Eerste uren thuis bij eerste kindje

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Ballie, 8 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Onze zoon is om 16:51u geboren, en omdat ik tijdens de bevalling medisch gemaakt ben duurde het zooooo lang voor we naar huis mochten. Was nog een heel gedoe met de kraamhulp, want ik zou iemand mee krijgen alleen omdat dat zo nieuw was, duurde dat ook even voor het rond was. Uiteindelijk waren we pas om 23u thuis ofzo. Huis vol met ouders, schoonouders, zwager schoonzus. De kraamhulp kwam tegelijk met ons aangereden. Ze legde wat dingetjes uit, met temperaturen, luier verschonen, kruiken klaar gemaakt en aanleggen. Ik heb uiteindelijk na thuis komst nog 3 dagen nauwelijks geslapen. Ik had echt een ' wat is me nu toch overkomen' gevoel. En idd bij elke zuchtje kijken in de wieg of het wel goed gaat.. En als hij even lang stil was, kijken of hij nog wel ademde. Wordt wat straks met nr. 2 :)

2. Sitalita

Sitalita Fanatiek lid

6 aug 2011
    3.223
    0
    36
    ooow wat leuk om dit te lezen!

Ons mannetje is om 16.51 geboren.. we hadden een kraamverzorgster tijdens de bevalling thuis met de verloskundige. Super lieve vrouw, maar nadat alles glad was in onze slaapkamer, ging ze toch echt naar huis.

Tegen 21.00 kwamen onze ouders/broers/zussen even spieken en daarna stonden we er in ons uppie voor. Onwijs spannend! Maar het is allemaal goed gegaan... ik vond het borstvoeden die nacht en de rest allemaal erg spannend, maar op één of andere manier handel je vanuit je instinct.. de volgende ochtend stond om 8.00 de kraamhulp aan de deur! Super lief mens die echt onwijs goed voor ons gezorgd heeft. Zou haar zo weer willen... :D

en ondanks dat die eerste nacht alles alleen doen zo spannend was, vonden we het heerlijk om zo te genieten met zn 3tjes! (ook de thuisbevalling trouwens!) Foei, begin enorm te zwijmelen weer. :D

3. Miranti

Miranti Fanatiek lid

1 jan 2013
    1.445
    0
    36
    Hier mochten wij de volgende dag pas naar huis toe. Wij moesten toen bellen dat we naar huis gingen. We hadden alleen pas gebeld toen we al thuis waren, dit was s'middags. Half uurtje later ofzo kwam de kraamverzorgster al. Erg prettig!

4. Ellebel13

Ellebel13 Actief lid

17 mei 2013
    120
    0
    0
    Ik ben in het ziekenhuis bevallen, om 15.08. We moesten een nachtje blijven en de volgende morgen mochten we al vroeg naar huis. Ik had het geluk dat mijn zus kraamverzorgster is en dus bij ons kwam kramen! Toen we thuis kwamen stond ze ons al op te wachten, ze had alles al klaar gezet, super kraamweek gehad.

De eerste nacht was best spannend. mijn man had zijn wekker op zijn telefoon gezet voor de volgende voeding, maar op de een of andere manier was de telefoon ergens onder zijn kussen beland.. niet gehoord en lekker door geslapen. Opeens werd ik wakker en keek op de klok..... Oh wat voelde ik me schuldig..

5. Joycey

Joycey Niet meer actief

Wij hadden opstartzorg van de kraamzorg en de schoonouders waren hier om het huis te versieren, beschuit met muisjes, bloemen, koffie etc. Dus we zijn eigenlijk pas na 5 uur 's avonds alleen geweest met de baby. De kraamzorg had alles al voorgekauwd :)

En de eerste nacht was inderdaad best wel eng, maar baby's zijn OVER HET ALGEMEEN vrijwel uitgeput na de bevalling en willen flink bijslapen. Die melden zich alleen voor voeding/luier en klaar. Hoe je dat doet, verteld de kraamzorg jou.

