eerste vaste hap

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Emma73, 21 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.912
    113
    Vrouw
    Afgelopen weekend voor het eerst wat groente aangeboden, zoontje is 5,5 maand. Niet dat hij er wat van binnen heeft gekregen, toen hij met de wortel zijn lip aanraakte begon ie al te kokhalzen ;)
    Vanmorgen heeft ie wat gesabbeld op een appel, dat leek ie wel oké te vinden.

2. jalta

jalta Lid

21 apr 2014
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind zelf dat het niet alleen gaat om het vullen van het maagje. Bij mij gaat het ook om hoe ons kleintje naar ons kijkt als wij aan het eten zijn. Dat gezichie die ze krijgt als ze wat anders in haar mond krijgt dan melk.:D Van de week was het wortels. Zo lief. Eerste hapje was een zuur gezicht en daarna moest ik maar met het lepeltje in de buurt komen en ze deed haar mond al open. Zo schattig. En ik heb dan toch het gevoel dat de darmpjes af en toe kunnen wennen aan iets anders dan melk en kijken hoe dat allemaal verloopt. Ik start vanaf 4 maanden met halve hapjes gewoon rustig aan en met 6 maanden kijken we verder of het meer word

3. Shendari

Shendari Fanatiek lid

28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Wij zijn begonnen met 4 maanden maar ging nog niet echt soepel dus heb het laten rusten tot hij 6 maanden was. Ging gelijk een stuk beter :)

4. tuc

tuc Niet meer actief

ik zeg het niet snel...maar we zijn het helemaal eens.

5. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    wij zijn begonnen met vier maanden en een beetje op advies van het CB. Althans, zij zeiden dat we het nu konden gaan proberen. We zijn begonnen met verse gepureerde broccoli, dat was niks. Verse gepureerde wortel ook niet. Daarna een stukje banaan, dat gleed min of meer per ongeluk naar binnen en dat vond ik de volgende dag heel terug in de luier :D.
    Toch maar een potje bloemkool gekocht (mijn moeder beweerde dat ik dat het allerlekkerste vond als baby) en ja, daar zijn twee lepeltjes van naar binnen gegaan! Maar het mag allemaal geen naam hebben. Ik denk niet eens dat het de smaak is, maar meer de substantie waaraan hij moet wennen. Het is toch vreemd, ineens iets in je mond dat niet vloeibaar is. ;)
    Maar we blijven gewoon af en toe iets aanbieden en wie weet graait hij op een dag die lepel uit m'n hand, haha!

6. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    De oudste met 4,5 maand, de middelste in overleg met artsen vanaf 8 maanden (daarvoor wel geprobeerd maar ging echt niet) en de jongste vanaf 6maanden rapley aangeboden.

7. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Dat gevoel dat je kindje er "klaar" voor is, dan ken ik helemaal niet.

Ik was ook niet gehaast om te beginnen met hapjes, ik vond borstvoeding alleen erg handig! Ik hoefde nooit na te denken of ik wel eten voor dochter bij had ;)
    Ik ben begonnen met 6 maanden, maar zelfs toen merkte ik niet dat dochter klaar was voor vaste voeding, of dat ze dat echt nodig had.

Het heeft nog tot ruim 7 maanden geduurd, voor ze echt wat hapjes doorslikte.

Vanaf ongeveer 9 maanden kreeg ze echt 2 maaltijden per dag. En nu eet ze erg goed, ze lust alles.

8. senta

senta Niet meer actief

Ik zat mij dit van de week ook af te vragen bij onze zoon hebben wij fv gegeven en hij walgde van de fles, dus controle kinderarts gehad en die zei al snel nadat hij hem had zien stunten met de fles, ga maar indikken en met een lepeltje geven, controle erna begin maar eens met wat smaken als groente en of fruit te geven, dit was bij 3 maanden en 3 weken en indikken vanaf 3 maand, pap nooit gegeven gruwelt die nu nog van.

