Onze zoon van 16,5 maand wil al maanden niet eten. Hij wil zelf eten en sinds een week kan hij dat redelijk. Daarvoor gaven wij de lepel of vork aan en deed hij het zelf in zijn mond. Tenminste dat is de bedoeling want hij eet dus bijna niet. Het drama begint al in de ochtend. Brood met korst wil hij niet. Smijt rustig driekwart brood op de grond. Dus ik kan weer alles schoonmaken. Dan tussen de middag hetzelfde liedje. Weer alles op de grond, de maaltijd duurt minstens 30 min en ik kan de hele vloer en kinderstoel schoonmaken. En hijzelf kan ook weer in de schone kleren. Dan het avondeten. Precies hetzelfde verhaal maar dan gooit hij gewoon zijn hele bord op de grond. Vanavond zat alles gewoon op de stoffen bank drie meter verder. En toen kreeg ik er zo ontzettend genoeg van. Nu heeft hij dus weer veel te kort gegeten en hij is al zo klein voor zijn leeftijd. Het maakt mij zenuwachtig en ook boos op den duur. De hele maaltijd is een drama op zichzelf staand en ik kan inmiddels geen geduld meer opbrengen. Ik word steeds chagrijniger en baal enorm dat ik ook drie keer per dag mijn halve woonkamer kan soppen. Wie kan mij hier alsjeblieft mee helpen?
Hey, wat vervelend! Eet hij wel brood zonder korstjes of bijvoorbeeld een bolletje of krentenbol? Hier eet meneer absoluut geen korstjes maar wel de rest van de boterham dus hebben we er ons maar bij neergelegd. Liever een boterham zonder korstjes dan helemaal niks, dat idee zeg maar. Eet hij aan tafel of bij de tv? Hier helpt het om onze zoon soms te laten lopen met een stuk brood, dan eet hij het beter dan met zijn wiebelkont aan tafel. Gij houd het niet zo lang vol. Avondeten kan ik je niet bij helpen. Dat is hier ook drama. Ben blij als hij een paar stukjes vlees eet en vandaag was ik in totale shock dat hij aan een aardappel heeft gelikt.
Loslaten. Het klinkt als heel normaal gedrag. Hij wilt zelf eten, lijkt me logisch op deze leeftijd. Maar het is ook logisch dat hij het nog niet helemaal kan. Een kind kan ook niet direct lopen als je hem staand neerzet, dus kost tijd. Koop een grote mouwslab, dan hoef je de kleren niet elke keer te verwisselen. Echt bewust gooien corrigeer je en verder laat je gewoon ontdekken. Wij doen rapley dus vanaf 6 maand eet hij zelf en moeten we elke maaltijd de vloer poetsen, no problem. De ene keer eet hij meer dan de andere keer, vertrouw erop dat hij neemt wat hij nodig heeft. Zolang je hem gezond aanbied komt het goed.
Hahaha om dat laatste zinnetje moet ik toch even lachen ☺ De ene keer eet hij wel een boterham zonder korst en de andere keer helemaal niets. Er blijft ook zo weinig over van zo'n broodje zonder korst pff. En hij eet inderdaad voor de tv... ik schaam me een beetje want ik weet dat het helemaal niet goed is en voor de geboorte had ik dit absoluut niet zo bedacht zeg maar.... maar het is de enige manier die lijkt te werken om er maar iets in te krijgen. Ik wil hem zo graag leren om aan tafel te eten en niet zo te knoeien en voornamelijk genoeg te eten. Nu zit er niks in en komt hij geheid weer om een extra fles vannacht.
