Eerste verjaardag op een andere dag vieren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Iris89, 10 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Ik vind dat het wel kan hoor, een kind heeft toch niet in de gaten wanneer hij/zij jarig is.
    Emiel is vandaag jarig en wordt 4. We hebben het zaterdag gevierd en ook verteld dat hij zaterdag jarig was. Het maakte hem niet uit. Alle drukte en spanning zaterdag gehad. Zondag lekker uitgerust en vanmorgen naar school.

2. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ja wij proberen zo min mogelijk te liegen tegen onze kinderen en dat zie ik toch echt als liegen, ik zou het bv anders vinden als je zegt tegen je kindje dat het feestje op een andere dag is maar dat is wel donderdag (als voorbeeld) jarig is en dat je dat als familie dan toch samen viert.

Ik zou niet tegen mijn kinderen met een fijn gevoel kunnen zeggen dat zij die dag jarig zijn als dat niet zo is, dat vind ik niet echt eerlijk, natuurlijk hebben wij ook wel eens een "leugen" om bestwil (denk aan bepaalde feestdagen ;) of we verzachten de waarheid wat (denk aan het overlijden van iets of iemand) maar zulke dingen vind ik niet om te liegen, je kunt best je kindje vertellen dat het een apart feestje is hoor dat snappen ze prima, dat wij daar niet voor zouden kiezen is persoonlijk maar ik vind je kindje beliegen toch dan net even wat anders en niet kunnen..

3. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Je kind beliegen........
    Ik lig in een deuk ;)

Je kunt het drama zo groot maken als je zelf wilt.

4. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Blijkbaar vind jij dat iets om over te lachen, wij vinden dat niet, je kunt ook gewoon eerlijk zijn tegen je kind toch?

Daarnaast word er al zoveel met kinderen geschoven en gedaan, mag dan een kind ook gewoon jarig zijn op zijn werkelijke verjaardag?

Ik zeg nergens niet dat je niet op een andere dag mag vieren maar dan kan je toch prima tegen je kinderen zeggen dat dat gewoon het feestje is en niet zijn eigen verjaardag niet vieren?

Zou geen optie zijn voor ons, wij schuiven niet voor onze kinderen maar schuiven liever zelf... maar dat is even terzijde...

Het verbaast me eigenlijk dat er mensen zijn die werkelijk de geboortedag van hun kindje niet op die bijzondere dag vieren maar uit gemak naar een andere dag schuiven (en nee ik bedoel niet alleen het feestje dat kan nog) maar helemaal niet vieren of iets bijzonders doen op de dag zelf, het is toch ook een bijzondere dag voor jezelf.

Dat je op die dag je kindje voor het eerst zag, blijf dat toch erg bijzonder vinden hoor...

5. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Daarom vieren we t met ons gezin op de dag zelf en voor familie in t weekend, ga een kind van 5 niet vertellen dat ie jarig is, terwijl die t niet is....niet omdat ik dat per defenitie liegen vind, maar vind t gewoon niet leuk;)

6. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.210
    1.268
    113
    Centrum België
    Hier kwam het netjes uit dat het een zaterdag was, maar zou het anders de dag zelf onder ons houden (met grootouders), maar voor de andere mensen in het weekend.

Ivm de stelling dat mensen maar vrij moeten nemen als ze het echt belangrijk vinden: met de beste wil van de wereld, maar ik heb al m'n vakantiedagen gepland voor ofwel onze gezinsvakantie, ofwel omdat het KDV sluit. Heb welgeteld 1.5 dag 'reserve' moest m'n dochter ziek vallen en ik geen opvang kan regelen.
    Vind het daarom nogal kort door de bocht door te stellen dat niet komen = niet belangrijk vinden.

Waar ik het wel eens mee ben, is dat m'n kindjes later aparte feestjes moeten krijgen als er schoolkameraadjes komen; zoals het er nu uitziet, zal er ong een week tussen hun verjaardagen zitten. 2 verschillende kindjes, 2 smaken, verschillende groepjes...

7. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ik denk niet dat ze zelf weet dat jullie het op een andere dag vieren ;) ze weet nog niet eens wat een verjaardag is...dus gewoon lekker doen

8. tulip

tulip Niet meer actief

ik ben het met isademi eens hoor, zo kun je over alles wel gaan liegen. Bij een kindje dat 1 of 2 wordt en zn verjaardag op een andere dag vieren dat moet kunnen, die vragen er ook niet naar. Maar bij een kind van 4 echt zeggen dat hij op een andere dag jarig is, dat vind ik echt heeel vreemd. Zeg dan eerlijk dat je het op een andere dag viert. Dat maakt toch niet uit??

9. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    Op haar verjaardag zelf maak ik dan ook een klein taartje met een kaarsje er in. We vieren het dus ook gewoon met z'n 3tjes. ;) En dan de rest van de dag gezellig met z'n 3tjes naar de dierentuin, lekker een dagje weg.

Zou het ook een beetje raar vinden om "er is er een jarig" te zingen op 1 oktober, wanneer ik het feestje geef terwijl ze al jarig is geweest haha!

Tsja nogmaals, het is helaas niet anders. Anders zou iedereen 's avonds moeten komen terwijl Charlize op bed ligt, is ook niet leuk...

Daarom ben ik dus ook blij dat ze volgend jaar op zaterdag jarig is en het jaar daar op op zondag, haha!

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat deden wij ook, en nog steeds trouwens. Als zijn verjaardag niet in het weekend is, dan gaan we op die dag zelf wat met zijn drieen doen (apenheul, pretpark, de 1e keer koffie drinken bij de hema ;) )
    We vertellen nu, dat het handiger is om het in het weekend te vieren, omdat de bezoekers dan vrij zijn van werk. Dan kunnen ze dus lekker lang op verjaardag op komen. Dat vindt hij ook prima, zeker als we die dag zelf wat leuks met hem doen.

11. Gibbie

Gibbie Actief lid

26 jun 2009
    191
    0
    0
    secretaresse
    Westland
    Ik heb de verjaardag van mijn zoontje op zijn echte verjaardag gevierd, en ben van plan dat altijd zo te doen. Ik snap het argument wel dat meer mensen in het weekend kunnen, maar ik denk er toch een beetje anders over. Ik vind de verjaardag belangrijk voor ons. Opa's en oma's komen toch wel, en de rest maakt mij niet zo uit. Ik ga niet heel mijn vriendengroep uitnodigen voor de eerste verjaardag van mijn zoontje. Met alle respect voor mensen die dat wel doen, maar ik heb daar niks mee. Ik kan me ook niet voorstellen dat het voor mijn zoontje leuk is om een huiskamer vol volwassenen te hebben. Zelf heb ik er altijd een hekel aan als ik naar een kinderverjaardag ''moet". Vooral als het allemaal zo overdreven gaat, met een uitnodiging over de post (met foto van kind), waarop je een vaste tijd krijgt, dat je tussen 14u00 en 17u00 welkom bent, maar niet eerder of later. Ik vind al dat overdreven gedoe helemaal niks, dus dat wil ik mijn vrienden niet aan doen. Kortom, voor nu; wie komt die komt, wie niet komt komt niet. Ook prima. Maar we vieren het gewoon op de dag zelf. En voor als mijn zoon iets groter is; ik denk dat een kinderfeestje belangrijker en leuker is voor kinderen dan volwassenen op visite. Dus als ons zoontje op school zit, gaan we leuke kinderfeestjes geven. Maar wel op de dag dat hij echt jarig is!

oh en dat verhaal over je kind van vier vertellen dat hij op zaterdag jarig is terwijl dat niet zo is; dat vind ik eigenlijk wel erg raar....

12. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik snap isademi wel, waarom moet je er uberhaupt over liegen?
    Je kan een kindje gerust uitleggen dat het wel die dag jarig is, maar het op een andere dag word gevierd?

13. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    precies dat bedoel ik, bij een eenjarige niet perse maar bij een vierjarige toch zeker wel..

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik denk dat het ook wel verschilt waar je bezoek vandaan moet komen. Mijn ouders, schoonouder en zusje wonen op allemaal 200 km. Mijn schoonouders zouden nog langs kunnen komen, maar mijn zwager heeft zijn gewone 40-uurs baan, en mijn ouders een bedrijf dat ze 24/7 bezighoud (veehouderij).
    Dan is het fijner als ze in ieder geval een maaltijd mee kunnen eten.

Naast de directe familie komen er een paar vrienden waarmee Chris goed overweg kan, en misschien nog 1a2 kindjes uit de buurt. Maar dat doe ik misschien ook wel een andere dag ;)

15. Seth

Seth Niet meer actief

hier hetzelfde verhaal...
    familie die van verder moet komen... doorde weeks geen doen... op echte verjaardag... gaven/ geven wij de cadeautje... (en mag oudste zeggen wat hij wil eten...)... feest s'weekends....

leg het dan ook gewoon uit aan de kinderen....

16. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ik heb hier geen moeite mee, helemaal als ze nog klein zijn. Als ze ouder worden kun je het ze wel uitleggen. Ze krijgen dan op de dag dat ze jarig zijn cadeaus van papa en mama en de mensen die die dag ook komen, trakteren op school etc. en dan bijv op zaterdag nog van de mensen die dan uitgenodigd zijn. 2x taart en lekkers :D

17. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn dochter had haar eerste verjaardag op een donderdag. Ik ben dan vrij, dus we hebben het als gezin gevierd (slingers, zingen, cadeaus) en zijn 's morgens op bezoek gegaan bij mijn moeder.

het verjaarsfeestje hebben we op zaterdag gedaan. Ik wilde het 's middags vieren en ik verwacht niet dat mensen een vrije dag nemen voor mijn dochters verjaarsfeestje. Dus logisch dat je het dan op een andere dag viert!

Mijn zoons 3e verjaardag hebben we trouwens ook niet op de dag zelf gevierd. Hij was jarig op maandag, en we hebben het op zondag gevierd.
    Ik vind daar echt niks geks aan, ik vind het eerder gek als mensen er een probleem van zouden maken.

18. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.210
    1.268
    113
    Centrum België

Dus op bv donderdag na schooltijd nog ff een feestje met dolgedraaide kinderen? Moedig...
    Hier (in "mijn" tijd) waren de klassiekers woensdagnamiddag of zaterdagnamiddag tss 14 - 17h.

19. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik begrijp echt niet wat het uitmaakt als je het een paar dagen later viert? En als je het op de dag zelf viert, doordeweeks zijn er toch veel mensen die niet kunnen komen? Mijn schoonouders vinden de verjaardag van hun kleinkinderen echt heel belangrijk, maar ik kan niet van ze verlangen dat ze 6x (aantal kleinkinderen) per jaar vrij nemen voor een verjaardag.
    En ja, de geboortedag is belangrijk. Maar ik kom niet verder dan er even bij stilstaan, 'och is dat al weer zo lang geleden.. wat gaat de tijd toch snel en wat is ze al weer groot *snif* ' en weer met de pootjes op de grond. Het kind zelf weet de geboorte echt niet meer hoor (thank god).

20. Anno niem

Anno niem VIP lid

28 okt 2007
    34.502
    3
    0
    Het maakt volgens mij niks uit.
    Maar wij vieren alle verjaardagen gewoon op de dag zelf, ook die van volwassenen. Omdat ik vind, dat je op die datum echt jarig bent.

Maar mensen die het anders doen, vind ik ook prima, als het maar gezellig is.

Deel Deze Pagina