geslachtsbepaling combinatietest??

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Friesland90, 21 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Kunnen ze bij het bloedonderzoek ook het geslacht zien van je kindje? Ik neem aan dat ze juist naar de chromosomen kijken voor eventuele afwijkingen en dus ook het geslacht weten, of zie ik dat verkeerd??

En als je met de uitslag hier om vraagt willen ze het dan wel zeggen?? Het gaat natuurlijk niet om het geslacht maar is wel een leuke bijkomstigheid als alles goed is..

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nee, dat kan niet. Bij de combinatietest worden in bloed twee eiwitten getest die gemaakt worden door de placenta, er wordt NIET naar de chronosomen gekeken.
    Een afwijkende waarde voor deze eiwitten KAN een aanwijzing zijn voor een chromosomale afwijking (incl nekplooi). Het geeft echter geen zekerheid. Het geeft slechts een kansberekening.

Wil je echt zeker weten of je kindje een chromosomale afwijking heeft dan kan dat wel uit bloed, maar dit is een hele andere test. Deze wordt oa in Duitsland en Amerika uitgevoerd, bv bij Lifecodexx. Het wordt niet vergoed en kost iets van 1250 euro.
    Maar nogmaals, dit betreft een andere test dan 'de combinatietest' zoals die in Nederland wordt uitgevoerd.

Blijkbaar ben je niet goed ingelicht door je vk. Ik merk dit vaker. Erg slecht is dat... (niet van jou, maar van de gemiddelde vk, begrijp me goed).

3. Ilse73

Ilse73 Actief lid

9 jan 2013
    208
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij een vruchtwaterpunctie kunnen ze wel zien wat het geslacht is bij een combinatietest niet. Bij een vwp wordt naar chromosomen gekeken

4. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Ik meende dat het bij een tripletest ook kan en dat is ook bloed onderzoek? een andere, maar wel met bloed dus moet in nl ook kunnen lijkt me.
    Ja misschien wel, ben nog niet bij de vk.geweest voor intake, heb wel folder toegestuurd gekregen over prenatale screening.
    Maar als met deze test geen geslacht te bepalen is zetten ze er niet in: er kan geen geslacht bepaald worden met de bloedtest . Daarbij kan ik joeg ik toch niet alles over testen te weten etc. om goed voorgelicht te zijn? Bij info overdracht heb je altijd een zender en ontvanger, waarbij veel mis kan gaan in communicatie.. Maar goed wel voorgelicht dus, maar mij er zelf niet goed in verdiept en dat doe ik door onder andere hier vragen te stellen

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ook bij de triple-test (die in nederland niet meer standaard gedaan wordt omdat deze minder betrouwbaar blijkt dan de combinatietest) wordt geen geslacht bepaald. Ook bij deze test wordt niet naar de.chromosomen gekeken

Laat je bij je intake goed voorlichten.
    Is 1990 je geboortejaar (gezien je forum-naam), dan is het misshien ook goed om te weten dat s je zo jong bent, de combinatitest helemaal niet nauwkeurig is. 40% van de kindjes met down worden gemist als de moeder zo jong is. De test is met name geschikt voor vrouwen van 35 en ouder. Dus vrouwen die richting risico-leeftijd gaan.
    Ook deze info wordt door veel vk's niet gegeven.
    Denk dat anders veel minder vrouwen de test zouden doen. .

6. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    #6 Friesland90, 22 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2013
    “Ook deze info wordt door veel vk's niet gegeven."

Ik lees dit overal anders.. Dit was overigens ook geen vraag, ik wilde alleen weten of het mogelijk was om geslacht te bepalen aan de hand van de bloedtest bij de combinatietest.

Als ik dat niet weet vind ik niet dat ik per definitie slecht ben voorgelicht, ik zoek info op wat niet relevant is voor het onderzoek zelf namelijk. Maar goed of ik de test ga doen weet ik nog niet. Een zeer kleine kans wil niet zeggen geen hand, daarbij is het fijn om zoveel als mogelijk zekerheid te hebben.
    Maar goed onze keuze maken wij zelf..

7. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Topic mag gesloten worden

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Tjonge, wat heb jij lange tenen...
    Excuses dat ik heb gedacht dat het goed zou zijn iets volledigere info te krijgen.

Maar goed, het antwoord op je vraag: 'Nee'.

9. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Dat komt omdat je conclusies trekt..
    ''Blijkbaar ben je niet goed ingelicht door je vk. Ik merk dit vaker.'' Dat is helemaal niet zo. Ik heb gebeld met de vk voor een intake en heb folders toegestuurd gekregen over verschillende soorte prenatale onderzoeken en dat de eerste daarvan de combinatie test is die uit een echo bestaat en uit een bloed onderzoek. Daarnaast kun je een vlokken test doen als uit de combinatietest iets uitwijst waarop je baby verhoogde kans heeft.