Haha, tja.. ik probeer er maar om te lachen. Vaak gefrustreerd geweest, zelfs een keer zonder naar eten naar bed en boos naar hem geweest. Vervolgens beide huilend naast het bed aan het knuffelen omdat ik mijzelf zo een slechte moeder vond. Ik probeer er nu maar spot mee te drijven en vaak zeggen mijn man en ik tegen elkaar; erfelijk belast van jouw kant of mijn kant? Als kind at mijn man alleen boterhammen en ik at wel maar ook bij lange na niet alles. Kane eet dus eigenlijk ook 3x per dag brood, vaak voor de tv en s avonds (voor het idee) aan tafel zolang hij dat wil en daarna met zijn bordje naar voren terwijl wij aan tafel verder eten. Ook echt niet hoe ik het mij had voorgesteld en bij lange na niet hoe ik het graag wil. Maar het blijft een kind met een eigen willetje en ik heb geen zin in dag in en dag uit strijd. Op het CB zeiden ze meteen: dan maar zonder eten naar bed... maar hun hoeven niet naar een huilend kindje te luisteren en weer een nacht in te gaan waarbij hij niks in zijn buikje heeft. En schaam je er alsjeblieft niet voor! Iedereen zal begrijpen dat je het zo niet had gewild maar een kind is geen robot die zich laat sturen. Je doet je best en soms betekent dat loslaten wat je ideaal beeld is en roeien met de riemen die je hebt. Probeer het over een tijdje weer, wie weet lukt het dan allemaal wel aan tafel. Verder misschien een keer een drinkontbijt ofzo proberen? Als kane echt niet wil eten maak ik soms voor tussendoor een fruit smoothie. Dan heeft hij melk binnen (want dat is dus ook zo een hopeloos iets ) en een banaan voor vulling, is in ieder geval iets binnen en hij vind het erg lekker. Win-win
- een slab met mouwen van Sillybilly zijn erg handig! - leg een groot stuk zeil/plastic op de grond onder de kinderstoel. Dit scheelt iig al een hoop gepoets. Ik las laatst ergens iets dat je als ouder graag je kind bepaalde dingen wil leren, zoals eten, maar dat het kind in de fase zit dat hij het op zijn eigen manier wil doen. Tja, dwingen kun je niet. Werkt naar mijn idee alleen maar averechts. -eet hij stukjes? Misschien wil hij het juist nu even geprakt hebben. Of andersom natuurlijk - laat hem eten op een plek waar hij het prettig vindt. Mijn zoontje kan gewoon niet stilzitten. Het ontbijt gaat nog wel maar het middageten... Dus dan maar laten spelen en dan gaat hij in de wipstoel tv kijken en dan gaat zijn mond vanzelf open wanneer er iets in de buurt komt. Niet ideaal, maar hij eet. Tafelmanieren komen wel als ze ouder zijn. - wat vindt hij wel erg lekker? Stel dat hij banaan lekker vindt, doe geprakte banaan op zijn brood en dan lekker zonder korstjes. Vindt hij vlees lekker? Hier is echt een vleesmonstertje haha) dan eerst stukje vlees en dan een hapje groente en dan weer vlees. Ik schud zo even iets uit mijn mouw hoor. Omdat onze kleine over het algemeen alles eet. Maar goed, hij heeft niet de 'beruchte' leeftijd die jouw kindje heeft
Oh lastig hoor, kan me voorstellen dat je er zenuwachtig en gefrustreerd van wordt! Zeil onder stoel en mouwslab klinkt als goed idee. Ik lees soms ook boekjes als afleiding en tis ook een beetje ontdekken wat hij lekker vindt? Wat hier er goed in gaat is een tortilla van groenten en beetje aardappel, met vorkje prikken en heerlijk! Zoontje kan hier ook erg moeilijk doen en alles prrrrrr eruit sproeien! Heel irritant haha. Ik laat hem als hij uit zij stoel gaat klimmen ook spelen en loop er bied dan nog wat eten aan. Succes!
Heel lastig dit en vooral frustrerend, maar laat het los. Beter voor jullie allebei en houdt het ook nog eens gezellig Is zijn gewichtlijn aan het afbuigen? Groeit hij nog wel in de lengte? Of staat hij in lengte ook stil wat groei betreft? Is hij onlangs los gaan lopen? Wat eten betreft, echt, laat het los. Tenzij alle lijntjes (gewicht én lengte) af gaan buigen, dan wel aan de bel trekken. Wilt hij helemaal niet gevoerd worden? Je kan ook een broodmaaltijd afwisselen. Bordje pap, bordje musli, geroosterd broodje, tosti, beschuitje of iets. Desnoods een omelet met groente? Met avondeten: Lust hij pannenkoeken? Misschien een groente pannenkoek maken? En als snack tussendoor in plaats van koekje een bordje met leuk neergelegde snacktomaatjes en komkommer neer leggen? Vooral geen druk op leggen, het gaat een machtspelletje worden. En dit ga je verliezen. Als hij honger heeft of een groeispurt krijgt, gaat hij vanzelf eten (tenzij er iets medisch aan de hand is!)
Veel is al gezegd. Hier gelukkig een dochter die wel altijd goed gegeten heeft. Wij hadden met die leeftijd een groot stuk doorzichtig zeil op de vloer liggen. Scheelt heel wat poetswerk Mouwslab aan scheelt ook. Hydrofiele doeken bij de tafel leggen om direct dingen op te kunnen vangen. Wanneer hij zelf eet, kun je hem dan met een lepel wat eten in zijn mond stoppen? Dan heeft hij wel het idee dat hij zelf eet maar ondertussen krijgt hij ook nog wat hapjes binnen. Hem een klein bordje met een beetje eten geven wat hij zelf kan eten, en de rest van zijn eten bij jou in de buurt houden? Probeer eens om pap te geven in de ochtend? Mijn dochter krijgt echt geen brood weg 's morgens. Een bord havermout, muesli o.i.d. wel.
