Bijna 18 maanden en helemaal niet praten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Daphne21, 13 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daphne21

Daphne21 Bekend lid

3 feb 2007
    601
    0
    0
    Verkoopmedewerker Bakkerij
    Gelderland
    Zondag is Chayenn 18 maanden maar ze praat helemaal niet maar dan ook echt helemaal niet.

Ik benoem alles wat ik doe we kijken elke dag boekjes en als ik haar broer voorlees zit zei er ook bij.

Nu vraag ik me af zijn er meer kindjes die helemaal niet praten.
    want begine me toch langzamerhand zorgen te maken.

volgende week woensdag moet ze naar nijmegen naar het audiologisch centrum om te kijken of haar gehoor wel goed is.

En mijn schoonmoeder kwam vandaag met iets ik weet niet of dat echt erbij hoort maar zei vertelde misschien heeft ze wel een te kort tongriempje had mijn vriend vroeger ook en die praate ook niet toen ze die hadden laten knippen ging hij wel praten.

groetjes daphne

2. adi

adi Niet meer actief

Ik wilde ook voorstellen om haar gehoor na te laten kijken.
    Brabbelt ze wel?

3. Daphne21

Daphne21 Bekend lid

3 feb 2007
    601
    0
    0
    Gelderland
    ja dat doet ze wel een klein beetje

4. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Dat doorknippen van een tongriempje heb ik vaker gehoord, zou dus zomaar kunnen....

5. adi

adi Niet meer actief

Tongriempje zou je eerder moeten merken. Had ze als baby last van drinken/ zuigen/ aanhappen?

6. Daphne21

Daphne21 Bekend lid

3 feb 2007
    601
    0
    0
    Gelderland
    ze had wel heel veel moeite met aanhappen daarom borstvoeding uit flesje gaan geven

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Maakt ze wel klanken? En zo ja welke?

8. Daphne21

Daphne21 Bekend lid

3 feb 2007
    601
    0
    0
    Gelderland
    eigenlijk gebruikt ze helemaal tot geen klanken.
    en de klank die ze wel is gebruikt is m maar dat is misschien een keer per dag.
    wat ze wel veel doet is ieee de hele dag zeggen.

9. Daphne21

Daphne21 Bekend lid

3 feb 2007
    601
    0
    0
    Gelderland
    maak me zo langzamerhand een beetje zorgen

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie zei met 18 maand nog geen woord.. Was ook niet echt actief bezig met klanken of dingen als zwaaien.. Brabbelen deed hij weleens, maar niet echt gericht ofzo.. Met voorlezen keek hij aandachtig, maar verder geen actie.
    Met 19 maand de CB afspraak waarbij hij minimaal 5 woorden moest zeggen. En dat heeft hij in de week ervoor geleerd.. (papa, mama, auto, hap en drink). Samen met los lopen.

Maar hier had ik echt geen zorgen om zijn gehoor. Hij hoorde ons prima van een afstand. Wel heeft hij in de periode rond de 15 maanden een paar oorontstekingen gehad, waardoor het waarschijnlijk een poosje wat minder is geweest, en de energie sowieso naar het beter worden ging.

Inmiddels is hij 4, en praat me de oren van mijn hoofd. Hij heeft tot 2,5 wel wat achtergelopen qua woordgebruik, toen was hij echt bij met zinnetjes maken. En zijn klankontwikkeling hebben we met hulp van de logopedie in het afgelopen half jaar bijgepoetst. Maar nu is er weinig meer te merken van de langzame start.
    Zijn taalbegrip is altijd ruim voldoende geweest, dus het zat het echt in het zelf gebruiken bij hem.

11. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hier ook 18 maanden en zegt geen woord.
    Brabbelt wel en beetje maar daar valt geen woord uit op te maken.

Begrijpen doet ie ons ook niet. Dus als we zeggen eten of drinken of waar is je autootje of je knuff. Dan komt er geen blijk van herkenning.
    Ook ik maak me best zorgen eigenlijk.

Owen heeft wel een tijdje last van zn oren gehad. En soms hebben we het idee dat ie ons niet hoort. maar volgens mij is dat expres want muziekgeluidjes van zn speelgoed en muziek van de tv hoort ie zeker weten wel.

Het cb zei dat ze het afwachten tot ie 2 jaar is. Dan moet ie zeker wel woordjes zeggen!
    Maar ik denk dat als ie over 2 maanden nog totaal niks zegt dat ik zelf toch naar de logopediste ga ofzo of toch zn gehoor laat nakijken.

12. baby angie

baby angie Actief lid

22 jun 2009
    133
    0
    16
    NULL
    NULL
    mijn zoontje is ook 18 mnd en praat ook nog niet
    hij brabbelt wel in zijn eigen taaltje en begrijpt ook wel wat wij zeggen maar zelf praten ho maar !

hij heeft ook een verkort tongriempje en ik heb me ook al afgevraagd of het daaraan kon liggen maar omdat hij wel brabbelt de hele dag denk ik dat het bij hem niet daaraan ligt

hij heeft een tijd terug een paar keer papa gezegd (niet gericht) en 2 dagen mama gezegd en toen was het weer over ;)

ik maak me niet echt ongerust ...zijn neefje was ook laat (2,5 jr)en klets nu ook lekker veel :)

13. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Hier met die leeftijd wel brabbelen, maar niet praten. Inmiddels praat hij sinds een paar maandjes redelijk wat.

