Baby 3 weken perst zoveel tot huilens toe, help!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by rijo, Jul 25, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Ons mannetje is vandaag 3 weekjes jong en vorige week vrijdag zijn we met Friso Comfort icm de Dr Brown's fles begonnen ivm krampjes. Dit leek goed te gaan, maar de laatste dagen is hij op gezette tijden ontzettend aan het persen, hij wordt er wakker van en gaat er vaak van huilen, maaien met zijn armpjes en trappelen met zijn beentjes. Vaak volgen er uiteindelijk windjes. Hij heeft dagelijks een of meerdere poepluiers, de ontlasting is zacht. Vandaag is het echt niet leuk meer, hij is behoorlijk van de leg en heeft amper geslapen :( Hij is zo moe, dat zie je aan hem. Hij heeft zonet een badje gehad, maar het persen is weer begonnen. We zijn gisteren een stapje omhoog gegaan met de voeding, op advies van het CB. 120+4 krijgt hij nu. Kan dit een oorzaak zijn dat hij vandaag wat van de leg is? Iemand tips over wat te doen? Wat is dit vreselijk als ouder zijnde! :(:(:(:(

2. Music Mama

Music Mama Fanatiek lid

Jun 4, 2012
    1,440
    0
    36
    Ik heb je een privébericht gestuurd rijo! hopelijk heb je er wat aan :)

3. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Ik zag het inderdaad, dank je wel! Ik zal er even op reageren :)

4. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Is er iemand die misschien weet of het met de voeding te maken heeft? Ik bedacht me nog dat ik gistermorgen ook kraamvisite heb gehad, er waren ook twee ietwat drukke kindjes bij. Misschien ook in combinatie met teveel prikkels?

5. Music Mama

Music Mama Fanatiek lid

Jun 4, 2012
    1,440
    0
    36
    Ja dat kan heel goed hoor! En qua voeding durf ik niet te zeggen.. ik snap ook niet waarom er niemand anders op je topic reageert.. maat misschien kun je een zoeken op het forum want er zijn denk ik nog wel meer onderwerpen te vinden.. misschien heb je daar wat aan.. hielpen mijn tips nog? Of hebben jullie een helse nacht gehad?

6. Withinshin

Withinshin Bekend lid

Oct 1, 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik ben natuurlijk geen dokter, maar heb zelf wel de ervaring van een kindje dat veel huilde, perste, windjes liet en verkrampte. Het bleek toen koemelkallergie te zijn. We zijn overgestapt naar nutrilon pepti, vanaf toen ging het een stuk beter.

Lijkt mij in jullie geval toch handig om even een bezoekje aan de huisarts te brengen en te kijken of dat het misschien kan zijn. Steeds op eigen houtje overstappen van voeding is niet heel verstandig, plus dat het lijfje daar ook eerst weer aan moet wennen.

Sterkte, en je mag mij altijd een pb sturen!

(Nog even als toevoeging: het helpt vaak ook goed als je je kindje met krampjes mijn zijn buikje op je onderarm laat liggen, of in de draagdoek bij je draagt )

7. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ik weet er alles van, het is ook vreselijk :( Ik had soms het gevoel "ik doe maar wat"... verschrikkelijk! Goed luisteren naar je gevoel in ieder geval. Het kunnen verschillende dingen zijn; overprikkeld, wisseling van voeding, krampjes, etc. Als je het niet vertrouwt: altijd naar de huisarts gaan. Mijn huisarts zegt altijd: "liever een keer te vaak, dan te weinig".

Over het algemeen zijn de eerste drie maanden best wel pittig, maar daarna wordt het echt beter. Jullie moeten elkaar leren kennen (behoeftes aanvoelen) en soms hebben ze zo veel last van krampjes :( Heel veel sterkte!

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Persoonlijk vind ik 120/4 voor een baby van 3 weken erg veel. Had het cb een reden om dat te adviseren?
    Dronk je zoontje alle flessen leeg en kwam hij steeds eerder?
    Mijn ervaring met het cb is dat ze zo snel mogelijk naar zo groot mogelijke flessen willen, terwijl dit juist niet goed is. De maag van een baby is zo klein dat er eigenlijk niet eens 135 ml in past, dus wordt de maag onnodig opgerekt.