Even afhankelijk van de kraamzorg - maar de instantie waarbij ik zat geeft ook midden in de nacht opstartzorg voor een aantal uur. Dus je staat als ouders nooit met 'en nu'.

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik weet nog de eerste nacht in het ziekenhuis dat sylvano wakker werd en ik niet wist of ik hem uit bed mocht pakken en wat ik moest doen hihi het hoort er allemaal bij :p

7. Annette123

Annette123 Niet meer actief

Ik heb een paar dagen in het ziekenhuis gelegen omdat ik een keizersnee had. Je bent dus dan al een paar dagen met je kindje geweest en dan opeens ben je met haar alleen thuis. De kraamverzorgster was binnen een uur bij ons thuis en dat was wel erg prettig, want wij waren nog zo onwennig en niet handig haha. De eerste nacht is ook heel raar. Je hoort alle nieuwe geluidjes en gingen telkens kijken of het wel goed ging. Maar het was na een paar dagen ook weer heerlijk dat de kraamverzorgster weg was. Dan wil je gewoon met zn drietjes zijn. Ik miste alleen dat er overal werd schoon gemaakt ...haha.

8. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Bij onze oudste kwamen we thuis en was de kraamzorg er al. Ik moest al eerder naar huis en geheel onverwacht mochten we ons mannetje twee dagen later ook meenemen naar huis. Aangezien de kraamzorg 's middags zou komen voor mijn controle's en wat licht huishoudelijk werk, was ze er al toen wij thuiskwamen. Heb de eerste minuten echt even zitten shaken door alle emoties (zat echt in een emotionele achtbaan die eerste week na de geboorte) en was zo ongelooflijk blij. Zoonlief moest wel een beetje wennen, voornamelijk 's nachts...

En wat was het relaxt met de tweede, weer een wat vervelende start met opname op de neonatologie, maar dit keer wel tegelijk uit het zkh ontslagen (het is zo'n naar gevoel om als moeder thuis te komen zonder je kind in je armen) en aangezien we inmiddels ervaring hadden zaten we thuis heel relaxt te wachten op de kraamzorg.

9. Taliada

Taliada Actief lid

29 mei 2012
    366
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier op dinsdag eind van de middag bevallen en donderdag eind van de middag naar huis. Moest vanwege een hoge bloeddruk sowieso 24 uur blijven en daarna zag Liam wat geel. In het ziekenhuis hebben we geleerd hoe we hem voeding moesten geven. Mijn borstvoeding was nog niet op gang, kwam pas na 3 dagen en na 2 weken zat hij volledig aan de borst.

Dus de 1e nacht ging de voeding met een cupje, was erg blij dat ze ons daarmee hielpen. Daarna over naar continue aanleggen en vingervoeden. Daarnaast nog kolven. Ben blij dat we in het ziekenhuis geleerd hebben hoe alles moest, omdat we daar alles zelf deden mochten we donderdag naar huis. In het ziekenhuis hadden we de voeding geleerd dus dat deden we thuis ook. De kraamzorg was er om zijn bedje en de kruiken uit te leggen.
    Ik was en ben erg blij met de ondersteuning die we uit het ziekenhuis hebben gehad.

10. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    8.31 poliklinisch bevallen, rond 11 uur met kraamhulp naar huis. Ze was achter ons aangereden dus was er vrijwel meteen. Rommelige eerste dag door ondertemperatuur mannetje, uiteindelijk is ze rond 19.00 vertrokken. We hadden goede instructies dus daardoor niet onzeker. Rond half negen was laatste bezoek weg en toen zijn wij ook vrij snel gaan slapen..

