vraagjes over kolven.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door kissi, 10 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kissi

kissi Actief lid

13 jul 2011
    271
    0
    0
    Hallo,
    volgende week is onze jongen alweer 4 weken, en dan wil ik starten met kolven. Aangezien ik na mijn verlof 20 tot 24 uur ga werken.
    Nu is mijn vraag hoe kan ik hier het beste mee beginnen?
    Hoe kan ik het beste de melk gaan invriezen, in welke hoeveelheid en waarin bewaar ik de melk?
    Welke fles is straks handig bij het gebruik naast het geven van borstvoeding?
    Wanneer start ik met het geven van bv via de fles?
    Het zijn nogal wat vragen, maar ik weet niet goed hoe ik hier een weg in moet zoeken.

2. Sonjaa

Sonjaa Bekend lid

13 nov 2010
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Meestal heb je s ochtends de grootste opbrengst qua kolven. Dus even nakolven na de eerste ochtendvoeding.

Ik vries mn melk altijd in per portie van 30 ml in zgn milktrays. Vind ik erg handig. Maar je zou ook van die ijsblokjeszakjes kunnen gebruiken. Die zijn volgens mij ongeveer 10 ml. Invriezen na het kolven. Uit het zakje in een gewone diepvrieszak, datum erop en klaar.

Welke fles werkt bij je kindje zul je even moeten proberen. Bv kindjes willen meestal wel een fles waarbij de doorstroom niet zo groot is, bijv dr. Brown fles of breastflow. Maar er zijn ook genoeg kindjes die ook goed uit een avent of difrax fles goed drinken. Kwestie van proberen.

Succes ermee!

3. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    Ik blijf het zeggen, maar hier was de vaculess fles de enige waar ZL uit kon drinken. Hij 'snapte' deze als eerste, nog steeds gaan andere flessen te snel waardoor hij gaat spugen (Avent/Hema/Medela)

De melk bewaar ik in de vriezer in hersluitbare diepvrieszakjes, hierop noteer ik de datum en de hoeveelheid. Over het algemeen drinkt ZL flessen van 120ml. Maar vaak geef ik ook een kleine portie mee
    .
    IJsblokjeszakjes werd mij trouwens afgeraden, er kan plastic aan blijven 'plakken'.

Ik doe het zo:
    op maandag kolf ik voor mijn werkdag van dinsdag, ik zet de flesjes in de koelkast en geef ze de volgende dag mee.
    Op dinsdag kolf ik voor mijn werkdag op woensdag, zie maandag.
    Op woensdag kolf ik voor de maandag erop, deze voedingen gaan in de vriezer.

Mocht ik op maandag/dinsdag wat extra kolven dan hij drinkt, dan gaat dat in de vriezer. Dit doe ik dan soms bij de oppas in de vriezer, zodat daar ook wat ligt.

Om een voorraadje op te bouwen heb ik inderdaad een paar keer na de ochtendvoeding gekolft. Oefenen zijn we met 4wkn mee gestart (al dronk hij pas met 11 wkn uit de fles). Gewoon een klein beetje (30ml) warm maken en dit geven.

De lactatiekundige hier heeft een tas met allerlei soorten flessen om uit te proberen, dan hoef je niet telkens iets te kopen als het met de ene fles niet wil. Wie weet is er bij jou in de buurt ook wel zoiets.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Mij is door de LK verteld dat je, Ivm fles/tepelverwarring, het beste kan beginnen met oefenen als je kleine 6 weken is.

Laat ook papa oefenen met fles geven. Dat je kindje "gewend"is dat anderen hem de fles geven.

Als je een flesje geeft, doe dit dan bij voorkeur niet in de avonduren. Dit zijn vaak de uren dat kindjes willen clusteren. Dat heb je ook nodig om je productie op peil te houden.
    Je kan bijvoorbeeld je vriend elke ochtend een flesje laten geven, terwijl jij kolft.

En wat betreft weer gaan werken, het schema hierboven is een mooi voorbeeld. Zo deed ik het ook.
    Als je eenmaal bezig bent is het al vrij snel een duidelijk verhaal.
    Het is gewoon even een stapje om te beginnen!;)
    Hou er wel rekening mee dat de eerste periode dat jij weer gaat werken, je kindje wat extra bij jou wil drinken. Opeens ben jij er niet meer en vaak willen kindjes dan lekker bij mama bijtanken.
    Is heel normaal en gaat vanzelf weer over:p

5. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    LK's die ik gesproken heb raadden aan om, als je kindje goed uit de borst drinkt, te gaan starten met oefenen rond 4 weken ivm flesweigeren.

Wij zijn met bijna 4 weken gestart met oefenen. Mijn man gaf dan 30 cc met de fles en ze dronk dan verder bij mij. Toen dat goed ging gaf hij af en toe een hele voeding, zo wisten we ook hoeveel ze ongeveer dronk.
    Invriezen doe ik zelf in milktrays, als ik een flesje nodig heb ontdooi ik de benodigde aantal staafjes in een flesje.

Ik kolfde na de eerste ochtendvoeding, ze dronk dan vaak 1 borst en kolfde ik de andere borst.

Ik heb een tommee tippee flesje geprobeerd als eerste omdat ik er daar 1 van had gekregen en dat ging meteen goed en ondanks dat ze niet heel hard hoeft te 'werken' bij die fles verslikte ze zich weinig. Het is een kwestie van proberen.

6. kissi

kissi Actief lid

13 jul 2011
    271
    0
    0
    Allemaal bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wat mee.
    Madelein84 je zegt dat je baby 120 ml per keer drinkt als hele voeding. Hoe gaat dat bij de anderen?
    en kolf je dan die 120 ml in 1x of op 1 dag?
    Ik moet weten hoeveel ml ik bij het kinderdagverblijf moet achterlaten.

7. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier varieert het qua hoeveelheden maar ze drinkt maximaal 150 cc maar meestal ergens rond de 120 cc, door mijn man af en toe een flesje te laten geven wisten we ook hoeveel ze ongeveer drinkt.
    In het begin lukte het me wel om een hele voeding in 1x te kolven, nu lukt dat me niet meer en als er 2 voedingen met een fles gegeven worden moet ik voor die hoeveelheid 3x kolven.

Deel Deze Pagina