Een zoontje van vrienden heeft tot hij ruim 2 was ook niet gepraat en is nu bijna 3 en heeft hetzelfde niveau als z´n leeftijdsgenootjes.

Ik vind het goed dat je laat kijken of er iets aan de hand is, want dat kan nl wel, maar er zijn ook kinderen die zonder aantoonbare reden gewoon later gaan praten..

14. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik denk dat je je terecht zorgen maakt.

Van jongens is het bekent dat ze later gaan kletsen maar meisjes zouden meestal al rond deze leeftijd al echt moeten zeggen.

Te vergelijking mijn dochter is bijna 19 maanden en kletst me de oren van het hoofd en ze zingt zelfs al stukjes na.

Mijn zoon daar in tegen begon pas echt te praten na zijn tweede jaar en pas met drie vol uit.

Het is al gemeen bekent dat meisjes eerder praten dus nogmaals ik vind het ook zorgelijk wat je zegt.

Sterkte er mee.

15. Daphne21

Daphne21 Bekend lid

3 feb 2007
    601
    0
    0
    Gelderland
    we hebben dit al een keer mee gemaak met onze zoon de gehoortest na de geboorte tot 3 keer niet goed uiteindelijk wel maar ik bleef zeggen dat hij ons niet hoord reageerde nergens op en dat soort dingen met 9 maanden[na een hoop aandringen bij het cb eidenlijk naar audiologisch centrum gestuurd en wat bleek mama had al die maaden dus toch gelijk hij had 40 to 50 % gehoor verlies door zeer veel vocht achter trommelvliezen ( maar prate toen al meer als mijn dochtertje op die leeftijd deed en nu doet hij kon al iets van 5 woordje zeggen) uiteindelijk toen hij net een jaar was buisjes gekregen en toen ging het goed dat verklaarde voor ons ook waarom hij altijd zoveel huilde als we hem in bed legden( huisarts vond nooi t echt nodig om naar de oortjes te kijken want wij waren te over bezorgd zei dei). een jaar later moest hij nog een keer buisjes omdat er weer veel vocht zat nu is hij 4 en gaat het opzich erg goed nog wel geregeld ooronstekingen maar veder gaat zijn gehoor heel erg goed.

Vorig jaar werd ons dochtertje geboren en weer hetzelfde met de gehoortest de 1ste keer niet goed een week later terug gekomen was hij wel goed maar kregen wel het advies als ze verkouden was geweest haar oortjes na te laten kijken op vocht achter de trommelvliezen.
    En ja hoor mevrouw was 6 maanden en was heel erg verkouden en bleef ook tot ze ruim een jaar was aan een stuk door verkouden meerder malen bij de huisarts geweest ja er zit steeds wel vocht achter maar maak jullie geen zorgen.
    Maar toen was inmiddels 15 maanden en praate ze nog niet toen vond de huisarts het toch wel belangrijk om haar ook door te sturen naar het audiologisch centrum om het toch voor de zekerheid na te laten kijken. daar moet ze dus volgende week woensdag heen.
    en toen gister me moeder met het te korte tongriempje toen zakte even helemaal de moet in de schoenen en voelde me een beetje schuldig dat ik zelf niet eerder aan had gedacht vandaag moest ik zelf bij de huisarts zijn dus meteen even nagevraagd en ze heeft bij chayenn even gekeken en ze zegt ja hij is wel kort maar ze zegt vraag het volgende week even in nijmegen bij het audiologisch centrum goed na.

beetje lang verhaal geworden omdat we al een zoon hebben die gehoorproblemen heeft gehad maak ik me bij haar ook meer zorgen dat zei het ook heeft

16. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    En als je haar roept vanaf verschillende afstanden, reageert ze dan dmv bv omkijken of aankijken?
    Of als je bv een geluid maakt, iets laat vallen. Hoe reageert ze dan?
    Doe zelf eens een paar kleine testjes, misschien vallen dingen je dan op.

17. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Of je je zorgen moet maken weet ik niet. En het feit dat jongens later praten dan meisjes is ook echt niet altijd zo! Mijn neefje praatte met 1,5 jaar al overduidelijk en hele zinnen. Mijn nichtje daar in tegen wordt in november 4 en praat nog steeds niet zoals het moet. Maargoed daar ging het niet om, ik wou alleen even zeggen dat het opeens ook heel snel kan gaan. Zoon van mijn vriendin is nu ook bijna 18 mnd en die deed tot een week of 3 geleden ook echt helemaal niets, brabbelde nauwlijks en woorden zeggen al helemaal niet. Zo uit het niets zei hij opeens bal en 2 weken later begon hij meer dingen te zeggen; papa, mama, hap, nijntje (konijn), aai, tantie (tante), sjetitie (Charity) en nog 2 andere woorden waar ik nu niet op kan komen...

18. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.799
    9.314
    113
    Gelderland
    Mijn zoontje is nu 19 maand en praat ook niet. Brabbelen heeft hij nooit echt gedaan en hij heeft zich altijd erg gericht op het lopen, klauteren, puzzelen. Hij begrijpt echter wel alles wat we zeggen maar woordjes zeggen... Ik maak me er nu nog geen zorgen om maar als je dat wel doet zou ik actie ondernemen. Je moedergevoel zit er niet vaak naast en misschien kun je is vragen of de huisarts je door kan sturen.

Deel Deze Pagina