Hallo allemaal, Onze dochter van 4 maanden krijst der longen uit der lijf wanneer we haar naar bed brengen. Ze huilde altijd wel met het naar bed gaan alleen lijkt het nu veel erger te worden. Zodra we denken dat ze moe word (gapen, oogjes poetsen, rode wangetjes) leggen we haar op bed. Zodra ze doorheeft dat we naar haar kamertje gaan begint ze al te huilen. Als ze in bed ligt gaat dat over in krijsen. Soms valt ze na 2 minuten in slaap maar soms kan ze het ook heel lang volhouden. we hebben al van alles geprobeerd. in de box leggen, in de draagdoek, in de maxi cosi, op schoot, werkt allemaal niet. Advies van het cb was om haar om de 5 minuten het speentje te geven en even te gaan troosten zonder haar op te pakken. Ze is dan rustig maar zodra je wegloopt gilt ze het weer uit. Overdag maakt ze van die hazenslaapjes, gevolg is dat ze eigelijk de hele dag moe is. Zodra ze s avonds na de laatste fles in slaap valt (na een hoop gekrijs) is het goed en slaapt ze tot de volgende ochtend. Iemand tips? Vind het zo sneu voor me meisje!
Probeer niet te veel. Doe wat meer ritme in: wakker-spelen samen-spelen alleen -bed. Je moe nu haar wat langer vermaken ze is al groter en wil meer. als je haar vaker in bed legt doet kindje kleine slaapjes probeer 3x slaap overdag waarvan 2x 40 min en 1x langere 1.5-2uur of meer. Hoe langer je haar vermaakt hoe langer zal zijn slapen. Naar bed brengen lat licht aan dan pas uit als ze ligt dan schrikt ze niet van donker. Als ze huilt geef aai, speen en ga weg. Kom terug na paar min en doe dezelfde zonder oogcontact en praten. Pak niet op. Herhaal dat dus misschien uur ben je bezig maar volgende dag zal makkijker gaan. Hier 4 mnd zo schema: 08.30 fles 11.00 slapen c 45min 12.30 fles 13.30 slapen c 2-2.5uur 16.00 fles 17.30 slapen c 40 min 19.00 fles 20.00 slapen
O wauw bovenstaand advies zou ik echt niet over mn hart kunnen verkrijgen... je kunt discussieren over slaaptraining, al past dat echt niet bij ons, maar niet bij 4 maanden? Vind dat eerlijk gezegd nogal zielig, je baby huilt hysterisch en je mag niet praten/oogcontact/oppakken? Pfff dan ben ik vast een slappeling maar mn hart breekt als ik denk dat ik dat zo zou moeten doen. Mijn zoon heeft vanaf het begin al veel behoefte aan nabijheid. Wordt rustig van mijn vinger vast houden, op me liggen, als ik tegen hem praat of zing. Alleen in slaap proberen te laten vallen resulteert in steeds erger overstuur worden en dooft ook niet uit. Dus ik neem hem bij me tot hij in slaap valt en leg hem dan weg. Heb me in het begin gek lopen maken doordat andere mensen vinden dat hij dat zelf moet kunnen en het anders nooooooit leert. Maar heb besloten als hij mijn nabijheid nodig heeft laat ik hem niet hysterisch huilen. En hij heeft me vanzelf minder hard nodig.
kan met de 4 maanden sprong te maken hebben hoor. ook het kort slapen overdag. Gaat vanzelf weer over. Gewoon lekker knuffelen en bij je houden. Ze heeft jullie nodig.
Lijkt me goed advies, al vraagt het wel een lange adem. Als je steeds teruggaat om de speen te geven, hoe lang duurt het dan voor ze slaapt? Wil ze overdag echt nergens slapen, zelfs niet als je haar vasthoudt? Je zou kunnen proberen om haar tijdelijk ergens anders te slapen te leggen, een campingbedje in jullie slaapkamer bijvoorbeeld, het kan dat ze nu zo'n negatieve associatie heeft met haar eigen bedje dat je het gedrag juist versterkt. Wat bij mijn dochter altijd geweldig werkte om haar in slaap te krijgen was stevig in een dekentje wikkelen en dan met haar in mijn armen heen en weer door de woonkamer lopen. Dan was ze binnen 5 minuten weg en kon ik haar zo wegleggen. Misschien heb je daar iets aan?
Nou sluit me hier bij aan! slaaptraining ben ik helemaal niet van en dat moet ieder voor zich weten maar niet onder de 6 maanden zeg.
Wat ik deed als dat gebeurde; Gewoon heen en weer blijven lopen, speentje geven, aai over de bol, zachtjes tegen der praten. Als laatste pakte ik der op wiegde der een minuut of 2 heen en weer totdat ze stil was en legde der dan weer terug. Vaak viel ze dan wel in slaap. Nu moppert ze vooral als ze net in bed ligt omdat ze vaak der speen kwijt is of er niet bij kan Ook dan loop ik gewoon heen en weer tot ze stil is.
Nog steeds blijf ik in de slaapkamer zitten tot mijn dochter in slaap valt. Het stelt haar gerust en daardoor slaapt ze beter. Doe ik dit niet en loop ik weg en ga ik steeds terug, ben ik én veel langer bezig én wordt ze huilend wakker. Nee, ik kies eieren voor mijn geld. Lekker in de slaapkamer blijven, beetje internetten op mijn telefoon en mijn dochter op die manier het gevoel geven dat ik er altijd wel voor haar ben. Verder hebben wij een lamp aan de muur hangen die een sterrenhemel projecteert en muziek kan maken. Die gaat aan zodra we haar omkleden om naar bed te brengen. Als ze haar pyjama aan heeft, krijgt ze nog een knuffel terwijl alleen de sterrenhemel en dus niet het gewone licht, aan is. Nu ze wat ouder is, gaan we nog even 'sterren vangen' (hand bovenop de sterren op de muur leggen). We maken van naar bed gaan een spelletje. Vervolgens leg ik haar in bed en zolang ik in de buurt ben, gaat het goed. Loop ik weg, dan is het huilen.
dl is na de fles meestal 1 tot 1,5 uur wakker en dan is ze weer moe. meestal huilt ze ook als ze moet slapen maar dat heeft ze nodig. na een paar minuutjes wordt het minder en valt ze in slaap. als ze echt gaat krijsen haal ik haar uit bed en probeer ik het 15/30 minuten later nog een keer. hier is ze dus nog net niet aan het slaapje toe als ze begint te krijsen want als ik haar even later weer in bed leg gaat ze wel lekker slapen.