Ik wil zó graag borstvoeding geven...lig er soms gewoon wakker van. Tijdens mijn eerste zwangerschap in het begin wat gevoelige borsten gehad. Verder niets. Niet gegroeid, niet veranderd in kleur, wel wat dikkere aders, maar verder helemaal niets. Tijdens een borstvoedingsavond vertelde de lactatiedeskundige dat dit niets hoefde te betekenen. Na de bevalling wachtte ik op de stuwing...nou ik heb nog steeds geen idee wat stuwing is. Ik heb het nooit gehad. Mn dochter heeft wel een moeilijke start gehad en de eerste 24u wilde ze niets drinken. Daarna werd ze suffer en suffer, ook omdat ze slecht dronk. Veel afgevallen en heel geel dus werden we opgenomen in het ziekenhuis. Daar moest ze steeds voor en na elke voeding worden gewogen. Strikt om de drie uur moest ze aan de borst. Per voeding kreeg ze van beide borsten maar 20 cc binnen. Daarna moest ik kolven, maar meer dan 20cc van twee borsten kwam er niet uit na dertig minuten kolven. De rest werd aangevuld met kunstvoeding. Na drie dagen mochten we weer naar huis. In totaal na 9 dagen zat ik er flink doorheen met steeds kolven en maar 20cc opleveren dat de lactatiedeskundige en verloskundige zeiden dat ik er beter mee kon stoppen. Het zou niet meer op gang komen... Veel verdriet er van gehad dat ik mn dochter niet kon geven wat ik zo graag wilde. Nu ben ik zwanger van een tweeling. Borsten zijn gevoelig, soms felle steken, al de hele zwangerschap. Ik heb het boek aangeschaft van Stefan Kleintjes, erg interessant. Er zijn al wat dingen die bij mn dochter zijn misgegaan en die straks hopelijk wel goed gaan. Wat ik daar ook in lees is toch dat je borsten veranderen. Ze moeten veranderen om melkklieren gereed te maken. En hoewel die van mij gevoelig zijn en zeer doen, zijn ze nog steeds geen spat veranderd. Hoe groot is de kans dat het nu wel lukt? Ik ben echt bang dat mijn lijf het gewoon niet kan... Ik lees topics van vrouwen die bepaalde medicatie krijgen om de stuwing tegen te gaan omdat ze geen borstvoeding willen geven. Zijn er geen medicijnen om stuwing op te wekken? Het is toch iets wat vanzelf in gang wordt gezet door de je lijf na de bevalling? Daar heeft mijn lijf dan behoorlijk in gefaald. Slechts twee procent van alle vrouwen is écht niet in staat om borstvoeding te geven. Zou het dan zijn dat ik echt de pech heb bij die twee procent te horen? Nou ja heel wat vragen, maar ik zit er best mee... Ik wil best een goede lactatiedeskundige inschakelen maar door die eerste nare ervaring vraag ik me af of het wel zin heeft...
Hoi, Wat ontzettend jammer van je eerdere ervaringen. En dat je toen niet hebt kunnen geven wat je zo graag wilde. Nu zou ik een lactatiekundige zoeken die je kan helpen met een prenataal consult. Nu al afspreken, de ervaringen doorspreken. Wat je kunt verwachten en waar je op let de eerste dagen en uren. Maak een plan! En laat je begeleiden. Kijk even hoe je verzekerd bent: soms kun je ook een pakket afnemen, waar je volledig begeleidt wordt. FBTO heeft zo'n pakket bijvoorbeeld. Ik weet niet hoe je verzekerd bent, maar mogelijk is het de moeite waard om te kijken en evt. te wisselen in december? Google even naar lactatiekundigen in jouw regio, of ga naar Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding of Home | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding Voor alleen de dingen waar je op let en het opstellen van een plan kun je ook bij mij terecht, dat kan dan via een E-consult (mail) Succes en geniet van je zwangerschap! Heidi