De oudste begon vroeg, en is sindsdien nooit meer 5 minuten aaneengesloten stil geweest : met 8 maanden zei hij heel duidelijk en gericht papa. Daar kwam met 9 maanden hap en bal bij. Met 10 maanden auto, draak, nee, poes, en toen met 11 maanden eindelijk eens mama! Heerlijk he, dat leren praten, zo leuk. Ik ben benieuwd wanneer de jongste begint, ik verwacht dat die het wat rustiger aan gaat doen
Mijn zoontje js 7 maanden en het lijkt alsof hij papa zegt.. Ik ga ervanuit dat het ook echt "lijkt", want zijn eerste woordje gaat natuurlijk geen papa zijn
Hier was het "mama" met 8/9 maanden al.. Toen continu maar ze bleef "papa" weigeren te zeggen.. Sinds 1 maandje heeft ze dat nu ook onder de knie maar lijkt ze "mama" ineens vergeten
Ik wacht nog steeds totdat ze eens gaat praten....... Zegt voornamelijk bah, dit, die, papa en soms mama meer nog niet
Mijn dochter heeft het vaak over 'ies'.. Was ook het eerste woordje. Dat zijn alle diertjes die ze ziet, ook zegt ze bahbah bij het verschonen van een poepbroek. Mamamamamamamama is vaak dat ze eten wilt, dihdih is dikkie dik. Ja zit er ook al in en nee zit ook al in het repertoire
Hier schud hij zn hoofd en zegt hij nee sinds 11 maanden.. nu is het vooral "nietttt", als hij her ergens niet mee eens is. "Mama" als hij gepoept heeft," papa"sporadisch en zegt hij mmmmmmma als hij oma ziet. Zegt "da" als hij iets geeft en mompelt iets als je hem iets aangeeft haha. zo leuk dat ontdekken, doet klap eens in zn handjes helemaal mee met zijn handjes en doet zn armen omhoog met hieperdepiep hoera! Die hebben we al lang van tevoren geoefend zodat hij zaterdag met de taart hopelijk mee doet haha.
Hier zei dl rond de 9 maanden mama en niet lang daarna ook papa. Een paar maanden later begon ze met bah, ja en nee. Nu zegt ze ongeveer 2 maanden da da (daag daag met zwaaien) als papa de deur uitgaat. Ik zit te wachten op de volgende woordjes. Waar het eerst snel ging is het nu alweer een tijdje geleden dat ze een nieuw woordje zei.
Ow ja en ze zegt vaak kra, met een hele harde kr. We hebben al tijden kraaien die steeds op ons dak zitten en dit geluid maken dus daar moet ze het wel van geleerd hebben. Zo schattig! Ik zeg het dan ook wel vaak nu omdat het zo schattig is als ze het zegt
Mama -met 7 mnd Papa(wawa) -met 10 mnd Die -met 11.5 mnd Verder maanden erna gewoon in grote tempo veel woorden en woorden aan elkaar zoals wakker worden, kom nou/nu/maar, geef die etc Poeh bah et tel ik niet als woordjes ook dierengeluiden maar dat was rondom 1 jaar al
zo te lezen is mijn jongste een laatbloeier, want hij zegt alleen maar boe tegen dieren en boe als we kiekeboe spelen sinds dat hij 16 maand was. papa en mama is niet aan de orde en het woordje "die" zegt ie ook al niet. Hij brabbelt wel, maar daar is helemaal niets van te maken. Non verbaal is hij prima te verstaan, hij kan alles zeer goed duidelijk maken met gebaren en geluiden.
Vandaag alweer een woordje ontdekt. Ze begint een echte babbelaar te worden ! Ik zei tegen haar: Oké Siënna? En ze zei héél droog: (o)ké . De o valt nog een beetje weg waardoor het meer ké is, maar er begint schot in de zaak te komen haha . Nu wordt het hoogtijd voor mama ! Als ik het 1000x op een dag zeg, zal ze het wel eens gaan gebruiken zekers ?
Erg schattig Nee ik denk niet dat je dat 1000x per dag moet zeggen. Je kan beter juist niet herhallen maar veel praten en lezen en dingen benoemen zoals ze zijn dus geen toetoet auto etc maar gewoon: grote mooie tractor/auto. Goed specificeren. Kinderen onthouden alles ook al is het 1x per dag maar wel herhalen volgende dag. Kijk en zoek boeken daar echt handig. Eerste bekeek ze die en nu vingertje op alles en vraagt ze: die?die?die? En kan foutloos alles aanwijzen zelfs verschil tussen chimpansee en makaak en biggtje en nijlpaard
Was ook maar een grapje ! Ben wel erg benieuwd wanneer ze het gaat zeggen . Hier gaat het vingertje ook al naar de prentjes in de boek, maar verder dan 'tatje' komt ze nog niet ! Ze heeft Maya De Bij boekjes en daar kan ze wel al Maya aanduiden als ik dat vraag. Ben ik al héél trots op ! Knap dat je dochter al zo een onderscheidt kan maken tussen een chimpansee en makaak etc!
Shaantje Volg wel snel tussen 1 en 2 jaar de meeste ontwikkeling echt zo zichtbaar dat je elke dag iets nieuws ziet of merkt. Is echt TE leuk! En dat onderscheid is gewoon kwestie van laten zien en benoemen. Hetzelfde met autos kan je doen en kleuren etc. Geniet van je dochtertje
Onze dochter is nu 14 maand, en zegt al een hele poos "mama", nog geen papa, die is nu ook nog even mama, haha! Ze deed ook al vrij vroeg een koe na(we hebben een melkveebedrijf). Nu kent ze een heel repetoire aan geluiden; hond: gaat ze hijgen. Konijn; trekt haar neus op en snuift. Paard; dan briest ze met haar lippen. Tractor; Broemmm. Als ze ergens naar wijst is het alsmaar van: is is of da da. Ook merk je dat ze steeds meer woorden begrijpt. Mama kus, krijgt mama een kus, maar als ik zeg geef konijn(hebben er 6)maar een kus, doet ze dat ook. Ook dingen als; waar is je bal, of waar is je (loop)auto snapt ze. En zwaaien doet ze ook uitbundig, met een soort van "dag" erbij. Ook kruipt ze naar de achterdeur als we onze dieren gaan voeren, dan zeg ik; ga je mee naar de koetjes en de konijntjes? en dan kruipt zij als snuivend en boe-roepend naar de deur, zo grappig! Ik denk dat onze dochter straks de oren van ons hoofd klets, maar tot die tijd begrijpen we nu gelukkig ook al wat ze wil/bedoelt.
Mijn zoontje is net 1 en zegt al paar weken tata (tato voor papa, tweetalig) en ook baba (oma). En donderdag haalde ik hem op bij de gastouder, hij komt op me af pakt mijn been vast en roept heel hard; mamaaaa mamaaaa... Smelt... Hij zegt ook da da (voor dag dag bij weggaan, overigens altijd pas te laat als we al lang en breed weg zijn zeg maar) en oe a voor hoera. Het zijn nog allemaal geen echte woordjes maar t begint erop te lijken.