Een baby heeft sowieso 2 weken nodig om te wennen aan andere voeding. Dit probleem was niet bij de standaard voeding?
    Een baby van 3 weken krijgt vaak wel meer krampjes, dus dat is niet heel vreemd.

Hoe geef je de fles en hoe maak je hem klaar? (Graag duidelijke details. Bij hoe verwarm je water, schud je de voeding en welke houding bij voeden)

9. miss84

miss84 Bekend lid

Oct 2, 2013
    943
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij gebruikte nutrilon omneo en infacol. Af en toe een dikke scheet. Werkte hier prima.

Succes ermee!

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Over het vet gedrukte;
    Niet iedereen heeft op elk tijdstip even veel tijd. Ik ben bijvoorbeeld de hele ochtend weggeweest. Veel mensen hebben nu vakantie en/of zijn op vakantie.
    Soms denken mensen "gebruik de zoekfunctie eens"
    En omdat jij prive een bericht stuurt weet ik niet welke tips gegeven zijn. Als ik een heel bericht moet gaan typen (op de pad) en vervolgens blijkt dat jij al die tips al hebt gegeven vind ik het zonde van mijn tijd. Dan kies ik liever een ander topic.

11. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    #11 rijo, Jul 26, 2014
    Last edited: Jul 26, 2014
    Bedankt voor al jullie reacties! Ik zal er even op reageren.

12. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Als niemand er iets over heeft te zeggen, dan houdt het op hihi :D We hebben zeker geen helse nacht gehad, integendeel. Nadat ik het bericht hier had geplaatst ging hij slapen. Hij heeft het vast geroken... ;) Ik heb inderdaad ook de zoekfunctie gebruikt, maar ik kon er steeds net niets mee. Iedere situatie is vaak net iets anders. We kunnen je tips zeker gebruiken, het kussentje hebben we weer gebruikt en we hebben vanmorgen zijn buikje gemasseerd.

Koemelkallergie, ik hou het even in mijn achterhoofd! Vandaag is hij -tot nu toe- lekker ontspannen, op zijn ochtendmomentje na. Je zou bij een KMA denken dat het een hele dag door gaat? Met zijn buikje op de onderarm vindt hij inderdaad ook een hele fijne manier om te liggen! Bedankt voor de tips!

Ik vind het vreselijk, die krampjes... En je weet dat het erbij hoort, maar als er ook maar iets is waardoor je het leed wat kunt verzachten... Bedankt voor je bericht! Het gevoel 'ik doe maar wat' herken ik heel erg!

We zijn juist gestopt met Infacol omdat hij er verstopt van raakte. Nutrilon Omneo houd ik ook even in gedachten, dank je!

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Hoe zwaar weegt hij ongeveer.
    De richtlijn is 150cc voeding per kg per 24 uur.
    Dus stel hij weeg 4 kg, dan mag je 600 cc aangemaakte voeding per 24 uur geven. Dat geeft, voor 6 flessen, 100 cc voeding. Dus 90/3 (want dat is ongeveer 100cc voeding).
    Minimum van de richtlijn is 120 en max 180 cc.
    De totale max is 1 liter of 30 schepjes, maar dat is voor later.

Ik reageer later verder. (Moet even naar eigen kindjes ;) )

14. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    2,905
    254
    83
    Onze oudste had ook veel last van krampjes en was heel onrustig. Wat bij hem hielp was hem op de rug op je schoot leggen en dan met zijn beentjes fietsen of cirkeltjes maken met zijn beentjes.
    Daarnaast gebruikten wij ook de dr Brownsfles icm nutrilon omneo.

15. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Geen probleem hoor haha :)

Hij woog vorige week bijna 3700 gram, toen zat hij op 7 voedingen van 90/3. Dus geen 6 voedingen van 90/3, daar had hij echt niet genoeg aan... Die flessen gingen ook allemaal helemaal op. De kraamzorg was hier toen nog, volgens haar was dit geen probleem. Wat een onzekerheid zeg, moeder zijn van je eerste kindje... Je probeert wat... Je leest je goed in, denk je, maar achteraf blijk je compleet blanco te zijn en is niets van toepassing op jouw kindje haha ;)

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Oh maar de onzekerheid en gevoel van niets weten is vrij normaal. Elk kindje is anders en het is, in mijn ogen, onmogelijk om je totaal voor te bereiden op je eerste kindje.

