Nog bijkolven?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Toto, 27 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toto

    Toto Fanatiek lid

    21 mrt 2008
    2.061
    9
    38
    In de kraamweek wilde dochterlief niet elke voeding drinken. In overleg met de kraamhulp besloten om de voedingen die ze niet wilde drinken of maar 1 borst om dan te kolven om de productie op te starten en de gekolfde melk via een cupje bij te voeden.

    Dit werkte goed en na een paar dagen dronk ze goed en ben ik weer gestopt met kolven.
    Alleen nu drinkt ze vaak maar 1 borst langere tijd waarna ze of te moe of misschien verzadigd genoeg is om nog uit de andere borst te drinken. De volgende voeding krijgt ze dan de borst waar ze niet uit gedronken heeft en die zit dan goed vol, dus denk wel dat ze voldoende binnenkrijgt. Ze is nu bijna 2 weken oud.

    Is het verstandig om op de momenten dat ze maar 1 borst drinkt de andere toch ook maar af te kolven om de productie op peil te houden?
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Dat ligt er maar helemaal aan. De meeste kinderen drinken 1 borst leeg, en dan nog iets aan de andere kant (3 slokken of 3 minuten of nog eens 10 minuten) en de volgende voeding alleen 1 borst. Wanneer ze aan minimaal 8 voedingen komt, groeit en poept (minimaal 4 keer goed volle luier) en plast (alle luiers goed nat en zware luier) hoeft er niets aan de hand te zijn.
    Wanneer je kindje slaperig is, niet zelf komt voor de voeding, in slaap valt aan de borst of niet effectief drinkt, maar eerder slokje hier, slokje daar, dan zou ik iemand mee laten kijken.

    Jullie zitten nog in de afstemfase, dus alles nog mogelijk!
    Overleg eens met een vrijwilliger (vbn of lll telefonisch) of schakel bij twijfel over drinken en aanleggen een lactatiekundige in.
    Borstvoeding.nl | Home
    Home | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding of google!
     
  3. Toto

    Toto Fanatiek lid

    21 mrt 2008
    2.061
    9
    38
    Hoi Heidi,

    Inmiddels hebben we weer een soort ritme gevonden (in hoeverre dat kan zo vroeg na de geboorte ;)). Ik was erg onzeker, maar na een bezoek aan het inloopspreekuur op het CB om te wegen weer helemaal gerustgesteld. In 9 dagen tijd was ze 420 gr gegroeid.

    Waar ik eigenlijk nog wel mee zit is dat ze volgens de maatstaven niet voldoende poept. Ze heeft niet elke dag ontlasting en op de dagen dat ze dat wel heeft zijn het er ook maar 2. En dan ook nog niet hele flinke poepluiers. Plassen doet ze trouwens wel goed.

    Verder heb ik één borst die veel meel melk geeft dan de ander en ook een heftige TSR heeft. Mijn dochter verslikt zich regelmatig aan die borst en vaak loopt er ook melk langs haar mondje.
    Wat kan ik doen om de productie tussen beide borsten weer wat mee recht te trekken?

    Ik neem aan om het drinken comfortabeler te maken kan ik die ene borst waarschijnlijk eerst een beetje afkolven of stimuleer ik hem dan te veel?
     
  4. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

    Wauw, wat een groei! Wanneer je kindje zo goed groeit, zou ik me over ontlasting niet zo'n zorgen maken.

    Lastig dat je 1 borst hebt die zo sterk reageert. Op den duur zal dit wat rustiger worden. Nu kun je het toeschieten laten weglopen en pas wanneer de eerste kracht er af is aanleggen aan die kant. Dus even opvangen in een spuugdoek tot de straaltjes afbuigen of overgaan in druppen. Dan de borst goed drogen zodat je kindje goed kan aanhappen.
    Voel evt. of de tepelhof soepel is: je moet makkelijk je vingertop licht er in kunnen duwen zonder spanning. Dan kan je kindje goed aanhappen.
    Wanneer je het zo redt, zou ik niet extra kolven aan die kant inderdaad.
     

Deel Deze Pagina