Is dit iets om de huisarts voor te bellen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Linn84, 3 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Onze dochter is al maanden verkouden. Ben er toen ze een paar weken verkouden was mee naar de huisarts geweest en kreeg daar te horen dat het een virusje is wat vanzelf weer weg gaat. Het kon zo weg zijn, maar ook nog tijden aanhouden. Nou prima, ik was gerust gesteld. Af en toe zat haar neusje echt verstopt en gebruikte ik wat zoutoplossing, maar het ging eigenlijk redelijk.

Nu begint ze de laatste dagen steeds meer te hoesten. Eerst af en toe wat "droge" hoest. Nu hoest ze vaker en hoor ik ook echt roggeltjes zeg maar.

Als ik dit zelf heb ga ik daar echt niet voor naar de huisarts, gaat wel weer over. Maar bij zo'n kleintje...tja...huisarts bellen? Ze is verder niet hangerig ofzo, ze is gewoon super vrolijk.

2. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    ik zou zeggen, kijk het even aan. Hoesten is vaak het gevolg op een verkoudheid. Mocht ze benauwder worden, hangerig, koorts krijgen, dan gewoon even de ha bellen.

3. Loe

Loe Niet meer actief

kan bovenste luchtweginfectie zijn.

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Als ze koorts krijgt of hangerig inderdaad even de HA bellen. roggelen betekend vaak dat het los komt. je zou hoestdruppels kunnen halen. die heb je van bisolvon kids maar ook van VSM.
    hier een kindje van bijna 9 maanden wat bijna aan 1 stuk door verkouden is. HA doet er niets aan zolang ze goed eten en dergelijke. ik kreeg te horen dat ik er rekening mee moest houden dat ze meer verkouden zijn dan niet.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.966
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hier inderdaad zo'n jongetje dat meer wel verkouden is dan niet. We zijn toevallig vorige week even met hem bij de huisarts geweest, maar dat was meer omdat hij huil/drift buien kreeg die er lang aanhielden (een uur of langer) en hij echt de hele straat bij elkaar schreeuwde. Dat zijn we van hem niet gewend (althans: overdag ;)) Wij wilden dus even laten checken of het geen oorontsteking was ofzo, omdat hij zich echt duidelijk niet goed voelde.

Maar zo lang het alleen hoesten en snotneus is, gaan wij er niet voor naar de huisarts. Als hij benauwd is, dan stoom ik elke dag even met hem in de badkamer, gebruik ik luuf om op de borst te smeren als hij slaapt en soms een zoutoplossing. Het bedje staat hier bijna standaard schuin, omdat hij anders 's nachts zo benauwd is.

6. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Hier een jongetje dat ook continu verkouden is, al vanaf een week of 10 na zijn geboorte. De ene keer gaat het beter, de andere keer is het weer raak. Nu heeft hij laatst weer een flinke verkoudheid te pakken, maar het wordt gelukkig beter.

Mijn zoon is half november opgenomen geweest in het ziekenhuis wegens het RS virus. Hij had koorts (39+), heel hangerig, wilde niet eten, niet drinken, zat echt niet lekker in zijn hum.

Voorheen ging ik na 2 weken benauwd zijn naar de huisarts. Nu doe ik het niet meer. Zoonlief is vrolijk, eet en drinkt goed en heeft geen koorts. Heeft wel pufjes (die niet altijd helpen hoor!!!). Zolang hij geen koorts heeft, gewoon goed eet en drinkt en lekker actief en vrolijk is, ga ik niet met hem meer naar de huisarts. Ze kunnen toch niks meer doen. Wij werden voorheen altijd weggestuurt met "Neem maar hoestdrank" of "alsjeblieft, neusdruppels". Meer kunnen ze niet doen. En het is nu wel het seizoen er voor. Ik loop zelf ook al 5 weken te snotteren, met 1,5 week pauze ergens tussendoor.

7. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Oei, dat klinkt allemaal als een niet al te vrolijk vooruitzicht... :)

Ik kijk het vandaag nog maar even aan inderdaad, en zal morgen de huisarts eens bellen als het niet minder is.

