Dag dames, Mijn dochter (14 maanden) drinkt nog zo'n 5 tot 6 keer op een dag. Heel fijn, maar mijn linkerborst is sinds een week 'onbruikbaar' geworden door een wondje dat niet dicht wil. De huisarts adviseerde Rescue Cream (op basis van bloesems), maar iets erop smeren voelt niet echt goed. Bovendien duurt de genezing langer omdat ze (vooral in de nacht) aan die rechterborst niet genoeg heeft. Elke keer als ze links drinkt, gaat het wondje weer open. Er komt geen bloed (meer) uit en het vocht is helder. De huid van de tepel ziet er wel rauw uit, alsof er een laagje is afgeschuurd. Ik denk echt dat het tijd nodig heeft te genezen. Ik zou graag naar 2 borstvoeding momenten op de dag willen zodat ik 's nachts kan voeden met alleen rechts en de linkerkant goed geneest. Ik vraag me tegelijkertijd af of mijn productie dat trekt en of ik straks wel borstvoeding kan blijven geven, met beide borsten het liefst. Overdag drinkt ze goed water en (kamille) thee. Yoghurt vindt ze ook heerlijk dus ik denk dat ze aan haar zuivel komt. Graag hoor ik ideeën.
Over het afbouwen heb ik geen ervaring, maar wat je misschien wel nog kan overwegen voor je linkerborst is om tijdelijk met een tepelhoedje te voeden zodat het beter geneest, maar zodat ze er dus wel uit kan drinken...
Hoi engeltje, tepelhoedje heb ik geprobeerd, helaas geen succes. Ze kijkt er heel raar naar en begint er in te bijten. Logisch, want ze is het niet gewend...
Je kunt ook meer dan twee keer gewoon met je rechterborst voeden natuurlijk. Je kunt om je linkerborst te sparen gewoon met de hand (vingers, geen kolf) je linkerborst leegmaken.
Ik heb het idee dat ze niet genoeg heeft aan die ene borst. Of is dat puur mijn gedachte en maakt deze gewoon genoeg melk aan? Ze drinkt nog best vaak en ook veel. Afgelopen nachten was ze wat huileriger en ik bracht dat toch in verband met die borst. Ze zat enorm te zoeken bij mijn linkerborst en wilde de rechter niet meer...
Weet je zeker dat je geen spruw of bacteriële infectie hebt? Ik heb zo een keer een dikke week met een wondje rond gelopen. Na 1 dag miconazol wad het al bijna dicht.
Spruw ken je vast wel. Maar bacteriele infectie kan idd ook. Hiervoor kun je creme krijgen van de ha. Ik heb ook een tijdje een wondje gehad. Heb speciale compressen gebruikt met gel die verkoelen en helpen genezen. Werkte goed. Even denken wat ook alweer de naam was... Oh ja, Hydrogel Breast Discs. Ik heb ze hier gekocht: Borstvoedingswinkel Baby en Borstvoeding, uw shop voor borstvoeding gerelateerde producten. Hoop dat ik deze link plaatsen mag...
Ik zou maar een borst aanbieden een aantal voedingsmomenten per dag en wanneer ze klaar is met die borst niet blijven zitten, maar gelijk afleiden met iets anders. Zo doe ik dat met mijn zoontje nu ook. Sinds dat hij een maand of elf is drinkt hij nog twee keer per dag bij mij. In principe kies ik die voedingsmomenten uit en bepaalt hij tot op zekere hoogte hoe lang ze duren. Mocht hij te lang drinken en wordt het bij mij gevoelig (vaak wanneer zijn tandjes doorbreken) dan haal ik hem eraf en dan protesteert hij heel even. Zodra ik hem afleidt is het meteen goed. Hij krijgt voldoende andere zuivel en vocht binnen en is in zijn hoofdvoeding niet meer van mij afhankelijk. Ik zie de borstvoeding nu meer als een lekker tussendoortje, een extraatje. Wel wil ik dit zo nog een tijdje blijven doen, dus twee voedingen is wat mij betreft echt het minimum.
ALs het inderdaad nog steeds datzelfde plekje is als waar je het een paar weken geleden over had, dan zou ik even bij de huisarts langs gaan, het zou dan heel goed een bacterie kunnen zijn (denk aan iets krentenbaardachtigs of zo)!
Dank voor de reacties. Het is inderdaad datzelfde plekje. De huisarts had het bekeken en stelde dat het een gewoon wondje was van haar tandjes. Maar omdat het nog altijd niet dicht is en het er ook 'raar' uitziet met schilfertjes twijfel ik eraan. Ik ga morgen weer langs. Intussen drinkt mijn dochter nog altijd 4-5 keer per dag, de onrust is bij haar over. Bij mij (nog) niet SportySteenbok, ik zal de website eens bekijken, dank je voor het delen.
Ik ben erachter, ik ben bijna zeker dat het spruw is. Heb twee weken geleden een antibiotica-kuur gehad wegens ontstoken verstandskies. Kon wel met borstvoeding, maar dat heeft natuurlijk de boel wel wat ontregeld. Morgen naar de huisarts... vandaag had hij het te druk.
Ze is al 1 jaar geweest, dan kun je meteen aan de slag met bessensap of citroensap om de spruw aan te pakken! Balen zeg!
Echt dirksmama, citroensap en bessensap? Moet ik de citroensap dan sterk aangelengd te drinken geven? En welke bessensap is geschikt? Dan kan ik inderdaad nu al beginnen met behandelen. Ik denk dat ik voor mijn borst wel langs de HA moet voor een middeltje...
Onverdund ongezoet sap nemen en binnenkant mond en je tepel er mee deppen. Na elke keer aanleggen, en als je maar drie keer per dg voedt misschien ook tussendoor nog. Bij de supermarkt staan deze vaak, die werken goed: https://www.hero.nl/producten/hero-dessertsauzen/hero-bessensap-zwarte-bes https://www.hero.nl/producten/hero-dessertsauzen/hero-bessensap-rode-bes Voor je borst kun je gewoon bij de drogist myconazolcreme of daktarincreme kopen (voor aanleggen even wegvegen). Als je dt dit weekeinde probeert en het gaat beter spaar je de kosten van huisarts weer uit