Max is 180 cc voeding per kg per 24 uur.
    180 x 3,8 (ik ga ervan uit dat hij gegroeit is, maar weet niet hoeveel) = 666 cc per 24 uur.
    666/6 = 111 cc voeding.
    Ik zou zelf proberen of 100/3 voldoende is en indien nodig een flesje bij te maken van 35/1.
    Dan geef je wat extra water, dat mag. Hierdoor kun je ook zorgen dat de ontlasting beter verloopt.
    Of je maakt 130/4 (evt 135/140 met 4 schepjes) aan en giet terug naar 120cc

Kea, koemelkeiwitallergie, zou ik in eerste instantie niet vermoeden. Maar het kan wel.

Kwa houding wil ik je nog een tip geven, zo rechtop mogelijk en fles zo horizontaal mogelijk.
    Dus zo;
    http://www.schisis.nl/images/ml24a.gif
    Of zo;
    http://www.schisis.nl/images/ml24b.gif (fles mag zelfs meer horizontaal.

En verder denk ik dat het verstandig is om te denken aan rust en regelmaat. Niet per definitie op de klok, maar kijkend naar je kindje.
    Het advies daarin is een zo veel mogelijk vast ritme, bijvoorbeeld
    Wakker-verschonen-voeden-boertje+rechtop houden-'spelen' in box evt wipstoel-bij eerste tekenen vermoeidheid-> laten slapen-wakker- etc.
    Alles in een rustige omgeving, dus niet continu een radio/tv oid aan. Slapen waar jij en hij jullie goed bij voelen. (Slapen zelf is belangerijker dan de locatie)

Als hij sochtends juist veel last heeft van zijn buikje kun je sochtends in bad doen of iets warms op zijn buikje leggen.

Verder even aankijken. Nu iets veranderen in soort voeding raad ik je af. Geef de darmen, die na de geboorte al veel te voorduren hebben en na wijziging van voeding (je keuze lijkt mij wel logisch, daar niet van) nog meer, even rust en de tijd.

17. Celika

Celika Fanatiek lid

Jul 15, 2013
    1,893
    381
    83
    Female
    Dicht bij de zee
    Hier ook een zoontje die de hele dag aan het persen was, windjes laten en dan ervan wakker worden ontzettend maaien met zijn armpjes en huiduitslag. Onze zoon schreeuwde het uit en je zag dat ie pijn had. Naar de Huisarts gegaan en zijn overgegaan op pepti ivm koemelkallergie.
    Hij is doorverwezen naar een kinderarts maar daar zijn we nog niet geweest. We zitten nu 1,5 week aan pepti en wat een verschil zeg.
    Krampjes heeft hij nog wel maar die doen niet zoveel pijn meer.
    Onze zoon had bijv s'nachts nergens last van maar vooral overdag.
    Je kan altijd naar je huisarts gaan hebben wij ook gedaan.

18. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

May 14, 2010
    1,216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier ook een meisje die veel aan het persen was, soms ook tot huilens toe. Had ook elke avond huiluurtjes.

Hier ook rust en regelmaat gaan inbrengen, volgens osteopaat hebben we nl redeljk prikkelgevoelig kind die veel spanning in haar buikje vastzet. Ook gaan inbakeren. Ik geef borstvoeding en daar niks aan veranderd.

Maar, het persen is wel minder geworden! Nu heeft ze er heel af en toe nog last van maar echt niet meer zo veel als voorheen.

Geen idee wat nu uiteindelijk geholpen heeft, wellicht is ze er ook 'overheen gegroeid' maar wilde je dit toch meegeven

19. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Bedankt voor jullie reacties, ik zal er later even op reageren. Wou even meedelen dat ons mannetje vannacht gewoon 7 uren tussen de voedingen had zitten! Gisteravond om 21 uur, toen naar bed, sliep vrij snel in en kwam pas om 4 uur weer :$

20. Marijcha

Marijcha Actief lid

Mar 5, 2014
    454
    0
    16
    Zuid Holland
    Ik zoe dat je al aardig wat tips gekregen hebt! Hopelijk gaat t beter. Tis zo frustrerend als je niets kunt doen voor je kleintje!

Share This Page