hoi iedereen, omdat ik zelf veel gezocht heb naar info op het internet, deel ik graag mijn ervaringen hier over een curretage en cytotec. Ik zit ook nog met wat onzekerheden waar jullie ms een inzicht over kunnen geven... Bij een echo (eerste zwangerschap) op 8 weken bleek het vruchtzakje leeg. de dokter stelde afwachten, opwekken of curretage voor. Omdat ik toen zo in shock was en er zo snel mogelijk vanaf wilde zijn ging ik voor een curretage een paar dagen later (op een maandag). De ingreep zelf viel super goed mee, nog wat bloedverlies de dag zelf en dan een tiental dagen licht bruin, was wel heel emotioneel en moe van de hormonenduik. toen dacht ik dat ik de beste keuze gemaakt had. eind van de week voelde ik me prima en ging ik naar mijn yoga opleiding. dus 5 u zitten en af en toe wat yoga, tegen het einde van die 5u lagen mijn darmen volledig overhoop en heb ik het weekend op de bank doorgebracht. Daarna bleef ik lichte zeurende pijn hebben (heel licht, had er geen hinder van maar was me er wel bewust van) Na 4 weken controle echo bij de gyn: ik zou elk moment zeer heftige regels kunnen verwachten en mijn cyclus had zich dus snel hersteld. Ik had al een tijdje zeurderige pijn dus leek me wel te kloppen. Na 2 weken nog steeds geen regels maar wel zeurderige/menstruatieachtige pijn. Ik liet voor alle zekerheid eens bloed trekken (dacht ms aan infectie of ontsteking want had ook wat gele afscheiding). resultaat: HCG: 1421?! ik was compleet in shock en voelde me eigenlijk niet echt zwanger (was natuurlijk nog heel vroeg) en er ook totaal niet klaar voor (zeker lichamelijk, was ook heel veel afgevallen). Omdat ik op vakantie vertrok liet ik 2.5 dag later nog eens bloed trekken. Op vakantie kreeg ik resultaat: HCG lichtjes gezakt. slecht dus. Na mijn vakantie naar de gyn (dit was dan 1.5 week na de laatste bloedname). Zij zag weefsel zitten maar geen zwangerschap. Een nieuwe bloedtest wees uit dat mijn waarden nog meer gezakt waren (niet gevraagd naar hoeveel). Nu kreeg ik cytotec mee om mijn baarmoeder schoon te maken (maar ze kon dus niet zeggen of het enkel restweefsel was of toch ergens een zwangerschap). De cytotec viel al bij al mee (omdat ik er zoveel horrorverhalen over had gelezen denk ik). s avonds 2 pilletjes opgestoken en dan Lichte buikpijn (had wel 2 paracetamol genomen) en na 2 uurtjes veel bloedverlies en vooral een paar keer na elkaar vanalles dat 'eruit viel'. ik denk bloedstolsel? 1 keer leek het echt een pingpongbal, dan precies een soort lap, en daarna altijd kleinere 'brokken (ha, sorry voor deze plastische, vieze omschrijving). s morgens nog 2 pilletjes maar heb daarna niet veel buikpijn meer gehad en bloedverlies begon stilaan te minderen. Nu een dag later toch terug iets meer buikpijn en buikverlies maar geen grote dingen meer die eruit vallen. al had ik nog wel wat stolsel bij het afvegen en nadien minder buikpijn. Ik vermoed dat er nog steeds iets zit dat er probeert uit te komen of is dit een normaal 'miskraamtraject'. Ik hoop het want volgende week heb ik een controle echo en als het niet leeg is, terug curretage. Okee, lang verhaal geworden maar hieronder mijn concrete vraagjes: - kan restweefsel zoveel hcg veroorzaken? lijkt me toch heel veel? - als er nog allerlei vuiligheid en weefsel van de curretage is achtergebleven, is het dan ms logisch dat een nieuw vruchtje zich niet kan nestelen/ontwikkelen of moet ik me nu zorgen maken dat ik 2 miskramen na elkaar had (ik twijfel of ik aan gyn al moet vragen voor allerlei onderzoeken - ben al wel 36 maar was van eerste poging zwanger) - zijn hier nu zeer rare dingen gebeurd/aan het gebeuren of moet ik me niet teveel zorgen maken? ik ben ms gewoon hormonaal helemaal van slag? Ik ga dinsdag naar gyn dus moet eigenlijk afwachten op wat zij ziet of zegt en ik vertrouw haar echt wel, maar ze kan nogal karig zijn met informatie geven en dan consulteer ik dokter google met alle gevolgen vandien . bedankt alvast om jullie ervaringen te delen, als iemand nog meer info wil over mijn ervaring met cytotec of curretage, geef maar een seintje. liefs en groetjes T