Het gaat er niet om hoe ik voorgelicht ben en wat ik weet. Het gaat er ook niet om waarom ik de vraag heb en of ik de test wil doen of niet. Ik merk op dit forum dat er vaak ''commentaar'' wordt gegeven op dingen die niet worden gevraagd. Ik ben mij juist aan het verdiepen in de combinatietest en als ik ook maar 1 vraag stel krijg ik direct een opmerking niet goed voorgelicht te zijn, ik vind dat dat nergens op slaat. Sorry, maar ik krijg regelmatig de kriebels in me nek van dat soort dingen..

Het antwoord is dus gewoon nee. Nou klaar.. voor mij duidelijk. Bedankt, had dus ook wat korter gekunt;)

10. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Ach laat maar, je moet het niet verkeerd opvatten, ik ben niet boos.. echt niet.

Maar je kunt ook teveel informatie geven waar niet om gevraagd wordt.;):D Krijg daardoor soms het gevoel een beetje voor de domme te worden gehouden. Ik weet ook dat de test niet nodig is, maar wel een geruststelling kan zijn i.v.m. mijn leeftijd.

11. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Nee dit kan niet er word niet naar chronosomen gekeken met de bloed test alleen 2 eiwitten verder niet.

In het buitenland kan het wel maar in nl zijn ze hier net mee gestart en kost het minimaal 1000 wil je het laten uitvoeren. En dan moet je een hele goede rede hebben anders kom je er niet voor in aanmerking

Een combinatie test kijkt niet naar chronosomen maar is een kans berekening.
    Als er naar chronosomen gekeken werd kreeg je geen kansberekening maar een uitslag of je kindje het wel of niet heeft.

Dat kan bij de testen die er nu zijn niet. Pas met een vlokkentest of vwp kunnen ze naar de chronosomen kijken en vertellen wat het is

12. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Een vlokkentest etc kun je pas krijgen als je er een indicatie voor hebt als in een slecht uitslag combinatie test.
    Ivm kans op miskraam.

13. lies276

lies276 Niet meer actief

Uit eerdere topics weet ik dat Merah veel verstand heeft (vanuit haar werkervaring) van allerlei onderzoeken.
    Alleen maar fijn toch dat zij die informatie wil delen??!!

Het zou ontzettend jammer zijn als je een combinatietest gaat doen waarbij je er vanuit gaat dat de uitslag 100% betrouwbaar is (en ja, er worden hier veel vragen over gesteld door dames die niet goed voorgelicht zijn, of de folder niet goed gelezen hebben!) en dat je evt. het geslacht te weten kunt komen. Dit is nl. niet het geval.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat ik de combinatietest heb gedaan om eigenlijk gerustgesteld te worden (net zoals jij schrijft)en dit is heel anders uitgepakt. Wij hadden een verhoogd risico.
    Ik dacht dat ik goed voorbereid was en dit bleek dus niet het geval te zijn.
    Achteraf had ik de test liever niet gedaan en ik zou hem in de meeste gevallen ook zeker niet adviseren!
    Hoe beter voorgelicht van tevoren, hoe beter, lijkt me;)

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Jeetje, er wordt meer informatie gegeven dan gevraagd.... Is toch alleen maar fijn?! Ik baal echt van zulke topics...

Gaat het niet zoals een ts wil wordt er direct om sluiting van een topic gevraagd.

Maar om te antwoorden op jouw manier, zonder te veel extra info..

NEE

15. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Wat vervelend dat het juist voor onzekerheid heeft gezorgt!!! Dat is inderdaad ook een mogelijkheid die we goed in overweging moeten nemen. Ik denk ook dat we de test niet gaan doen. We hebben ook al besloten dat we het kindje sowieso willen al heeft het syndroom van down, en de kans is bij ons natuurlijk ook wel klein gezien leeftijd en geen aandoeningen of iets dergelijks in de familie.

Mijn reactie was inderdaad niet zo netjes en ik denk dat ik het verkeerd opgevat heb. Ik kreeg de indruk dat ik al voorgelicht moet zijn en van alles al moet weten voor ik auberhaut er een vraag over mag stellen, wat natuurlijk onzin is. Denk dat ik het verkeerd heb opgevat..

Ik wilde het topic overigens sluiten omdat ik mijn antwoord duidelijk gekregen had meerdere malen..dus mijn vraag was beantwoord.

16. lies276

lies276 Niet meer actief

geeft niks, kan gebeuren;)

Deel Deze Pagina