Eerste woordjes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door SportySteenbok, 18 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. All Mine

All Mine Bekend lid

22 feb 2009
    913
    0
    0
    NOP
    Onze dochter is laat met kruipen (kruipt nu met bijna 1 jaar nog niet, schuift alleen op haar buik naar voren).
    Maar woordjes zeggen kan ze wel sinds 11 mnd.

Mama, zegt ze gericht, papa ook.
    'Amp' is Lamp (ze wijst er ook naar)
    'Poe' is poep, dit zegt ze als ze gepoept heeft of aan het drukken is, hihi.
    'Da' zegt ze als ik vraag waar is.... En dan wijst ze erbij.
    'Die' zegt ze als ze wijst naar iets wat ze hebben wil.
    'Hap' zegt ze als ze wil drinken of eten.
    'Op' zegt ze als ze het op heeft of als ze vol zit.

Verder probeert ze steeds meer te zeggen, maar dat is nog niet zo duidelijk dat ik het begrijp.

2. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Hier wel een vlotte prater..
    Zegt al:
    Mama, opa, bal, boom, eendje, een, die, uil, poes, wat is dat, drinke, eten, hap, auw, iehll (als ze gepoept heeft, bah, heeey, daaag
    En eigen woorden titten (zitten) kaka (poepluier), boedha (hond), owa (oma), poppa (haar pop), tijntje (nijntje).

Het komt vanzelf wel hoor, de een is wat vlotter dan de ander maar daar is niks mis mee.
    Vaak zie je wel dat als de een vlotter is met grove motoriek dat die wat langer doen over de eerste woordjes en andersom. Hier klopt t wel, kruipen staan en lopen was ze 'trager' in dan andere kindjes om ons heen, maar die kindjes waren dan juist weer wat langzamer in spraak

3. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Wat een aparte manier van bewijzen dat een kind 5 tot 10 woordjes 'moet' kennen. Het CB houdt 3 woordjes aan bij 1,5, dit komt vanuit wetenschappelijk onderzoek (ze werken evidence based).

Daarbij is taal inderdaad aan te leren (wat heel logisch is, dat is bij iedereen (zonder uitzondering) zo), of bedoel je hiermee het stimuleren? Wat ook meetelt is de aanleg van een kind. Het ene kind ontwikkeld zich bv. motorisch sneller en het andere kind op het gebied van taal. Het klinkt alsof dat eerste het geval is bij ts. Wij hadden het tegenovergestelde. Ons meisje is nu 18 maanden en spreekt in 2 woord zinnetjes. Lopen doet ze echter pas sinds een kleine 2 maanden.

4. annasskies

annasskies Actief lid

23 feb 2013
    370
    0
    0
    docent geschiedenis
    Had me nog totaal niet verdiept in wat hierin de gemiddeldes zijn (kan me ook nooit zoveel schelen) maar blijkbaar is onze meid een snelle...
    Papa, mama, die, hond, woef, koe, hop paardje hop, eten, bord, tas, vis, poes, boven, buiten, auto, douche, deze, eendje, happie, op, boom, bloem, bal, ernie, baby, bumba, doei, mee, poepie, staan, zitten, stoel, bed, bad, pop, Oortje, neus, hoofd, oog, voet, sok, beer... En dan vergeet ik er vast een zooitje... :)

5. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    met tien maanden weet ik het niet meer haha!
    Maar met 12 maanden toch al mama, papa(al was t voornamelijk mama), opa,hoi en dag..

6. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Mijn zoontje zegt sinds kort bewust woordjes (daarvoor ook wel woordjes zoals die en bah). Nu zegt hij auto, bal, lamp (amp), papa, mama, uit, op. Het woordje auto heb ik hem deze week geleerd. Was zo trots toen hij het ineens zei!

7. 01Patricia

01Patricia Actief lid

16 jun 2012
    463
    1
    16
    Wij hebben een hele snelle tante: met krap 7 maanden zei ze 'mamamama' en een paar keer duidelijk 'papa'. Sindsdien is het even stil geweest en sinds eergisteren zegt ze 'daaha' - dat betekent 'dahag' en ze zwaait er ook bij.

8. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn oudste zei papa, mama, aai bij 14 maanden ongeveer. Hij kon met 1,5 meer zeggen, maar deed dit niet. Flapte er dan ineens een woord uit en zei het dan gewoon niet weer.
    De tweede zei wel woordjes, maar ook niet bijster veel met 15 maanden.
    Mijn jongste is een spraakwaterval wat de jongens aan gaat. Die praat al in drie/vier woord zinnen (is nu 18 mnd).
    Echt hoor, er zit zoveel verschil in.

Edit: op het CB laatst (18mnd check) of ze naast papa en mama al drie andere woordjes zei. Dat is dus wat het CB als leidraad heeft.

9. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Mijn oudste was erg laat, pas na 2 jaar maar loopt ook bij logopedie. Middelste was veel sneller maar wel gemiddeld. Met 15 maanden kon hij 5 woordjes en met 18 maanden zo'n 15. Hij praat gelijk al erg duidelijk en spreekt de worden goed uit. Zijn eerste woordje was koekelie (koekje) haha! Dat is eigenlijk het enige woord wat hij anders zei. Jongste zegt niks verstaanbaars. Ze zegt heel veel maar kan net zo goed Russisch zijn! En met 3 kinderen doe je niks anders dan praten hoor. Motorisch is ze ook niet de snelste. Optrekken doet ze nog niet dus ben benieuwd wat het eerst ontwikkeld wordt. Woordenschat of toch het lopen. Doordat mijn oudste zo slecht praat ben ik extra alert maar ook extra bezorgd erom. Zal zo blij zijn als ze het normale schema volgt!

10. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Haha, moest jij ook zo lachen bij de 18 maanden controle? Ze willen dan dus 3 woordjes horen maar met een spraakwaterval is dat niet zo'n moeilijk.;) Ook deden ze een ander testje voor de motoriek (blokjes op elkaar stapelen). Mijn dochtertje kan een beetje tellen (dankzij de opvolgmelkschepjes:D). De verpleegkundige deed het eerst zelf voor met 4 blokjes. Ze telde erbij en ik zat in mezelf maar de hele tijd van 'ga meetellen, ga meetellen of maak het af tot 6') maar helaas, op commando doet ze dat dus niet. Jammerrrr de bammer. Showing off mislukt. ;) Komt m'n kind niet als een of ander talentje uit de bus (wat ze ook niet is hoor, gewoon gemiddeld denk ik). :p

11. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Wellicht is jouw kleintje motorisch wat sneller?
    vaak wordt een vd twee sneller ontwikkeld.
    mijn dochter is motorisch aan de late kant met alles (zit pas echt zelfstandig sinds week of drie) maar is met praten vrij vlot.
    eerste woordje was "kijken" en ze vraagt nu ook al bij alle nieuwe dingen : "wat is da"??

12. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Hihi, wat een reacties allemaal!
    Met de grove motoriek is ze zeker niet snel. Rollen, zitten, kruipen, staan, het kwam allemaal wat aan de late kant.
    De fijne motoriek vindt ze daarentegen super interessant. Het doosje waar het flesje met vitaminedruppeltjes in zit openmaken bijvoorbeeld, of het dopje terug doen op de neusspray (en dat lukt!), puzzelen, in boekjes bladeren 1 bladzijde per keer, kruimeltjes opeten.
    Dus ach het zal wel komen, maar dit is dus wel de leeftijd om het een beetje te gaan verwachten.

13. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Hier eentje van 15 maanden.
    Ze zegt: papa, mama, naam van haar zus, poes, bah, oh-oh, tot ooooh, daaaa, a (ja), ne (nee), naaaanaaa (nijntje), mm dat was t zo ongeveer :)

14. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Ik denk dat je elk moment het eerste woordje kan verwachten hoor. Hier ook een dochter van 15 maanden en elke week leert ze wel een woordje bij. Sinds een maand gaat het opeens best snel. Deze laatste 2 weken heeft ze auto, appel, boe en beh geleerd. Gewoon door het voorlezen van boekjes en een bezoekje aan de kinderboerderij. Ze is ook wel nieuwsgierig van aard, van wie zou ze dat nou hebben?:p. Aan de andere kant was ze wat later met rollen en kruipen dan kindjes hier in mijn omgeving. Dus komt vanzelf, blijf lekker kletsen en benoem hierbij de dingen die je doet of pakt.

15. beccie

beccie Niet meer actief

mijn dochtertje is nu elf maanden en zegt 3 woordjes.
    eerste was dada, als er iemand langsloopt of er gaat iemand weg dan zwaaien we altijd en dan zegt ze altijd dada en zwaait ze ook terug
    ze zegt nu ook mem.
    en als ik iets een beetje knoei met het eten en er valt iets op haar tafelstoel blad is het standaard ba. ondertussen brabbelt ze de hele dag door tegen haar knuffels maar heb geen idee wat ze bedoelt hihi

Mijn oudste begon wat later met praten , ik denk dat hij met 1,5 alleen nog maar boem zei. bij alles wat er viel of als hij zelf weer op de grond viel.
    en bal zei hij ook snel daarna
    vanaf zijn 2e ging het ineens heel snel en pratte hij de hele dag door.

16. Noa25

Noa25 Fanatiek lid

23 nov 2006
    1.282
    0
    0
    Limburg
    Mijn zoon zegt al een tijdje papa en mama. Sinds een paar weken heeft hij een nieuw woord: vrachtwagen.
    Het begon met vrawa, daarna vachwag en nu echt vrachtwagen.
    Vraag me af hoe dat kan. Is toch een moeilijk woord. Verder is hij volgends mij laat met praten. Hij begint nu pas meerdere dingen te zeggen.

17. ukkie89

ukkie89 Fanatiek lid

26 okt 2011
    1.541
    0
    36
    Vrouw
    Ergens in het midden
    Mijn dochtertje is nu 18 maanden, en ze klets best veel.
    Sinds 2 weken maakt ze ook echt zinnen zoals mama ook drinken, mama drinken op, ahh baby weg.

18. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Papa en mama (papa meer als mama), die (wijst dan ook), oh (als iets valt), woef, dada (zwaait dan), de rest is nog babytaal :)

19. ikke175

ikke175 Fanatiek lid

30 dec 2011
    2.576
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier "zeggen" ze al best veel en al ruime tijd dat ze praten.

ja, nee, bah, papa, mama, dat, die, haa, aaie, bad, pape = slapen
    paf, bal, dag, en ga zo maar door.

Heel af en toe zeggen ze bijv ja papa of nee mama... wel wat vroeg maar wel heel schattig :)

20. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Hier was het eerste woordje kijk. En dat zegt hij dan gewoon tegen alles haha. Soms afgekort tot kak, dan kijken mensen wel raar als hij dat in de winkel roept.
    Hij zegt papa en mama wel na, maar zegt het niet om te roepen.
    Hij kan nu sinds kort bah zeggen tegen zijn luier en zegt soms die.

Voor de rest zegt hij niks, maar hij snapt alles donders goed. En met motoriek is hij ook niet echt snel. Hij loopt nog lang niet los denk ik

Deel Deze Pagina