Zou het te maken kunnen hebben met een begin van de waterpokken? Er hing vorige week een briefje bij de opvang dat het heerst en als ik op internet de symptomen zo lees komt dat redelijk overeen. Ze had vanochtend ook wat vlekjes in haar gezicht.

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Volgens mij heeft een verkoudheid niks met de waterpokken te maken...
    Verder zou ik het zeker nog een tijd aankijken. Pas bij koorts, minder willen drinken, suffig zijn etc aan de bel trekken.
    Zeker als je kindje naar het dagverblijf gaat, daar zwerft altijd wel een virusje rond.
    Onze dochter snotterde ook continue vanaf het moment dat ze vorig jaar naar het kdv ging en dan af en toe een piek met wat koorts, maar ook dat zakte weer na een paar dagen.
    Ach, zo bouwen die kleintjes weerstand op!

Wat wij hier ook deden en doen, als ze erg verkouden is:
    - 's avonds even samen douchen, door de stoom gaat alles lekker open
    - neusje schoon maken met neuspompje, evt nog druppels zoutoplossing van otrivin
    - luuf op borst en bovenrug
    - evt nog een paracetamol zetpil
    - dan lekker slapen met evt het bed wat schuin (al hebben wij dat nooit gedaan)

Zolang ze dus geen koorts heeft, alert is, goed drinkt zou ik me geen zorgen maken!

9. Flowergirl23

Flowergirl23 Fanatiek lid

22 okt 2010
    1.358
    0
    0
    Rotterdam
    Mijn dochtertje had het ook in haar eerste 4 maanden ong.
    Huisarts vertelde me dat zo een baby neusje gewoon nogal overgevoelig is voor stofjes en dergelijke.
    Omdat het nog niks gewend is.
    Toen ik begon over hoesten kreeg ik als antw dat een baby van die leeftijd niet kan hoesten..
    Tja uitgeluld lijkt me dan.... Maar nu 2 maanden later gaat het prima, af en toe een paar kuchjes, Maar die klinken expres.. Omdat ze merkt dat ik dan naar dr kijk en dan gaat ze nog een keer kuchen en lachen..
    Neusje gaat ook steeds beter.

10. misa

misa Niet meer actief

Ik zou gewoon eventjes bellen en na laten kijken. Mijn zoontje is ook heel vaak erg verkouden. Komt denk ik ook wel een beetje door het kdv. :) Ik heb voor de zekerheid ook wel eens zijn oren en longen laten bekijken en luisteren. Maar hoesten/rochelen doet hij er gewoon bijna nooit bij. Niet te lang wachten, gewoon ff checken en dan weet je het zeker. :)

11. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Haha, kleintjes kunnen niet hoesten? Nou, laat die dokter hier dan maar eens komen luisteren, en OF zij hoesten kan! ;)

@kristelstrijbos, dank je wel voor de tips! Ga er eens mee aan de slag.

KDV gaat ze 1 dag naartoe. Zul je net zien dat ze elke week weer een virusje meeneemt...

Ze is heel alert en lacht volop. Speelt lekker en drinkt haar flessen goed leeg. Moet donderdag heen voor mezelf, dan eens vragen of ik langs moet komen met haar. Tenzij het morgen erger wordt natuurlijk...

Dank jullie wel!

12. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Als je je er zelf ongerust overmaakt zou ik gewoon bellen. Even na laten kijken kan geen kwaad, en dan ben je zelf ook weer gerust.

13. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Ze kreeg gisteravond ineens hoge koorts. Dus toen de HAP maar gebeld. Toen we daar waren werden ze natuurlijk net weg geroepen voor een spoed visite ;) Dus daar uren gezeten...
    Maar goed, ze heeft dus een fikse oorontsteking. Waarschijnlijk een dubbele, maar dat kon ze niet helemaal goed zien door het oorsmeer wat er voor zat.
    Nu ab gekregen. Hoop dat het gauw opknapt!

Deel Deze Pagina