mama en teentje was ongeveer tegelijk. Hierna kwamen heel snel opvolgend papa en panda (uitgesproken als tjabba).
Hier wel een soort van gebaren die zowel man, ik en opa's en oma's gebruiken voor bijv, klaar, eten, drinken, vies en standaarden bij de vraag 'wie ben ik?' nu wisselt t nog tussen papa, dada en mama. Zit in de goede hoek soms. Ze is net een jaar en gebaart nog niet terug (verwacht ik ook nog niet hoor) , hieperdepiep hoera vindt ze mooi maar snapt t alleen na de eerste 10 herhalingen in serie, de 11e keer doet ze mee, net als met klappen (met mijn handen). Laat wel luid en duidelijk weten wat ze niet wil of als zij vindt dat t etenstijd is en dat ze nog een hap wil of juist niet maar dat is niet echt verbale communicatie.
Heb je een schemaatje of een boek met voorbeelden? Ik had een a4tje op de koelkast bij de oudste maar die kan ik niet weer vinden. Vond het leuk om te doen en wil het nu wat actiever oppakken.
Wij hebben een heel dun boekje met wat basisgebaren als mama, eten en slapen. Is ook op internet te vinden maar zie even niet waar. Verder gewoon gebaren die ik wilde leren gegoogeld, Het gebaar van de dag, Max en Lotte. Je hebt ook nog de app kindergebaren, die is ook wel handig. Ben niet héél fanatiek maar wel gemotiveerder sinds ze ook wat teruggebaart. Het idee dat ze zich hiermee wat sneller op een beschaafde manier kan uiten spreekt me erg aan
Kat, papa, aai, mama, bah. Eerste woorden van de jongste De oudste (even opgezocht, leuk om terug te lezen): aai, oor, bah, miauw. Pas daarna kwamen mama en papa. We doen hier niet aan gebaren, maar we hebben vlotte praters. Dus ze konden zich al snel aardig goed uitdrukken.
Hier een late prater. 18 maand en nu pas het eerst woordje oh. Kwam door mij liet iets vallen en zei oh ooh. Nu als die iets laat vallen is het oh. Heel sporadisch komt er uit ja en ham.
Uit (als ie klaar is met eten en uit de stoel wil) Volgens mij zei hij dat al voordat ie papa en mama kon zeggen....
De oudste was pas 2 toen hij wat ging zeggen (dat heeft zo zijn redenen). En zei mama als eerst En de jongste is 18 maanden en die is al op zijn manier aan t kletsen. Zijn eerste woordje was Eten. En toen kwam "bwoeh" (broer). En daarna pas gericht papa en mama haha
Tot nu toe hebben we: Oh oh, uit, op, aai, die, ete (eendje), bal, nee (inclusief hoofdschudden), mama en papa. En een hoop onverstaanbare onzin Edit: ik vergeet bijna de leukste.. met dank aan Brandweerman Sam; tatu tatu
Dochter (14 maanden) zegt nu mama, papa, aai, die (als ze iets aanwijst), poe (poes), nee (is nu haar favoriete woordje, compleet met uitbundig neeschudden erbij :-D). Oh en Boeba (Bumba)
Dochter bijna 13 maanden zegt mama, papa, aai, hap, die, daar, ja en soms ineens tussendoor wat woordjes maar die komen niet structureel terug zeg maar. Ze is een snelle met praten maar niet met lopen/kruipen dus zij focust zich meer op haar woordenschat denk ik.
De oudste had mama, bal en boom. De jongste zei met 10 maanden al mama en ja. Verder een heel hoop onduidelijke gebabbel.