Wij hebben het voedsel nooit vleoibaar gemaakt maar geprakt, het scheelt misschien ook dat onze zoon bij 5 maanden al 5 tanden had, maar bij 8 maanden at hij met de pot mee geheel.
    Nooit problemen gehad maar wel alles in overleg met het ziekenhuis.

Nu geef ik bv aan onze dochter wat is dan gebruikelijk wanneer je start met bijvoeding? Ook nu wil niet vloeibaar en potjes geven, ik wil echte smaken geven hooguit wat prakken en die tandjes hoop ik dat nu nog even achterwege blijven.
    Sowieso start ik niet voor de 4 maanden deze dame drinkt mega graag aan de borst of uit een flesje dus geen aanleiding. Maar is het met bv nu met 4 of met 6 maanden? En eerst groente of eerst fruit?

9. Siertje2981

Siertje2981 Fanatiek lid

8 apr 2013
    3.456
    3
    0
    Werkzaam in een kledingwinkel als assistentbedrijf
    Leidschendam
    Hihi! Nig niet alles gelezen, maar ben benieuwd ;)

Hier kreeg m'n meisje met 3 maanden en 3 weken haar eerste groentehapje. Na een week was de 5e fles er al af en sliep ze van 21:00 tot 7:00. Na twee of drie weken begonnen met fruit, maar dat vond ze niks hahahah! Nu eet ze daar inmiddels een heel potje van leeg en krijgt ze 90 gram verse groente op een dag.

10. MamaLara

MamaLara Bekend lid

22 dec 2012
    575
    1
    18
    NULL
    NULL
    Haha moet altijd een beetje lachen om de principiele meningen dien iedereen hierover heeft. Ik hoorde van mijn gastouder dat haar oudste zoon (nu 33 jaar) met 8 weken al fruit kreeg omdat dat toen moest van het cb. Grappig dat dat steeds verandert en iedereen altijd ervan overtuigd is dat hij zelf gelijk heeft.

Hier begonnen met 4 mnd + 1 wk. Eerst wortel, toen broccoli, toen peer etc. Alles wel meerdere dagen achter elkaar om te laten wennen. Ze lijkt het allemaal lekker te vinden. Ik maak alles zelf en pureer wel. Gaat prima. Kindje blij, ik blij.

11. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Met borstvoeding wordt aangeraden om tot 6 maanden te wachten (advies van WHO).
    Dit is ook het beste voor je productie.

Steeds eerst groenten, paar weken later fruit. (de zoete smaak van fruit lust je kindje zeker wel, aan de smaak van groenten moeten ze soms wat wennen)

12. Inieminie83

Inieminie83 Actief lid

11 jul 2013
    351
    74
    28
    NULL
    NULL
    Wij beginnen ook met 6 maanden. Hij heeft volgens mij wel al eet behoefte. Hij wordt namelijk boos als hij ons ziet eten en doet dan ook zijn mondje open. En als hij op schoot zit en ik eet iets trekt hij het uit mijn hand en wil het in zijn mondje doen. We willen gaan rapleyen dus ik wil echt wachten tot 6 maanden. Nu gaan wij dus pas eten als hij slaapt :)

13. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Toch zijn wij al begonnen. Afgelopen weekend de eerste bloemkoolhapjes gegeven. Op aanraden van een leidster bij kdv. Baby heeft veel last van darmkrampjes. Haar dochter had dat ook gehad. Nadat ze met 3 en halve mnd was begonnen met groente ging het snel beter.
    Hij heeft nu 2 keer een paar Theelepeltjes bloemkool gehad. En ik merk nu al dat hij meer poept. Ben benieuwd hoe het verder zal gaan. In elk gevangen was zijn blik bij de eerste hap goud waard. Lepeltje ging erin, bloe kool ook en toen was het heel snel prrrt!:D

14. meliez

meliez Actief lid

26 apr 2013
    324
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Ik ben begonnen toen hij 4 maanden is geworden. Was ook erg hard nodig, want erg veel honger, alleen de worteltjes geen nu nog meer de slabber in ipv in de mond. Maar soms lukt het hem om iets door te slikken, met bijpassende vieze blik. We een van de leukste momenten van de dag vind ik.

15. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Hier net dus met 4 mnd begonnen. Bij de 1e gestart met groente, nu met fruit. Fruit is hier echt een hit, hij eet al behoorlijk wat. Reden om met fruit te beginnen was omdat groente bij de 1e niet zo'n succes was. Die smaak vinden ze van nature niet zo lekker en anders moeten ze dus aan 2 dingen wennen; een andere textuur en een minder lekkere smaak.

Hij eet nu al wel een half potje gok ik. Dus das snel. Hij lust al peer, appel en banaan.

Ow ja, en ik merkte echt wel dat hij eraan toe was. Ik kon niets meer eten met hem op schoot... hij werd dan helemaal wild en wilde duidelijk ook proeven.

16. Dot79

Dot79 Lid

7 aug 2012
    61
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hier ook met 4 maanden begonnen. Het was in het begin vooral proeven en dat ging prima. Omdat ze nooit goed dronk gaven we vanaf die tijd de melk die ze niet opdronk als pap, met een lepel. Dat ging er gelukkig wel in. Wat waren we blij dat ze mocht gaan eten. Met 6 maanden ging ze brood en veel meer groenten eten in plaats van al die flessen melk. En éindelijk ging ze goed slapen en kregen we een tevreden baby. Een echte eter dus en blij dat we 'vroeg' begonnen zijn..

17. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Tja vroeger....Vroeger zaten wij ook los in de auto of los in de kinderwagenbak. Maxicosi bestond nog niet.

Tussen vroeger en nu zit een wereld van onderzoeken die uitwijzen dat voor 4 maanden beginnen, echt niet verstandig is. Dat te vroeg beginnen met 8 weken oud waar je het over hebt, heeft vast voor veel kindjes met darmproblematiek gezorgd. Waarna het advies dus is aangepast.

Hier met 5 maanden begonnen. Finley lust tot dusver nog alles.

O ja, in het begin 3 dagen achtereen hetzelfde geven ivm het ontdekken van mogelijke allergien en het wennen aan de smaak.

18. Kaden

Kaden Actief lid

13 dec 2011
    441
    0
    0
    Wij zijn begonnen met 6 maanden, maar mevrouw moest er niets van weten. Ze heeft een maand lang de meeste dingen geweigerd en ging pas vanaf 7.5 maand echt te eten. Ze at wel vanaf 8/9 maanden met de pot mee.

Voor 4 maanden zou ik zelf niet doen, je hoort zo vaak dat de darmpjes er nog niet klaar voor zijn, maar dat moet iedereen zelf beslissen natuurlijk.

19. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Ik startte vorig jaar met fruit. Het was de tijd van nectarine en perzik en liet mn zoon er een beetje aan sabbelen. Of nam een klein theelepeltje en schraapte langs t vruchtvlees.
    Het was met vier maandn echt een beetje smaakjes proeven. Dus nog geen potjes of iets dergelijks.
    Een vriendin heeft een hongerig kindje en gaf net voor vier maanden fijngemaakte rijpe banaan of wat zelfgemaakte appelmoes.

20. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ja, dat is ook logisch! Bij bijna alle baby's zijn na 3-4 maanden de krampjes over ;) dan zijn namelijk de darmen voltooid. Dat is geen reden om zo vroeg al met vaste voeding te beginnen, want door de onvoltooide darmen kan het zelfs voor méér krampjes zorgen. Wat zij doet is appels met peren vergelijken ;)

Wij zijn met bijna 6 maanden begonnen; eerste groente en toen hij een aantal groentes goed at, zijn we fruit erbij gaan doen. Sinds een week of 2 krijgt onze zoon 's morgens een half potje fruit en 's avonds een half potje groenten (in totaal ongeveer 125 gram p/d). Op dit moment kan er nog geen fles af, want hij drinkt ze allemaal nog leeg.

Deel Deze Pagina