Eet- en drinkschema 1 jaar

Discussion in 'Voeding' started by Rixel, Nov 3, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,496
    2,948
    113
    En hoe ging het vannacht?

2. Rixel

Rixel Lid

Feb 27, 2014
    61
    0
    6
    De nacht ging slecht, ze is 3 keer gekomen, maar heeft maar kleine slokjes gedronken. Ik laat dit nog maar even tot ze weer opgeknapt is, vind dit teveel verandering in 1 keer. Ga haar avondeten ook nog prakken en langzamer over op stukken.
    Ik gaf niet vaak potjes maar deed haar eten wel in de blender. Dat ga ik nu niet meet doen, maar nog wel prakken met vork.

Fruit ga ik wel door met stukken. Gaf eerst kuipjes fruithap maar ze vindt die stukken wel interessant! Drinken bied ik haar de hele dag door aan in rietjesbeker maar ze drinkt nauwelijks...

Ik ben gewoon zo gestresst als het om haar eten en drinken gaat. Ze is altijd aan de lichte kant en vanaf de geboorte gingen de voedingen al slecht, die zorgen daarom zitten zo in mn hoofd.. Ik moet proberen meer naar haar te kijken dan naar wat ze binnen krijgt maar vind dit echt moeilijk, lig er gewoon wakker van.
    Leed ik over kindjes die 4 boterhammen per dag eten en dan schiet ik weer in de stress...

3. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,496
    2,948
    113
    Omdat ze niet lekker is, is het nu inderdaad het belangrijkst dat ze genoeg vocht binnenkrijgt.

Zou het trouwens niet kunnen dat ze jou stress oppikt? Toen ons meisje ziek was, at ze 10 dagen niks. Toen ze zich beter voelde at ze nog steeds niet. Wij raakten daar ook behoorlijk gestrest van, maar ze weigerde te eten. Toen mijn vriend en ik op een dag de vaat opruimden na het eten, zat ons dochtertje in de woonkamer. Toen ik om het hoekje keek, zag ik dat ze gewoon de crackertjes die nog op tafel lagen van de middag (die ze toen niet wilde) zat op te eten! Het feit dat wij zo vaak voedsel aanbieden, was gewoon een bron van stress geworden.

4. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    Wel goed dat je het je zelf al realiseert! Laat je niet gek maken door wat andere kindjes eten.. Mijn zoontje is nou eenmaal van het begin af aan al een grote eter geweest. Hij is dan ook bovengemiddeld lang en zwaar ;). Wat ik al zei, vertrouw op jouw dochter. Kinderen/baby's zijn héél goed in staat om aan te geven wanneer ze honger hebben en dat zal ze dan ook echt doen als dat zo is! Eet ze een halve boterham? Prima! Een halve banaan of mandarijn? Ook prima! Maar wacht daarna gewoon tot het volgende eetmoment met weer iets aanbieden, tenzij ze er daarvoor zelf om vraagt. Niet elk moment van de dag (even kort door de bocht gezegd hoor;)) willen proberen er iets te stoppen en probeer het iets beter te spreiden. De tijden zitten (naar mijn mening hoor) toch nog iets te dicht op elkaar. Ze krijgt bijna geen kans om honger te hebben. Probeer eens bij benadering:

8.00 ontbijt (pap?)
    10.00 tussendoortje (fruit?) met water (of iets anders, maar geen melk)
    13.00 boterham met water
    15.00 tussendoortje (fruit/soepstengel/rijstwafel?) met water
    17.30 warm eten + toetje met water
    19.15 flesje voor het slapen gaan

En verder de hele dag door water (oid) aanbieden of binnen handbereik leggen. Ze gaat er vanzelf meer van drinken.

5. Rixel

Rixel Lid

Feb 27, 2014
    61
    0
    6
    Bedankt voor alle tips! Ik heb er echt wel wat aan!
    Ik probeer het ook wat meer los te laten. Ik weet wel zeker dat ze mijn stress ook voelt en dat werkt natuurlijk niet.

