Goedemiddag, Wellicht kunnen jullie deze vraag beantwoorden? Ik heb al gebeld met de UWV Telefoon werknemers, maar de persoon die ik te spreken kreeg, wist ongeveer niets helaas. Ik moest eerst maar WW aanvragen en dan dit bespreken met de werkcoach. Ik wil iedereen een hoop tijd en moeite besparen en vooraf dit soort informatie te weten komen. Mijn man komt uit de WW en heeft sinds bijna 6 maanden een baan in België, net over de grens. We hebben nu ook een woning in Noord-Brabant, tegen de BE grens aan. Zelf woon ik nog met onze zoon in Noord-Holland. De proeftijd van mijn man is bijna voorbij en wij willen daarom ook verhuizen. Hiervoor dien ik echter mijn baan op te zeggen. De reistijd enkele reis van daar naar mijn baan hier is 2 uur (zonder spits). Een paar vragen: * kom ik in aanmerking voor "verhuis"-ww? Aangezien ik niet verwijtbaar ontslag moet nemen? * als ik daar een baan ga zoeken, moet ik dan een baan zoeken voor hetzelfde aantal uren als ik hier werkte? Ik wilde hier ook al minder uren werken dan ik nu doe (24 uur), maar dat was helaas niet mogelijk binnen mijn bedrijf. * stel dat het niet lukt om een nieuwe baan daar te vinden (is erg landelijk), hoe is dan de procedure? Zijn hier nog verder voorwaarden aan verbonden? Ik werk zo lang mogelijk door bij mijn huidige werkgever. Alvast bedankt voor uw reactie.
Beste Mykelti, Je wilt weten of je recht hebt op een WW-uitkering als je ontslag neemt omdat je met je partner meeverhuist. In sommige situaties kan je dan toch recht op een WW-uitkering hebben. Je eigen reistijd (heen en terug) meer dan 3 uur wordt; Je in de oude baan doorwerkt tot de verhuizing of tot de datum zo kort mogelijk voor de verhuizing. Doet je dat niet? Dan krijgt je geen uitkering over de periode dat je nog had kunnen werken. Neem je eerder dan 3 maanden voor de verhuizing ontslag? Dan krijgt je geen uitkering. Je bepaalt uiteraard zelf voor hoeveel uren je werk wilt gaan zoeken in je nieuwe woonplaats. Wél geldt dat je alleen WW kan ontvangen voor het aantal uren dat je beschikbaar bent voor werk. Lukt het niet om daar werk te vinden? Dan overleg je met je werkcoach over solliciteren in een ruimer gebied. Actuele informatie over rechtop WW als je met je partner meeverhuist vind je hier. Ik wens je veel succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare