pfff schildklier problemen wie heeft dat ook

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door nanda1987, 2 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nanda1987

nanda1987 Niet meer actief

nou het zit ons niet mee
    zijn nu 6 maanden gestopt met de pil,
    sinds dien geen menstruatie meer gehad,
    voor een paar weken terug bloed geprikt en wat bleek mijn schildklier werkt te traag,
    en dit blijkt dus invloed te hebben op je eisprong ofzo,
    ik slik nu al 6 weken tabletten hiervoor en zou mijn gevoel nu dus zeggen van die heeft weer hormonen genoeg,
    niet dus:(
    ik moet over 4 dagen weer bloed prikken, maar net mijn ha gebelt,
    ik wil namelijk verder onderzocht worden word hier namelijk zo onzeker van en heel emotioneel, ws ook omdat bij mijn broer de tweede er bijna komt en al dat geluk wat ik hun natuurlijk wel van harte gun mij een beetje zeer doet,
    wie heeft hier ook ervaring mee met die schildklier ellende?:(

2. Trees

Trees Niet meer actief

Ja ik heb er ervaring mee, maar lees ik nu goed dat je alleen onder controle staat bij je huisarts?

Schildklierproblemen i.c.m. een zwangerschapswens is altijd reden om een doorverwijzing naar een internist of endocrinoloog te krijgen! Een goed werkende schildklier is namelijk erg belangrijk als je zwanger wilt worden of zwanger bent en een huisarts heeft hier te weinig verstand van. Echt aandringen op een doorverwijzing, want goed onderzoek en behandeling is voor jou nu extra belangrijk!

3. nanda1987

ja daar ga ik idd straks om vragen
    ik ben nu idd alleen bij de huisarts
    maar heb zelf het gevoel dat ik daar anders blijf hangen en het nog wel heel lang duurt
    maar is het niet zo dat ik dan eerst een keer een menstruatie moet hebben of kunnen hun me daar mee helpen als ik dat nog niet heb gehad??
    het is voor mij allemaal nieuw

4. Trees

Trees Niet meer actief

Het belangrijkste is eerst dat je schildklier met hulp van medicatie goed onder controle is en het maakt niks uit dat je nog geen menstruatie hebt gehad. Door een trage schildklier kan je cyclus zwaar verstoord raken of inderdaad je hele eisprong wegblijven. Zodra je schildklier goed werkt met hulp van medicijnen, zou je cyclus ook weer op orde moeten zijn. Zo nee is er misschien meer aan de hand of heeft je cyclus een extra zetje nodig en kan de internist gaan overleggen met de gynaecoloog. Voordeel is dat als je eenmaal bij de internist loopt dat de lijntjes veel korter zijn en er makkelijker met de gynaecoloog overlegd kan worden.

Is er ooit weleens getest op antistoffen tegen je schildklier? Ook dit moet gebeuren en is erg belangrijk als je zwanger wordt/ bent.

Verder kan het *sorry* wel even duren voordat de schildkliermedicatie goed is ingesteld. Vaak is het een kwestie van meerdere keren prikken en ophogen van je medicatie, maar soms gaat het ook vrij snel goed.

Met een trage, niet goed behandelde schildklier, is zwanger worden vaak niet mogelijk en als het wel lukt is de kans op een miskraam erg groot. Als je schildklier eenmaal goed behandeld is, zijn er vaak geen extra risico's. Wel is het belangrijk om tijdens de zwangerschap onder controle bij de internist te blijven, want de baby gebruikt jouw schildklierhormonen om te groeien en daardoor heb je vaak een hogere dosering medicijnen nodig. Dit houden ze in de gaten door elke 4-6 weken bloed te prikken.

Goed dat je om een doorverwijzing gaat vragen, want ik vind het slecht van je huisarts dat hij je gezien de wens niet direct heeft doorverwezen!

Succes en vraag maar raak als je meer wilt weten.

5. nanda1987

Ik sta op het telefonisch spreekuur
    Zodra ik meer weet laat ik het even weten ik weet nu iniedeer geval
    Waar ik naar vragen móet en dan laat ik me niet ompraten bedankt je hoort het wel

6. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Hoi Nanda,

Ja ik herken dat... ik was lang bezig met zwanger worden toen ik er achter kwam. Ik heb op zich niet veel toe te voegen aan het verhaal van Trees. Maar misschien kun je eens kijken in het topic http://www.zwangerschapspagina.nl/zwanger-worden-clubs/261586-zwanger-worden-schildklier-37.html. Daar schrijf ik ook af en toe in mee. Daarin verwees ik ook iemand anders die alleen bij de huisarts loopt naar de folder van de schildklierstichting: http://www.schildklier.nl/media/www_schildklier_nl/folder_schildklierenzwanger1.pdf.
    Succes ermee, hopelijk ben je snel goed ingesteld en krijg je weer een goede cyclus!