11. dupje87

dupje87 Actief lid

27 nov 2012
    122
    0
    0
    Hier in het zh bevallen, mocht de volgende morgen naar huis en een uur later was de kraamhulp er. Eigenlijk ging alles helemaal vanzelf, wist alleen niet hoe ik nu wist wanneer mijn baby moest eten haha maar na uitleg dat ze iedere 3 uur een fles moest hebben is ook dat goedgekomen. Gewoon altijd op je gevoel afgaan :)

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    In het ziekenhuis krijg je de belangrijkste ibstructies over voeding en temperatuur en zo. Vaak is de kraam ook snel aanwezig. Bij de 1e moest ik 2 dsgen in het zisksnhuis blijven maar heb snachts al zelf alles gedaan. Ik had geen hulp nodig. Toen ik thuis was heb ik ook alles alleen gedaanl prima (ik ben alleen),
    De 2e is thuis geboren en de kraam heeft verder niks gedaan. Had mij betreft, weg kunnen blijven. Ik redde me prima. 1e nacht meteen alleen geweest met kleine.

13. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Toen de bevalling zich 's morgens thuis aandiende was de vk er met een kraamhulp die de vk assisteerde. Uiteindelijk ben ik vanwege een niet vorderende ontsluiting aan het ziekenhuis overgedragen. Toen wij om 5 uur 's middags naar huis mochten hebben we de kraamzorg gebeld. Die kwam ongeveer gelijk met ons aan. Het was dezelfde kraamhulp die 's morgens al bij ons thuis was geweest. Zij heeft ons geïnstalleerd en wat dingen uitgelegd. Ook heeft zij onze ouders ontvangen en beschuitjes gesmeerd. Uiteindelijk is zij 2 uurtjes geweest. De volgende dag kwam er een andere kraamhulp. Zij is 8 dagen bij ons geweest.
    Ik vond de eerste nacht wel heel eng ook omdat dochterlief niet gelijk aan de borstvoeding wilde. Maar je moederinstinct neemt het over en alles is goed gekomen. Ik kijk nu al weer uit naar de geboorte van de tweede.

14. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    De oudste is om 5u 's ochtends geboren en uiteindelijk waren we rond 8u thuis. Om 9.30 kwam de kraamhulp, want ze stond in de file vanwege een ongeluk op de A4 :) Ik was maar in bed gaan liggen met de maxicosi naast me, haha. De bedjes waren nog helemaal niet opgemaakt ofzo. M'n vriend was beneden voor het raam aan het ijsberen :)

Bij de tweede waren we 's nachts om half 2 thuis en kwam de kraamhulp de volgende dag om 11u. Dat was wel oké, omdat we nu al baby-ervaring hadden natuurlijk. Dus we zijn gewoon gaan slapen. De co-sleeper had ik de dag ervoor tijdens m'n weeën nog op staan maken, dus dat was nu wél in orde :)

We kennen verschillende stellen die bij hun eerste ook 's nachts uit het ziekenhuis zijn ontslagen, zonder dat er kraamhulp was. En dat leek ons echt niet tof bij een eerste! Maar nu bij de tweede was het prima :)

15. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Ben in het ziekenhuis bevallen (ks) en heb daar de eerste vijf dagen een super begeleiding gehad, toen we naar huis mochten heb ik de kraamhulp een uur later laten komen...zo konden de honden eerst kennis maken met zoontje. Toen de kraamhulp 17 uur weg ging en we dus voor het eerst echt alleen waren gooide zoontje gelijk 'het schema' om en toen zijn we maar wat gaan aan rommelen met flesjes...was een rommelige eerste nacht thuis en toen ze de volgende ochtend kwam moest ze lachen...prutsers waren we :D (daarna geen rommelige nacht meer gehad)

16. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik ben op een dinsdag einde van de middag in het ziekenhuis bevallen en de volgende ochtend om half 11 stapten we thuis binnen met de maxicosi. We hebben haar mee naar boven genomen, heel voorzichtig en onhandig haar jasje uitgedaan en haar in haar wiegje gelegd. We stonden erbij en keken ernaar...dat was het eigenlijk hahahaha!
    Om half 2 kwam de kraamzuster. De verloskundige heeft daar later nog een klacht over ingediend, die vond dat dat te lang heeft geduurd. Was ons eerste kindje en behoorlijke heftige bevalling geweest. We hadden ook echt geen flauw idee wat we aan het doen waren.

Deel Deze Pagina