man degene is die ons zoontje aankleed en verzorgt als hij daar goed toe in staat is op dat moment
    Ons zoontje krijgt de door ons gekozen en meegenomen kleertjes aan
    Ook wil ik dat ons Dochtertje zo snel mogelijk bij ons kan komen om kennis te maken met haar broertje, mits dat ik s’nachts beval, dan zo snel mogelijk in de ochtend erop. Mijn schoonmoeder zal op ons dochtertje passen en uiteraard meekomen
    Ik neem geen genoegen met het antwoord : het is druk we hebben geen tijd oid, wat ik als antwoord bij vorige bevalling wel geaccepteerd heb tot mijn spijt en grotendeels daardoor totaal geen goede start heb gehad met de borstvoeding
    Ook wens ik dat er dan direct een kolf bij me op de kamer wordt gezet als de start niet goed lukt
    Het borstvoedingsbeleid:
    Instructie voor de kraamzorg of verpleegkundige:
    (ja ik weet dat Rivas gecetificeerd is maar om voor mezelf het beeld compleet te maken)
    Als ons zoontje niet rechtstreeks aan de borst kan drinken, kan er gebruik worden gemaakt van een lepel, cupje, of fingerfeeding, evt heb ik (ook bij me in ziekenhuis) speciale flesjes om te gebruiken
    Ons zoontje mag geen andere voeding dan de borstvoeding. Als hier op medische indicatie van afgeweken moet worden, moet dit ALTIJD met de mij en mijn man overlegd worden.
    Ons zoontje en ik willen dag en nacht samen zijn. We slapen dus ook op dezelfde kamer
    Ik voed ons zoontje op verzoek, maar in het begin zeker 10 tot 12 keer per dag.
    Afgekolfde voeding mag niet weggegooid worden, ook het colostrum niet, al lijkt het nog zo weinig.
    Moedermelk mag alleen verwarmd worden in een flessenwarmer, pannetje of onder de kraan, tot handwarme temperatuur. Zeker niet in een magnetron.

Eventueel Medisch ingrijpen/keizersnede
    Mijn man moet bij de geboorte aanwezig kunnen zijn.
    Ons zoontje wil ik meteen aanleggen op de o.k. er is geen betere kruik voor de baby dan de borst van de moeder.
    Mijn man moet tenzij medisch niet verantwoord bij ons zoontje kunnen blijven tot ik ontwaak.
    Bij voorkeur heeft hij het kindje tegen zijn blote borst.
    Bij volledige narcose wil ik mijn man en ons manneke bij me hebben tijdens het ontwaken.
    Ons zoontje mag binnen 48 uur in geen enkel geval kunstvoeding krijgen enkel moedermelk
    Wanneer ik zelf niet in staat ben te voeden moet er gewacht worden tot ik kan kolven.
    Mijn man en ik zijn de eerste die ons zoontje mogen zien.
    Familie pas nadat wij ons kindje hebben leren kennen.

Ziekenhuisverblijf
    Ik wil dat ons zoontje bij mij op de kamer blijft.
    Ik wil niet dat ons zoontje zonder mijn toestemming naar een andere kamer gebracht wordt.
    Ik wil niet dat ons zoontje zonder mijn toestemming andere voeding dan borstvoeding krijgt.

Kraamtijd
    Ons zoontje slaapt in de wieg bij ons op de slaapkamer
    Ons zoontje is bij mij of mijn man, tenzij ik toestemming geef dat hij bij iemand anders mag zijn.
    Ons zoontje krijgt borstvoeding op verzoek, maar minimaal 10-12 voedingen in een etmaal.
    Graag alle hulp en evt lactatiekundige om de borstvoeding goed te laten verlopen.
    Ik heb meerdere malen al contact gehad met ********, lactatiekundige van het Rivas. Zij heeft mij ook geholpen met borstvoeding bij mijn dochtertje

Visite mag alleen komen na telefonisch contact te hebben gehad met mij of mijn man om een afspraak te maken
    Verder proberen wij t zo rustig mogelijk en hetzelfde ritme aan te houden voor ons dochtertje. Ook voor haar is het een grote verandering in het gezin. Graag willen wij haar ook overal zoveel mogelijk bij betrekken en dingen gewoon duidelijk vertellen of ze het nu wel of niet oppikt
    En dat de ‘regels’ / opvoeding die wij voor ogen hebben / handhaven niet teniet worden gedaan

Met Vriendelijke Groet en bij voorbaat dank!

*namen*

19. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Mijne leek wel erg op het plan hierboven. Belangrijke punten:
    - ik heb een angst voor naalden, heb ik er duidelijk neergezet
    - wens voor pijnstilling graag serieus nemen (was niet nodig)
    - NIET inknippen en NIET hechten zonder verdoving
    - baby op mijn blote buik voor een uur
    - als ik weg moet: dan op de blote huid van mijn vriend
    - geen kunstvoeding
    - vriend knipt navelstreng door
    - vit k mag gegeven worden nadat de baby bij mij gedronken heeft
    - onderzoeken, wegen e.d. allemaal na dat eerste uur
    - baby niet wassen
    - mijn vriend kleedt het kindje voor het eerst aan (luiertje e.d.)

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Inleiden omdat je bang bent dat je al teveel ontsluiting hebt en geen ruggenprik meer kan krijgen is geen wens.
    Zelfs een ruggenprik kan niet altijd uitgevoerd worden, dat ligt maar helemaal aan de conditie van moeder en kind en het is een arts die daarover beslist.

Als het kan pijnstilling
    Baby lang op je buik
    Aankleden na de 1e x borst
    Geen kv, geen fles
    Papa wast/kleedt de baby

Dat zijn wensen. Vind het lijstje van Juju een mooi voorbeeld; kort en bondig! Je moet geen twee A4-tjes volpennen, die leest niemand bij spoed.

Deel Deze Pagina