Vragen over kolven en drinken aan de borst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Stippel, 2 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stippel

    Stippel Actief lid

    23 aug 2009
    347
    1
    18
    Hallo,

    Mijn dochtertje is nu 1,5 week oud en is geboren na 35,5 week zwangerschap. In het ziekenhuis kreeg ze direct speciale voeding voor premature baby's en ben ik begonnen met kolven.

    Ik kolf nu 6x per dag (dubbelzijdig), ongeveer 10 minuten per keer. Inmiddels is mijn melkproductie zoveel geworden, dat ik per kolfsessie 3x zoveel kolf als wat mijn kindje opdrinkt per voeding. Zij krijgt nu ongeveer 50 ml per 3 uur.

    Een paar keer per dag laat ik haar uit mijn borst drinken en dat gaat steeds beter. Gisteravond had ze 40 ml uit mijn borst gedronken en vanmorgen 60 ml. Dat wat ze te weinig drinkt tijdens de borstvoeding, krijgt ze daarna nog aangevuld uit een flesje (afgekolfde moedermelk).

    Nu mijn vragen...

    - Als ik haar aan de borst laat drinken, kan ik dan die keer het kolven overslaan? Dus niet 6x kolven per dag, maar bijvoorbeeld 5x kolven en 1x borstvoeding of 4x kolven en 2x borstvoeding.

    - Hoe lang mag/moet ze aan 1 borst drinken per keer?

    - Moet ik beide borsten aanbieden per voeding of kan het om en om?

    - Ik heb het idee dat ik teveel melk produceer door het kolven. Mijn ene borst voelt na het kolven nog best 'vol' aan. Moet ik dan juist langer kolven (leegkolven) of korter in verband met de melkproductie?

    - Als ze uit een flesje drinkt (Difrax), is ze heel gulzig en snel en drinkt 50 ml in nog geen 5 minuten op. Is dit te snel? Ze boert vrij weinig en spuugt niet verder. Ze maakt verder een tevreden indruk na het flesje.

    - Soms heeft ze krampjes, zo'n 15-20 minuten na de voeding. Is het verstandig om nu al te beginnen met Infacol? Zo ja, moet dit dan voor elke voeding?

    - Mijn vriezer staat nu al behoorlijk vol met flesjes moedermelk. Volgens mijn kraamzorg is dit 3 maanden houdbaar. Is na bijvoorbeeld 2 maanden de samenstelling nog afgestemd op mijn kindje?

    Kortom, ik zit vol met vragen. Ik ben blij dat ons kindje het zo goed doet, ondanks de vroeggeboorte en dat ze nu volledige borstvoeding krijgt. Maar ik vind het wel lastig allemaal en voel me in sommige dingen onzeker ('doe ik het wel goed?').

    Bedankt voor het lezen en antwoorden!

    Groetjes Stippel
     
  2. Linda Offereins

    Linda Offereins Lactatiekundige

    3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Heel veel vragen inderdaad.

    Zodra een te vroeg geboren baby krachtiger wordt en beter uit de borst agaat drinken, zoals jouw baby nu doet,ga je het kolven geleidelijk afbouwen en het aan de borst drinken uitbreiden.
    Te snel stoppen met kolven is niet OK want dan kan je borstvoeding erg teruglopen.

    Als je baby een borst goed heeft gedronken en deze voelt ook soepel daarna, dan hoef je die niet meer te kolven. De andere borst alleen als hij gespannen voelt (of enkele keren per dag)

    In principe mag je baby drinken tot ze verzadigdis en zelf stopt. Slapen aan de borst telt niet als drinken.

    Soms zal je baby wat minder energie hebben en minder drinken. Je kunt dan eventueel nog wat afgekolfde melk aanbieden met een fles.

    Om te zien of ze genoeg drinkt hou je plas en poepluiersin de gaten. Het onlasting patroon moet nog even zo blijven en ze moet ongeveer 6 zware natte luiers produceren per dag.
    Af en toe weeg je haar bloot om te kijken of ze goed groeit. (gem 90 -200 gram per week is goed)

    In een goede vriezer is BV 6 mnd houdbaar. Het is dan minder afgestemd dan live borstvoeding, maar altijd nog gunstiger dan kunstvoeding.

    Ik hoop dat ik zo al evene één en ander heb beantwoord.

    vr gr
    Linda
     

Deel Deze Pagina