Vandaag voelde ze zich al wat beter, eten ging daardoor ook al beter.

07.30 - 100 ml pap met volle melk
    09.00 - plakje ontbijtkoek gegeven, wilde ze niks van, alleen mee slaan en gooien ;) paar slokjes water. Daarna slapen tot 11.30
    12.00 - 1 boterham (zonder korst) met gebakken ei, vond ze heerlijk! Paar slokken diksap, en tijdens het spelen daarna ook steeds slokjes.
    14.00 - half uurtje geslapen in draagdoek tijdens hond uitlaten
    14.45 - fruithap 100 gram (gepureerd) en wat water
    17.30 - groot bord eten (geprakt) aardappels vlees groente. Toetje 100 ml volle yoghurt
    19.00 - met fles naar bed, ze wilde maar 35 ml melk

Nu slaapt ze dus maar ik maak haar rond 23 uur wel nog wakker voor een flesje in de hoop dat ze de nacht doorslaapt. Ze wil dus nu ineens de fles niet meer om 19 uur omdat ze zoveel warm eet. Zou ik die fles weg kunnen laten en een flesje kunnen geven bij haar middagslaap? Dan heeft ze meer trek denk ik.
    Nou iig hopen op een betere nacht!

6. 2jees

2jees Niet meer actief

4 boterhammen per dag?? Dat haalt mn oudste nu soms wel eens.

Jongste een keer een weekje met een groeispurt, maar normaal in de ochtend en in de middag 1 boterham, Ze laat ook weleens staan maar dan krijgt ze geen melk en weet ze donders goed ;) Daar is jouw kleintje nog wat te jong voor natuurlijk.

7. 2jees

2jees Niet meer actief

nacht honger of dorst kan wel trouwens, hier na een dik jaar van melk op water overgegaan en dronk ze ook gewoon gretig op. Maar ze drinkt overdag wel veel melk ja.

8. gusto

gusto Niet meer actief

Mijn zoontje is bijna 1 en ontbijt met pap, rond 10 uur fruit, lunch warm, rond 4u een koekje en dan avondeten, ook warm.

Hij eet gewoon hetzelfde als wij, kook nooit apart en geen schema's ofzo meer. Krijgt tussen de middag een bekertje melk en voor het slapen 150ml melk.

9. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    Ik geef ook nog steeds een flesje voor het slapen gaan het hoort bij het slaapritueeltje. Heerlijk knus nog even knuffelen. Dat ze hem niet of amper drinkt omdat ze vol is van het avondeten is goed! Daar moeten ze uiteindelijk allemaal heen. Kijk het nog even een paar dagen aan, als het zo blijft kun je of 's ochtends meer pap geven of een bekertje melk bij de lunch geven. Kijken hoe dat gaat. Ik zou haar alleen niet wakker maken om 23.00. Je haalt haar dan uit een diepe slaap en kan juist het doorslapen belemmeren, kan dus averechts werken;)
    Ze heeft wel goed gegeten zeg gisteren! Hartstikke goed!:D

10. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Misschien dat ze om 12 uur nog geen honger heeft. Ik zou om 9:30 dat flesje niet geven maar gewoon wat water na het fruit. Kijken wat ze dan doet (wel meerdere dagen volhouden).

Water leren drinken kun je doen door de melk steeds meet te verdunnen. 's Nachts zou ik het ook op water houden (evt eerst leren drinken dmv de verdunde melk).

11. kuiken7

kuiken7 Lid

Aug 2, 2007
    5
    0
    0
    Hoi hoi,

Mijn dochter van net 1 jaar eet in de ochtend veel, lijkt mij logisch na een lange nacht. Zorgt er ook voor dat een kindje de rest van de dag sneller honger heeft, omdat de spijsvertering goed in werking wordt gesteld.
    Hier zo ongeveer:

ontbijt: 210 volle melk met pap (en vaak nog wat broodkorsten die de oudste stiekem van hun brood trekken ,-) )
    tussendoor: fruit, meestal 2 stuks
    lunch: thee met volle melk en 1 of 2 boterhammen
    tussendoor: volle yoghurt
    diner: wat wij eten plus wat slokken water of thee
    voor slapen: klein flesje melk met thee. Dit eigenlijk meer omdat heteen gezellig ritueeltje is.

