Hoeveel dagen werken na zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door martim, 30 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. martim

martim Actief lid

16 apr 2015
    105
    1
    0
    Prov. Groningen
    Hallo allemaal, hoeveel dagen werk(t)en jullie voor de zwangerschap en erna? En is dit regelmatig werk of onregelmatig? Werk je vrijwillig zoveel uren of ivm rond komen?

Ik heb werkelijk waar geen idee hoe het straks zal gaan. Ben zwanger van mijn eerste kindje en werkte voor mijn zwangerschap 28 uur onregelmatig (dagen, avonden, nachten). Nu door bloedarmoede en harde buiken etc. werk ik nu 20 tot 24 uur regelmatig (deels ziek gemeld). Straks moet ik ivm aflopen contract op zoek naar ander werk. Maar heb geen idee voor hoeveel uren/dagen per week. Wat is haalbaar met een baby?

2. Trutje89

Trutje89 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.166
    3
    38
    Ik heb geen idee wat haalbaar is !
    Wand dit is mijn eerste zwangerschap maar ik ga 3 dagen werken !
    Vind dat genoeg ik werkte er dit jaar 4 en volgend jaar 3 ! Dit hadden we zo en zo afgesproken en toen bleek ik toch nog spontaan zwanger !
    Ik werk 10 per dag dus als nog 30 uur ! Dit is voor mij prima te combineren met de oppas , ik denk dat je moet kijken wat voor jullie haalbaar is ivm financieen en oppas en waar jij je prettig bij voelt !

X x

3. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Hier regelmatig werk. Werkte voor de zwangerschap 36 uur (4 om 5) en daarna 28 uur (3.5 dag) ik had wel 2.5-3 uur reistijd per dag erbij. As maandag starten met mijn nieuwe baan. Weer regelmatig en dan 32 uur (4 dagen).

4. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ligt eraan. Ik werkte voor mijn zwangerschap fulltime en na mijn zwangerschap 32 uur. Mijn man ook. En dan regelmatig. Ligt aan je situatie!

5. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik werkte voor mijn zwangerschap 32 uur, en na mijn zwangerschap 40 uur. Tijdens mijn verlof heb ik namelijk een andere baan aangenomen, en dat was een fulltime functie.

Eerlijkheidshalve is het wel met vlagen pittig. Mijn man heeft 1 dag per week ouderschapsverlof opgenomen, en werkt dus nu 32 uur. Daarmee is het druk en hebben we eigenlijk geen tijd "over" voor dingen voor onszelf.

Nu de 2e op komst is ga ik een dag minder werken, neem ook ouderschapsverlof op. Dat betekent dat we straks beiden 32 uur werken.

Het is bij ons beiden regelmatig werk. Dat betekent dat mijn zoontje nu 4 dagen per week naar de dagopvang gaat. Straks na mijn bevalling gaat hij 3 dagen per week.

6. Aapje007

Aapje007 Lid

23 aug 2015
    18
    0
    1
    NULL
    NULL
    Heb nu een partime 13/29 uur contract en maak gemiddeld rond de 27/30 uur na mijn verlof nou ja eigenlijk net voor mijn verlof maak in promotie naar leidinggevende en krijg ik waarschijnlijk fulltime 32 uur. Dit vind ik ook voldoende.

7. aninaja

aninaja Niet meer actief

Ik zou het niet weten! Ik werk 22 uur per week minimaal onregelmatige dagen, vaak werk ik meer tot 35 uur per week.

Maar mijn moeder wordt vaste oppas.

8. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Ik werk 4 dagen van 8,5 uur (34 uur is fulltime binnen ons bedrijf).

Ik vind het prima te doen, het scheelt dat ik mijn tijden grotendeels zelf bepaal. Ik kan om 07.00 beginnen, maar ook om 10.00. Daarnaast kan ik thuiswerken als ik geen afspraken heb. Dat doe ik alleen als de kinderen naar school/bso/kdv zijn, anders schiet het niet op.

Er zijn periodes dat ik hele lange dagen van huis ben, van 06.30 tot 19.30. Dan komt er veel op mijn vriend neer. Maar de rest van de tijd ben ik dus heel flexibel en dat is erg prettig.

9. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik werkte altijd 40u en nadat de eerste er kwam ben ik meteen naar 32u gegaan. Mijn man heeft de eerste paar maanden nog 40u gewerkt en is dan ook 32u gaan werken. Wij gaan er hierdoor wel financieel op achteruit maar het is een bewuste keuze.

10. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Je zal denk ik met name moeten kijken wat financieel haalbaar is voor jullie. Opvang kost ook een hoop geld, dus soms kan je beter minder werken dan meer werken en meer opvang betalen.
    Ik werkte 32 uur, onregelmatig ( verpleging). Ik ga straks naar 24 uur, 4 uur per week terug in contract en om de week een dag ouderschapsverlof.
    Baby gaat dan 1 dag naar de crèche, 1 dag naar schoonouders, en mijn ouders kunnen ook 1 dag oppassen als dit nodig is.

11. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Voor de zwangerschap 32 uur in 4 dagen op kantoor. Na de zwangerschap 28 uur in 3,5 dag waarvan 3 op kantoor en een halve thuis. Op mijn vrije dag pas ik vaak op kindje waarvan de moeder ook 1 dag in de week op onze dochter past. Bij ons in bedrijf is 24 uur het minimum maar ik ben nog bezig met opleiding en nu komt ik prima aan mn uren bij 24 uur werken word dat lastig dus tot ik klaar ben blijft het 28 daarna wil ik wel graag 24 uur gaan werken. Man werkt op dit moment 4 dagen maar in augustus loopt zijn ouderschapsverlof af dus nu zijn we aan het dubben of hij definitief minder gaat werken of dat onze dochter 1 dag per week naar kdv gaat vanaf september

12. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Voor mijn zwangerschap 40 uur en daarna 32 uur. Ik werk 1 dag per week thuis. Manlief werkt ook 4 dagen. Na de geboorte van onze 2e blijf ik 4 dagen werken. 2x 9 op kantoor en 2x 7 thuis. Dan begin ik vaak ook al om 7 uur. Ik vind het ideal zo. En daarbij vind ik mijn werk erg leuk.

13. VroegeLente

VroegeLente Actief lid

3 mei 2015
    347
    146
    43
    Ik ga van 36 uur naar 24 uur.

14. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.394
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik werkte 32 voor mijn 1e zwangerschap en daarna blijven doen. Mijn man werkte ook 32. Nu heeft mijn man een nieuwe baan waarbij hij geen 32 kan werken maar 40 en ga ik na deze 2e zwangerschap 24 werken. Ik werk vaste dagen op kantoor en heb weinig reistijd en flexuren dus valt altijd een mouw aan te passen. Ik wil eigenlijk geen 24 uur werken, vond 32 prima... maar vind 4 dagen opvang eigwnlijk net te veel. 3 is gevoelsmatig voor mij de max vandaar dat ik toch maar een dag minder ga werken.

15. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.934
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    #15 RoGiJuLi, 3 jan 2016
    Laatst bewerkt: 3 jan 2016
    Ik werkte voor mijn verlof 40 upw waarvan 1 dag thuis.
    Dit zal niet gaan veranderen als ik zometeen weer aan het werk ga.
    Ik werk dagelijks van 8-16.30.

De kids gaan (na school) naar een gastouder 4 dagen pwk, maar dat is mijn moeder (oma), wat deze keuze voor mij makkelijker maakte.

16. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik ben ZZP'er (strategisch communicatieadviseur) en ik maakte regelmatig weken van meer dan 40u. Nu met J schiet het niet op, vind ik. Ik heb 2 vaste dagen kdv en 1 dag oma, maar da's eigenlijk te weinig om mn werk en het huishouden te doen. Mijn man werkt fulltime. En we hebben beiden ook veel avond-verplichtingen.

17. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Ik ben na mijn eerste al meteen geswitcht van fulltime naar twee dagen. Zit wel in t onderwijs dus daar is de mogelijkheid er vaak ook. En thuis was de mogelijkheid er ook, financieel gezien. Overigens is kinderopvang natuurlijk ook prijzig dus dat 'compenseert' elkaar natuurlijk enigszins.
    Maar voor ons was het belangrijkst dat er thuis in het gezin de rust en regelmaat er zou komen voor iedereen; zowel vd kinderen als voor onszelf. En dat bevalt nu al (bijna) 4 jaar erg goed! Inmiddels de derde op komst :)

18. martim

martim Actief lid

16 apr 2015
    105
    1
    0
    Prov. Groningen
    Dank jullie voor jullie reacties!
    Moeilijk zeg!

Ik denk dat ik gewoon moet kijken wat straks op mijn pad komt.
    Mijn contract loopt namelijk midden in mijn verlof af.
    Vijf dagen in de week wil ik in ieder geval niet gaan werken.
    Ik denk 3, 3.5 of 4 als het even kan.

Qua oppas hoef ik niet veel te verwachten van de mensen om mij heen.
    Waarschijnlijk zal dat 1 dag per week worden.

19. LaQueen

LaQueen Fanatiek lid

4 mei 2014
    4.329
    5.185
    113
    Vrouw
    D
    M
    Ik werk nu 6 dagen in de week, ongeveer 42 tot 50 uur. Dit ga ik na mijn bevalling veranderen in 20 tot 24 uur, verdeeld over 4 daagjes. :D Helaas is mijn werk zo ingedeeld dat ik het niet kan verdelen over 2 of 3 dagen, anders zou mijn voorkeur daar naar uit gaan! Mijn kindje zal, denk ik, maar 2 halve daagjes naar het KDV gaan, 1 dagje bij opa & oma en 1 dagje is de papa to be thuis.

Deel Deze Pagina