Na een curretage kan zeker restweefsel blijven zitten wat je hcg zo hoog houdt. Of ervoor kan zorgen dat t maar heel langzaam zakt. Zou zeker niet uitgaan van een 2e miskraam gezien de waardes die zakten. Zo hoog is een waarde van 1400 niet. Ik had dit al bij ruim 4 weken. Je was 8/9 weken zwanger en zolang je lijf niet door heeft dat t mis gaat blijft t hcg aanmaken of blijft deze ongeveer gelijk. Je waarden kunnen dus hoog geweest zijn en dus langzaam zakken. Wanneer alles eruit is zal je hcg sneller gaan zakken maar ook dan ksn t best een tijdje duren. Je hoeft je geen zorgenvrije maken. Er is goed gereageerd door de gyn.
hoi zonneke, super bedankt voor deze informatie. ik wist helemaal niet dat je waarden zo hoog konden blijven, dus ben al een pak geruster nu. heb heel lang getwijfeld om hier iets te posten omdat ik schrik heb van er te veel mee bezig te zijn. maar wat ben ik nu blij dat ik het toch gedaan heb. echt waar bedankt. liefs T
nog even een update voor mensen die op zoek zijn naar ervaringen met cytotec. 6 dagen na de inname (en dus het meeste verlies van stolsels etc), kwam pas het echte zwangerschapsweefsel eruit (foto genomen omdat het deze keer niet in het toilet maar in mijn maandverband was gevallen) en gyn zag dat het toch een echte prille zwangerschap was geweest. de dagen ervoor had ik weinig bloedverlies enkel s avonds kreeg ik rugpijn en kwam er terug wat 'vers' bloed. ik vermoedde toen al dat er nog iets zat en dat bleek dus ook zo te zijn. Na het verliezen van het weefsel geen pijn meer gehad. dag nadien wees echo ook uit dat de baarmoeder schoon was. nu enkel nog wat bloedverlies zoals mijn menstruatie en dat zou weldra moeten stoppen volgens de gyneacoloog. dus na het innemen van de pillen is mijn lijf wel blijven werken aan het schoonmaken tot het echt schoon was.
Wat een heftig verhaal! Jeetje. Ben heel blij voor je dat je nu 'schoon' bent. Dan is die twijfel en onzekerheid weg lijkt me. Bedankt voor je andere bericht ook, het geeft me wat meer vertrouwen in de pillen. Sterkte met alles.
hoi Liva, het klopt id dat het 'schoon zijn' een grote impact heeft op je welbevinden. ik hoop dat het bij jou ook niet te heftig gaat zijn en dat je het snel lichamelijk allemaal kan afsluiten. ik merk dat ik het mentaal pas echt goed kon beginnen afsluiten op het moment dat m'n lichaam ook terug ok was. Ik was nu natuurlijk maar heel pril zwanger met nog een hoop stolsels van ervoor, dus daarom dat het misschien niet zo heel heftig was. daarom moest ik ook maar 2 pilletjes innemen en 12u later nog eens 2. maar je moet maar denken dat de pilletjes je lichaam gewoon een zetje gaan geven om het werk zelf op te knappen en vertrouwen op je lichaam. Laat gerust nog iets weten bij twijfels ervoor, op het moment zelf of erna. hier op het forum zit (helaas) veel ervaring. en misschien wel de 'beste' praktische tip: een warme kruik heeft echt een groot verschil gemaakt in de pijn verdragen van de krampen. dus zorg maar dat je dat zeker in de buurt hebt. veel sterkte en laat zeker weten hoe het gegaan is.