12. pixel27

pixel27 Actief lid

Mar 30, 2013
    313
    0
    0
    Hier alsvolgt:

07.00 150+5 pepti (dit ivm KMA)
    09.30 cracotte met smeerworst en wat diksap
    11.30 1 of 2 boterhammen met beleg met sap of soms sojamelk
    14.00 fruit vaak een potje met sap
    16.00 rauwkost met water
    17.30 avond eten wat wij eten maar dan wel koemelkvrij
    19.00 210+7 pepti

Sinds een 3 dagen heeft ze geen late fles meer. Ik ben heel blij met dit schema. Heeft lang geduurd voor we echt een schema hadden.

13. CestMoi

CestMoi Actief lid

Jul 6, 2014
    225
    0
    0
    NULL
    NULL
    Omdat zoonlief wat dunnetjes is (volgens mijn moeder mijn bouw) vond het CB dat hij 3 boterhammen op een dag moest eten. Dit lukt soms...maar meestal vindt meneer 2 boterhammen genoeg.

Voor ontbijt: een enkele keer borstvoeding na het wakker worden.
    Ontbijt: 1,5 boterham met pindakaas/smeerkaas/gebakken ei/jam/kaas en volle melk uit open beker.
    Lunch: Hetzelfde als ontbijt maar dan ander beleg.
    Tussendoor: fruit of bakje yoghurt, soepstengels, liga, een zachtgekookt worteltje of een stuk komkommer.
    Avondeten: wat wij eten maar dan zoutloos, zal qua hoeveelheid op zo'n 250 gram zitten. Tijdens het eten weer volle melk uit open beker.
    Toetje: fruit en wat yoghurt met muesli
    Voor het slapen gaan: borstvoeding

Zijn rietjesbeker met water staat de hele dag binnen handbereik. Naar mijn idee bunkert mijn zoon erop los, hij eet bijna de hele dag door. En weegt toch nog niet eens 9 kilo...

14. pepe

pepe Fanatiek lid

Oct 29, 2012
    1,021
    0
    36
    Dit is ons schema:

08:00 pap van 200/6 + 8 scheppen bambix
    10:00 een banaan of 2 stuks fruit. ( hard fruit pureer ik nog zoals appel)
    slapen
    12:00 1,5 broodje incl. korstjes met beleg ( pindakaas, smeerkaas, kipfilet) + fles 180/3 ( ik doe dus maar 3 scheppen poedermelk erdoor)
    15:00 2 stuks fruit als ze alleen in de ochtend een banaan heeft gehad, anders wat yoghurt, halve avocado of iets dergelijks.
    slapen
    Tussendoor: maisboogie of speltwafel.
    18:00 avondeten, soms geprakt soms in stukjes.. ligt eraan wat het is.
    19:15 fles 180 of 150/3 met soms bambix erdoor als ze slecht avondeten heeft gegeten.

Tussendoor heeft ze altijd water binnen handbereik maar ze drinkt er niet veel van. Met fruit/tussendoortje/avondeten bieden we ook altijd water erbij aan. Op goede drinkdagen heeft ze een flesje van 150 cc aan water binnen. Soms geef ik ook diksap of ik meng geperste sinaasappel met water. Maar soms zijn het maar slokjes en moet ik het echt van die flessen melk hebben.

Iemand trouwens een idee of het wel op deze manier kan, die flessen? Ze heeft dan dus 6 scheppen per dag binnen wat overkomt met 2 flessen maar ik verdeel het dus....:(

Share This Page