Weet niet wat voor reacties je gekregen hebt al, maar kan het zijn dat hij (te) veel drinkt? Mijn dochter drinkt zooo veel dat haar buikje al gevult is. Das m'n eerste 'tip' En tweede : (wat hier nu ook echt werkt) bordje met zuignapje vastmaken op kinderstoel. En alles wat niet vloeibaar is zelf laten eten met klein vorkje.. Hier iig wel geholpen Succes! T is een drama als ze niet eten
Omze dochter at met vlagen ook echt weken niets. Maar met 16 maanden begrijpen ze niet dat als je ze met een lege maag op bed legt dat ze honger krijgen in de nacht. Dus ze kreeg wel altijd haar toetje en dan toch maar weer een fles voor het naar bed gaan. Wat werkte bij ons was een papfles. Ik heb een gat in een speen geknipt en een flinke papfles in de ochtend. Die is dan maar vast binnen. Verder aten we vaak onderweg wat. Boodschappen doen en op de terugweg een bolletje of croissantje. Banaantje en wat drinken mee..appel in stukjes.. Met slecht weer een kleedje op de grond in de woonkamer en een bordje met lekkere dingen er op. Plakje worst, stukje kaas, komkommer, stukje brood, soepstengel..rozijntjes.. Hier werkte dat het beste. Ook maakte ik veel smoothies van gekookte groentes, en fruit. De vitamines kunnen er maar in zitten dacht ik dan. Eerst was dat interessant met een rietje, later met een grappige beker..nu wel ze het niet meer maar eet wel beter dan vroeger gelukkig. Mijn dochter is nu 2 jaar en 4 maanden.
Top bedankt voor de tips! Vandaag een zakje knijpfruit geprobeerd. Of het een lucky shot was of niet weet ik niet, maar het ging erin als koek! Heb nu besloten om in de ochtend geen melk meer te geven maar gewoon thee met brood. Ander brood gekocht maar helaas wil hij nog steeds geen korsten. Dus twee broodjes zonder dan maar. In de middag nog wel melk en ook weer broodjes zonder korst dan maar. 's avonds nog maar ff puzzelen hoe we het gaan doen... zodra ik hem wil helpen wordt hij super driftig en smijt de hele mikmak op de grond. Dus dan zelf maar laten aanklooien en hopen dat hij genoeg eet.
We hebben wel ander beleg gekocht... misschien was hij toe aan iets nieuws inderdaad. Tijdens het eten zet ik nu gewoon de tv uit. Ik hoop dat als we samen eten dat het dan beter zal gaan. Goede tips dank je. En zijn groeicurve is altijd buiten de lijnen geweest helaas.. Het is niet zo dat het dus ineens afbuigt, maar een kilo of 3 erbij zou hem niet misstaan zeg maar. Lopen doet hij al sinds 10 mdn... inmiddels rent hij alle kanten op en beweegt de hele dag. Dit heeft hij trouwens altijd gedaan. Ook dit is niet bevordelijk voor kilo's aankomen natuurlijk hahaha. Maar hij is vrolijk en heeft energie voor 10.
Ik lees echt super goede tips ertussen! Ik ga niet iedereen quoten maar ik kan hier zeker wat mee. Wij eten inderdaad wat eenzijdig en standaard dus ik ga eens kijken naar alternatieven in de vorm van groentesmoothies en omeletjes etc. Laatst wel een vreselijk lekkere fruitsmoothie gemaakt... moest hij hem niet Iemand vroeg of hij teveel drinkt. Ja hij drinkt inderdaad veel.. en ik probeerde dit al wat te beperken. Hij dronk uit een tuitbeker en rietjesbeker maar die liet hij staan en dronk gewoon niets. Toen ben ik teruggaan naar kleine flesjes van 125 ml. Daar drinkt hij er zo 5 tot 6 per dag van leeg. En dan komt daar nog 300 cc melk bij.
Ik las ergens dat een kindje ongeveer 100 cc per kilo aan lichaamsgewicht binnen moet krijgen. Dit was voor de kindjes die vast voedsel krijgen. Geen idee hoe oud je kindje is, maar miss kun je daar iets mee. Misschien krijgt hij dan wel veel binnen en kun je het beperken? Weet hij wel hoe hii uit een rietjesbeker moet drinken? Mijn zoontje snapte er namelijk geen biet van. Tot ik hem een keer uit een pakje liet drinken. Je kunt dan wat knijpen. Toen legde hij de link dat hij eruit kom drinken. Deze tip kreeg ik hier op het forum. Echt een supertip!
Hier ook geen makkelijke eter. Ik heb me er bij neergelegd. Ze is nu 2,5 jaar en een geen groente. Ik maak me er niet meer zo druk om eigenlijk. Dwingen tot eten vind ik echt niets, ik geloof niet dat dat goed is. Dus dat doe ik dan ook niet. Ik stimuleer zo veel mogelijk en geef zelf het goede voorbeeld. Ik herhaal aan tafel dat ze groentes en vlees moet afwisselen dat lijkt ze steeds beter te snappen. Verder, korsten zijn hier ook drama. Maar dat scheelt me niet zoveel. Ik snij ze zo dun mogelijk af en ik eet ze zelf met veel smaak op met een laagje pindakaas. En raad eens wie er dan af en toe een hapje komt bietsen? Juist. Verder eten we vaak soep, gepureerde groente vind ze veel lekkerder dan in stukjes. Prima, ik hou ook wel van een soepje, lekker makkelijk en net zo gezond met veel groentes er in verwerkt.