de spruw gaat maar niet weg!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mupet, 10 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

mijn zoontje heeft nu ongeveer al zo'n 2 a 3 weken spruw!

ik word er onderhand niet goed van, ik blijf flesjes en speentjes uitkoken elke keer

en hij heeft al 2x een kuurtje nestatyne gehad, maar ookal was dat op, dan was zijn spruw nog niet helemaal weg, dus binnen de korste keren zat ie dan weer helemaal onder

hij is ook een huilbaby en hij slaapt al bijna nooit overdag, wel wat na heeeeeeeel veel moeite, maar nu is het Nog erger omdat hij niet goed drinkt door de spruw, hij laat veel van zn fles staan maar heeft nog wel honger, maar het doet hem denk ik toch wel zeer die spurw.

Maar huisarts zegt dat spruw eigenlijk ook wel vanzelf over gaat..

pff wat moet ik hier nou mee!? ik zat nog te denken om de huisartsenpost te bellen, maar eigenlijk is het niet zo Super dringend natuurlijk.. (voor mij wel natuurlijk maar goed haha)

de eerst volgende dag dat ik zelf met hem naar de HA kan is pas woensdag.

wat te doen? gaat het echt vanzelf over en moet ik maar door bikkelen? of toch zowiso naar de HA gaan? of toch de huisartsenpost vandaag nog bellen??

2. Loe

Loe Niet meer actief

lieve mupet, de huisartsenpost lekker bellen. Zielig om hem met spruw te laten lopen hoor. dan willen ze ook niet drinken, want het doet pijn. Vraag om de daktarin gel. Ze willen die soms niet meer geven omdat het hele dikke gel is en er een kindje in gestikt is. Maar als je er goed bij blijft en niet meteen de hele dosis in 1 keer geeft (te veel voor een kleintje) maar meerdere keren per dag kleinere hoeveelheden (dan kom je in totaal op hetzelfde uit) dan komt het goed. Vraag ernaar met daktarin gaat het echt over!

wel bellen hoor, dan zeg je maar dat het ineens slechter gaat, dat hij meer moet huilen en niet wil drinken oid.

3. FloorMax

FloorMax Fanatiek lid

27 nov 2011
    1.098
    0
    0
    NULL
    maastricht
    hey! wat mij enorm heeft geholpen is peau d'arco thee! was binnen een paar dagen weg! als je bv geeft moet je zelf 4 kopjes per dag drinken en anders geef je hem 4 keer per dag wat van de thee. heeft mij echt meteen geholpen! succes!

(is te krijgen bij de tuinen)

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Let er ook op dat je alles heel goed heet wast wat met z'n mondje in aanraking is geweest: spuugdoekjes, hydrofielen, beddegoed, kleertjes misschien. En uitkoken moet lang he, wel 10 minuten, de spruw gaat.haast niet weg anders.

Let ook op dat niemand met z'n vingers in zijn mondje zit, dan is hij zo weer besmet als hij er vatbaar voor is, de schimmel die spruw veroorzaakt zit nl in principe overal, ook op en in je eigen lichaam.

En geef hem evt probiotica om zijn systeempje wat te helpen de weerstand op te bouwen? Zoals ABC dophilus, is voor zuigelingen, te koop bij de natuurwinkel.

Sterkte, zielig!

5. esmee1808

esmee1808 Actief lid

13 aug 2010
    458
    0
    16
    ons meisje heeft ook spruw gehad en hebben ook 2 potjes nestatine gebruikt en nog had ze spruw. Toen terug gegaan en daktarin gekregen en toen was het na een paar dagen weg .

6. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Hier heeft het 5 weken geduurd!!!! 4 kuren nystatine en nog niet weg.
    Toen ben ik naar de HA gegaan en gezegt dat ik ook niet meer kon, ze sliep niet, at niet goed, had heeel veel krampjes, spuugde van alles.
    Hij zij nog 1 week doorgaan en als het dan echt nog niet over is krijg je wat anders.
    Ik heb toen daktarin gekregen want na 1 week was het nog steeds niet weg. Heb dat een dag gebruikt en de volgende dag was er niets meer te zien. Toen nog 3 dagen na gesmeerd en hebben nu een heel ander meisje.

vraag ernaar bij je Ha.

Onze huisarts gaf aan dat ze het babys onder de 4 maanden niet geven ivm verstikkingsgevaar.
    Het is dikke gel en moeilijk weg te werken voor die kleintjes. Dus je moet een klein beetje op je vinger doen en dan op de plekjes smeren.

7. Yelice

Yelice Niet meer actief

Daktarin vragen.
    Dat helpt gewoon het beste en je merkt dan binnen een dag of 2 al verbetering.
    Niet met je vingers in het mondje zitten.
    Succes en spruw is pijnlijk hoor voor een kleintje.
    Dat je arts zegt dat het vanzelf over gaat is onzin het is een schimmel.

8. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Zo is het bij ons wel vanzelf weggegaan. Nystatine werkte niet en ik had nog nooit van dactaryn gehoord, al denk ik dat ik het liever niet zou geven met dat verstikkingsgevaar.

Als aanvulling:
    Echt ALLES uitkoken na élk gebruik, en grote dingen dagelijks stomen met een stoomstrijkijzer(dekbedjes, dekens, slaapzakken, martasje etc.) en echt álles(ook rompers, kleertjes e.d.) strijken of wassen boven de 60 graden.

Als je bv geven je borst goed schoonhouden én de zoogcompressen ook! Heel vaak vervangen. BH's, je eigen matras, je dekbed etc. ook strijken/ met je stoomstrijkijzer doen..

Verder 100000 keer per dag je handen wassen. En écht alles waar je kleintje mee in aanraking komt stomen, strijken, heet wassen of uitkoken.

Edit: Speentjes en flessenspenen én als je difrax gebruikt die silliconedingetjes onderin de fles vaak vervangen en goed controleren want alles slijt sneller van het uitkoken.

9. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier was het na bijna 6 weken nystatine over... Ik dacht na 2 weken dat het over was maar toen we stopten kwam het weer terug. Daarna heb ik expres nog 1 week extra behandelt en toen was het over.

10. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Dat helpt heel goed tegen schimmels en biologische koudgeperste kokosolie ook. Elke keer als je er aan denkt de binnenkant van het mondje ermee insmeren, bij allebij mijn zoontjes mee weg gekregen, in de mond en ook een schimmeltje in het luiergebied! Echt het proberen waar.
    Succes

11. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Mijn dochtertje heeft ook al weken spruw. Heb ook 2x een kuur gehad, toen is het even weggeweest en vandaag zag ik weer een paar plekjes in haar mond.

Ook mijn dokter heeft gezegd dat het vanzelf overgaat en dat ze niet meer als 2x zo'n kuur geven.

Ik kook al weken lang na elke voeding alles uit, ook de spuitjes waarmee ze haar medicijnen (reflux) krijgt.

Gelukkig lijkt ze geen pijn te hebben maar het is wel vervelend dat het nu weer terug komt.

12. FloorMax

FloorMax Fanatiek lid

27 nov 2011
    1.098
    0
    0
    NULL
    maastricht
    echt...ik zweer bij peau d'arco thee! ;)

13. zustertje

zustertje Niet meer actief

Gentiaan Violet via internet te bestellen je moet het 1 keer per 24 uur aanbrengen in het mondje en op jou tepels en hier was het toen eindelijk weg!
    Middeltjes van de HA werkten hier ook niet...

14. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    De gouden truc?

1 deel citroensap mengen met 1 deel water en dat op de plekjes smeren met een wattenstaafje, na elke voeding.

15. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.740
    7.507
    113
    Vrouw
    hier ook nystatine gehad wat niet werkte. met daktarin was het binnen 2 dagen weg.

16. Loe

Loe Niet meer actief

Mupet ben je al geweest?

17. eekhoorn

eekhoorn Actief lid

8 okt 2010
    334
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier ook geen effect bij nystatine, maar gentiaan violet geweldig! super eenvoudig ook, hoeft maar eens per 24 uur.

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.101
    3.879
    113
    Denk dat je huisarts niet heeft op zitten letten tijdens zijn opleiding, want spruw is een schimmel en schimmels gaan 9 op de 10 keer niet uit zichzelf weg, vooral niet als de weerstand lager is.
    Zoals al eerder gezegd, was alles op minimaal 60 C (dus spuugdoekjes, lakentjes en alles wat in aanraking komt met de mond) en kook spenen goed uit.
    Ze kunnen er echt goed last van hebben hoor. Die Daktarin werkt veel beter dan Nystatine. Ja, verstikkingsgevaar daar ik inkomen als je de voorgeschreven hoeveelheid in 1 hap naar binnen schuift. Je moet die hoeveelheid gewoon in drie delen geven en op je vinger goed uitsmeren in het mondje, om de drie minuten ofzo, zodat ze de tijd hebben het weg te slikken.
    Hoor inderdaad ook goede verhalen over gentiaanviolet.

19. FloorMax

FloorMax Fanatiek lid

27 nov 2011
    1.098
    0
    0
    NULL
    maastricht
    hoe is het er nu mee? al wat beter?

20. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    bij lydia is het ook vanzelf weg gegaan, eerst kuur nystatine gehad, hielp niet, nog een kuur, hielp ook niet, gentiaan violet geprobeerd, hielp ook. Omdat ze wel gewoon dronk enzo had ik weinig haast om weer een arts op te zoeken maar nu is het vanzelf weggetrokken dus het kan wel! het duurt alleen lang

Deel Deze Pagina