Mijn oudste van net 9 is de laatste tijd erg onhandig en heeft opvallend veel 'ongelukjes': struikelen over iets, knie stoten tegen bv. de tafel, met de elleboog langs de muur, vallen met de step terwijl hij (bijna) stil staat, dat soort dingen. Herkent iemand dit? Is het iets wat bij de leeftijd hoort ivm groei ofzo? Hij heeft recent therapie gehad voor reflex integratie - zou dit een staartje kunnen zijn? Moeten we hem laten checken door de fysio? Zijn ogen zijn recent getest, daar is niks uit gekomen. Hij slaapt en eet ook goed. Tips zijn welkom!
Anders nooit gehad? Is hij snel afgeleid en/of moe laatste tijd? Vaak in gedachte ? Oudste zoon is ook erg onhandig maar zit vaak met zn gedachten ergens anders ipv op de omgeving te letten of wil te snel. Ik heb dat ook. Zit ook altijd onder de grote blauwe plekken. Middelste zoon en man letten meer op de omgeving en laten alleen vaker dingen vallen door onvoorzichtig te zijn en houden bv glas scheef juist omdat ze alles opnemen in hun omgeving.
Is het recentelijk, of zijn er altijd al wat opvallendheden in de motoriek geweest? Mijn dochter heeft DCD, en bij haar begon rond die leeftijd het onhandige, en nog altijd veel stoten/vallen, etc, meer op te vallen, omdat het niet meer passend was bij de leeftijd. Maar bij haar waren er dus in de jaren al meer dingen die opvielen in haar motoriek. Als dat niet speelt, en het dus iets nieuws is, dan zal het iets anders zijn. Ik zou het denk ik even met de huisarts bespreken als dit zo blijft, en ik verwacht dat die je dan idd doorstuurt naar de fysio.
Is hij hard aan het groeien? Mijn kinderen gaan zich altijd stoten en struikelen als ze hard aan het groeien zijn en hun hersenen zeg maar nog niet gecorrigeerd hebben dat ze ineens een stukje langer/breder zijn dan eerst.
Heel herkenbaar. Als het nooit eerder was zou ik het na laten kijken. Voor ons is het er altijd al geweest. Onze zoon groeit zeer gestaag door. Van jongs af aan dat hij met regelmaat achter een stoeptegel haakt, zich stoot aan wat dan ook. Hij zit op judo en dat is zijn voordeel. Als hij valt dan valt hij beter. Ook met regelmaat dat hij met mij hand in hand loopt en ik hem overeind hou omdat hij weer struikelt. Zijn eetpatroon veranderd trouwens dan ook, dan is hij wat voller in lijf en dan schiet hij weer door. Inmiddels met 9 jaar 1.47 Zodra er veranderingen zijn in groei is hij onhandiger. Mijn man had dat vroeger ook dus zeer herkenbaar voor hem (man is iets over de 2 meter)