7. nanda1987

Ok ik zal zo eens even gaan lezen bedankt eind van de week bloedprikken en dan word ik door verwezen

8. Trees

Trees Niet meer actief

Fijn dat je een doorverwijzing hebt en heel veel succes met zwanger worden!

9. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Hier heb ik vermoedelijk alleen tijdens mijn zwangerschappen last van mijn schildklier.
    Ik kwam er achter doordat er waardes waren die niet correct waren .. toen hebben ze me op heel veel dingen getest.
    Uiteindelijk bleek het een fout van het ziekenhuis te zijn en was die ene waarde wel goed... alleen ontdekte ze dat mijn schildklier niet goed werkte.
    Niets van gemerkt, nooit !!
    Maar ik werd echt per direct doorverwezen naar een internist.
    Vorig jaar nog controle gehad.
    Ik heb een zeldzame schildklier... mijne werkt binnen de normen maar schiet als raketjes naar tikkeltje te hoog naar tikkeltje te laag ;)...Tijdens de zwangerschap heb ik volledig onder controle gestaan.. heb medicijnen geslikt alleen hier werd het alleen maar meer onrustiger van.
    Mijn dochter is ook na de geboorte helemaal gecontroleerd. om die reden moest ik ook bevallen in het ziekenhuis (medisch)... bij een verkeerd werkende schildklier is mij namelijk verteld dat je ongeboren kindje dit ook kan overnemen en zelfs al geboren kan worden met een stuma.
    Daarom kreeg ik ook meerdere echo's om dit elke keer te controleren.
    Na de bevalling werd mijn dochter ook helemaal gecontroleerd door de kinderarts... en werd er bloed afgenomen om te kijken hoe haar schildklier waardes zijn.
    Het is dus heeeel belangrijk onder controle te zijn bij de internist en zeker aan te geven dat je een zwangerschapswens hebt.
    Mij werd tijdens de laatste controle aangegeven dat als ik nog een zwangerschaps wens had, ik contact op moest nemen, zodat ik vooraf al goed gecontroleerd zou worden en dat ze mij kon begeleiden bij tijdens het zwanger worden periode.

10. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hier nog iemand die een trage schildklier heeft. We zijn er achter gekomen dankzij de fertiliteitsarts, omdat we voor de eerste ruim een jaar bezig zijn geweest. 8 januari 2010 kreeg ik het te horen dat m'n waardes niet goed waren, 15 januari ben ik begonnen met medicatie. 2 februari was ik ineens spontaan zwanger!

De eerste maanden van de zwangerschap heb ik bij de huisarts onder controle gestaan, daarna aan de gyn gevraagd of ik naar de internist mocht. Daar loop ik nu nog steeds onder controle, moet iedere 6 weken bloedprikken (zwanger,maar ook niet zwanger).

Goed dat je een doorverwijzing hebt, en wat Trees al zegt, veel succes met zwanger worden!

11. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Ik vraag me af of iemand van jullie ook weet vanaf welke waardes krijg je medicatie voorgeschreven voor een traag werkende schildklier?

12. kaatje88

kaatje88 Lid

2 jan 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat hangt er mede vanaf bij welke waardes jij je goed voelt... En ook hangt het af van jouw huisarts/ internist.

13. Trees

Trees Niet meer actief

Dat is afhankelijk van het lab waar je hebt geprikt. Elk lab heeft een eigen manier van meten en daardoor verschillende referentiewaardes.

Heel algemeen:

De referentiewaardes voor TSH liggen vaak tussen de 3.5 - 4.5 en voor FT4 rond de 10-12.

Je schildklier is te traag als je TSH hoger is en je Ft4 lager dan de referentiewaarde, die het lab hanteert.

Bij een aangetoonde schildklieraandoening worden er andere waardes gehanteerd en wordt er meer gekeken naar waar jij je goed bij voelt. Vaak is dat een TSH rond de 1-2 en een FT4 van rond de 16-20.

14. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Ik ben sowieso al onder behandeling van een internist in het ziekenhuis maar dit komt omdat ik ook diabetes heb. Doordat 1 keer in het jaar een groter bloed onderzoek word gedaan is dit ook nu al 2 keer naar voren gekomen. Ik hing er tegen aan werd mij gezegd en word in de gaten gehouden. Ik ben sinds kort in een ander ziekenhuis onder behandeling en die internist zei dat ik tijdens een zwangerschap wel medicatie nodig zal zijn. Ik moet in feb. weer bloed laten prikken. Heb nog even gekeken naar de waardes van de laatste keer daarbij was mijn was mijn TSH 5.66 en ft4 16.1. Voor mij is het denk ik ook lastig te zeggen waar ik mij goed bij voel aangezien ik ook diabetes heb dit ook van invloed is. wat zeggen jullie van die waardes?

15. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Hoi Panda,

Ik denk dat je TSH toch wel wat naar beneden mag. Op zich als je er geen last van hebt, is het misschien nog zo heel slecht, maar als je graag zwanger wilt worden, is het wel aan te bevelen om onder de 2,5 te zitten. Voor schildklierpatienten wordt zelfs rond de 1 aangeraden. Dan heb je ook wat 'over' mocht je straks zwanger zijn, want dan schiet de TSH vaak heel snel omhoog, en moet je eigenlijk altijd direct ophogen met medicatie. Denk dat het niet onverstandig is, als je dan al wat scherper bent ingesteld.

16. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    tja of mijn klachten bij trage schildklier horen weet ik niet precies als ik via google dingen zoek kom ik zoveeeel dingen tegen. En het word vaak omschreven dat het vage klachten zijn. Maar als het rond de 2,5 hoort te zitten dan zit ik er met 5,66 wel boven. Ik weet niet of het ook invloed heeft om zwanger worden. Zal mij benieuwen wat er in feb uit gaat komen. Het maakt me wel onzeker, helemaal door de dingen die gelezen heb.

17. Trees

Trees Niet meer actief

Wie zegt dat? Als je geen schildklierpatient bent, dan worden normaal de gewone referentiewaardes aangehouden en deze liggen hoger dan 2.5. In mijn ziekenhuis is bijv. alles onder de 4 normaal (mits je geen schildklierpatient bent). Panda de waarde van jouw ziekenhuis staat wel op je bloedprikformulier, als je dat hebt.

Een TSH van 5.66 is sowieso te hoog, maar je FT4 is nog wel prima. Je schildklier is al te hard aan het werk om maar voldoende Ft4 te houden en dat is niet goed. Ft4 is namelijk het eigenlijke schildklierhormoon, waarvan de baby tijdens de zwangerschap afhankelijk is om van te groeien.
    Op het moment dat je Ft4 daalt, wordt er een seintje naar je hersenen gegeven om meer TSH te produceren. Door de verhoogde TSH, wordt er vervolgens weer Ft4 aangemaakt. Bij schildklierpatienten gaat het hier mis, waardoor er steeds meer TSH wordt aangemaakt om de Ft4 maar normaal te houden. Wat vaak niet lukt en dan worden er schildkliermedicijnen geven, wat niks meer of minder is dan kunstmatige TSH om de ft4 weer op te krikken (heel simpel gezegd).

Panda het klinkt bij jou alsof er een beginnende schildklierziekte is en als je inderdaad klachten hebt, worden met zulke waardes vaak een proefbehandeling aangeraden. Zwangerschap is vanwege de hormonen een grote uitlokker om echt een schildklierziekte te krijgen. Bij mij was exact hetzelfde aan de hand als bij jou voordat ik zwanger raakte en ik heb toen ook een proefbehandeling met schildkliermedicatie gekregen. Tijdens de zwangerschap is mijn schildklier geheel ontspoord en sindsdien ben ik 'officieel' schildklierpatient.

18. Trees

Trees Niet meer actief

Kleine toevoeging, maar welk type diabetes heb je? Type 1 is namelijk net zoals sommige schildklieraandoeningen een auto-immuunaandoening. Als je de één hebt, heb je een grotere kans dat je de andere ook krijgt. Is er bij jou weleens op antistoffen tegen je schildklier geprikt?

19. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Ik heb type 2 maar heb mijn diabetes heeel goed onder controle. Gezien mijn diabetes als ik zwanger ben moet ik direct contact opnemen met het ziekenhuis en moet dan ook elke 3 weken heen voor controle. Het is nu de 2de keer dat mijn schildklierwaardes zoals de internist in het andere ziekenhuis zei op de grens zitten. In het andere ziekenhuis moeten ze dit ook in de gaten houden. Daarom word in feb tijdens het bloedonderzoek het weer geprikt. De internist zei dat als ik zwanger zal zijn wel medicatie nodig ben waarschijnlijk. Na mijn weten is er geen onderzoek geweest naar antistoffen tegen mijn schildklier.

De vage klachten waar ik wel last van heb ik slecht slapen (zo lag ik afgelopen vannacht tot half 4 wakker). Ook als ik wel geslapen heb vaak niet het gevoel echt uitgerust te zijn. En heb snel koude voeten en krijg het dan ook niet snel warm. Zit standaard met een dekentje op de bank. Als ik de mogelijkheid heb dan slaap ik s'middags nog wel eens even op de bank. Sta ook geregeld op met hoofdpijn maar dit zal we met mijn diabetes te maken hebben en/ of het slechte slapen.

20. nanda1987

Nou ben ik weer me waarde zijn nu op orde en ik ben eindelijk vandaag na een half jaar ongesteld geworden en nu voor het echt aan de gang

Deel Deze Pagina