ontslag en ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Fleur1984, 10 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fleur1984

Fleur1984 Niet meer actief

Goedemorgen,

Ik krijg per 31 december mijn ontslag wegens reorganisatie. Ze gaan a.s. maandag mijn ontslag aanvragen bij het UWV. Gezien mijn aantal dienstjaren heb ik een opzegtermijn van 3 maanden omdat mijn werkgever opzegt (staat in onze cao). Ik zou dan 31 maart werkelijk uit dienst gaan.

Nu neem ik vanaf 14 augustus 2013 8 uur ouderschapsverlof per week op.
    Mijn oorspronkelijke contract is 32 uur. En werk momenteel 24 uur per week door de ouderschapsverlof die ik opneem. Ik krijg voor die dag ouderschapsverlof niks betaald.

Nu las ik dat als je minder als 78 weken ouderschapsverlof hebt genoten dat het UWV dan je loon hanteert voor de ww berekening voor het ouderschapsverlof. Aangezien ik zo een lange opzegtermijn heb en ik daardoor dus over de 78 weken kom vervalt mij dan dit recht en krijg ik dan ww gebaseerd op 3 dagen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

[FONT=&quot]Beste Fleur,[/FONT]

[FONT=&quot]De duur van je ouderschapsverlof heeft inderdaad invloed op de WW, maar niet op de hoogte ervan. Bij het vaststellen van je WW-recht, berekenen we de duur, hoogte en omvang en van je uitkering. Het effect van ouderschapsverlof daarop is niet direct merkbaar. Ik zal je eerst uitleggen hoe we je WW berekenen, en vervolgens aan de hand van een voorbeeld proberen duidelijk te maken wat de invloed van het ouderschapsverlof is.[/FONT]

[FONT=&quot]Berekening van je WW[/FONT]
    [FONT=&quot]De duur van je uitkering is gebaseerd op je arbeidsverleden. Heb je ten minste 26 weken gewerkt in de 36 weken voordat je werkloos wordt? Dan krijg je een basisuitkering van drie maanden. Heb je daarnaast in ten minste vier gewerkt in de vijf jaren voordat je werkloos werd? Dan krijg je een langere uitkering: ieder gewerkt jaar geeft recht op één maand WW, met een maximum van 38 maanden. [/FONT]

[FONT=&quot]De hoogte van je WW-uitkering wordt niet beïnvloed door je verlof. Hiervoor kijken we naar het loon dat je verdiende voordat je ouderschapsverlof nam, of als je tijdens het verlof meer bent gaan verdienen, naar het loon dat je zou hebben verdiend als je geen verlof zou hebben. [/FONT]

[FONT=&quot]De omvang van je WW-uitkering, het aantal uren waarvoor je WW krijgt, is een gemiddelde van de laatste 26 weken voorafgaand aan je werkloosheid. Dit noemen we het gemiddeld aantal arbeidsuren (GAA). [/FONT]

[FONT=&quot]Bij de berekening hiervan speelt het ouderschapsverlof wél een rol. Omdat je vanwege het verlof minder werkt dan normaal, heeft het verlof een nadelige invloed op de omvang van je WW. Daarom kijken we in geval van ouderschapsverlof niet naar de laatste 26 weken, maar verlengen we die periode met maximaal 78 weken. Als je meer dan 78 weken ouderschapsverlof hebt gehad, kunnen we de uitkering niet berekenen over 26 weken waarin je geen verlof opnam, maar moet die worden berekend over een periode waarin je (ook) verlof hebt opgenomen.[/FONT]

[FONT=&quot]Gevolg van ouderschapsverlof op je uitkering[/FONT]
    [FONT=&quot]Jij hebt meer dan 78 weken ouderschapsverlof gehad. De periode waarover we jouw GAA berekenen, heb je een gedeelte ouderschapsverlof gehad en een gedeelte volledig gewerkt. Hoeveel dat precies is, kan ik nu nog niet zeggen, maar het zal dus ergens tussen de 24 en 32 uur zijn. In onderstaand voorbeeld ga ik uit van 28 uur. Het effect hiervan merk je alleen als je tijdens je WW-uitkering (gedeeltelijk) gaat werken.[/FONT]

[FONT=&quot]- Gedeeltelijk werken[/FONT]
    [FONT=&quot]Als je gaat werken naast je WW-uitkering, dan korten we het aantal uren dat je werkt op het aantal uren van je WW. Stel je krijgt een WW-uitkering van 28 uur. En je gaat voor 20 uur werken, dan houd je nog een WW-uitkering over voor 8 uur. Je krijgt dan een uitkering van 70% van het 8/28e deel van je WW-dagloon. Zou je geen ouderschapsverlof hebben gehad, dan kreeg je een WW-uitkering van 32 uur. Ga je dan 20 uur werken, dan krijg je een uitkering voor nog 12 uur. Je krijgt dan een uitkering van 70% van 12/32e deel van hetzelfde WW-dagloon uitgekeerd. [/FONT]

[FONT=&quot]- Volledig werken[/FONT]
    [FONT=&quot]Een vereiste voor de WW is dat je ten minste vijf uur per week werkloos bent. Als je door te gaan werken nog minder dan vijf uur werkloos blijft, stopt je WW. We zien dit als een volledige werkhervatting. Uitgaande van het eerdere voorbeeld, waarin je voor 28 uur WW krijgt, zou dat betekenen dat je WW-uitkering stopt als je meer dan 23 uur werkloos wordt. Had je geen ouderschapsverlof gehad, dan zou je voor 32 uur WW krijgen. In dat geval zou je nog een aanvulling van 9 uur WW krijgen als je 23 uur gaat werken.[/FONT]

[FONT=&quot]Actuele informatie over de berekening van je WW vind je hier.[/FONT]

[FONT=&quot]Met vriendelijke groet,[/FONT]

[FONT=&quot]Robert [/FONT]
    [FONT=&quot]UWV Webcare Team[/FONT]
    [FONT=&quot]www.uwv.nl/webcare[/FONT]

Deel Deze Pagina