Ik ben heel erg benieuwd wat jullie dagschema van een 5 maanden oude baby is/was? Omdat wij sinds 3 weken nu lopen te klooien met een zeer slecht slapende baby (slaapregressie?) wordt ons vanaf meerdere kanten aangeraden om met wat structuur te gaan beginnen maar ik merk dat ik het ontzettend lastig vind. Dochter slaapt de laatste dagen totaal 10 uur (dag plus nacht) dus dat is niet oké Een van onze struikelblokken is ook de tijd tussen het middagslaapje en het savonds naar bed gaan. Een slaapje daar tussen lukt eigenlijk nooit, en als het wel lukt besluit ze om dan al de nacht in te gaan dus moeten we haar wekken en is ze daarna helemaal niet meer in slaap te krijgen.. Hoe doen jullie dit? Onze voedingstijden staan wel redelijk vast, maar aan de slaapjes valt (weer) een hoop eer te behalen. Dochter drinkt om ongeveer 7-11-15-19 (en soms om 23u en heel soms zelfs opeens snachts ) Hapjes zijn we even mee gestopt ivm erg veel klachten, rijstebloem zijn we weer aan het opbouwen.
Oudste en jongste hadden op die leeftijd ongeveer hetzelfde voedingsschema, de oudste sliep vaak maar 3 kwartier tussen een voeding, soms 2x 3 kwartier. De jongste sliep heel goed, tussen elke voeding 1,5-2,5 uur ongeveer, alleen tussen de laatste flessen liet ik dr maar een uurtje slapen zodat ze moe genoeg was voor de nacht, dus dan sliep ze van 18-19.00 ofzo en dan 1,5 uur wakker waarin ze vaak ook lekker in bad of douche gingen en als ze dan moe werd de laatste fles erin en dan viel ze meestal vrij makkelijk in slaap. Doorslapen deden ze dan weer allebei niet, kwamen sowieso voor 1 voeding, soms meer en meestal nog een aantal keer de speen. Voedingen waren om 4.00/5.00-8.00/9.00-12.00/13.00-16.00/17.00-20.00/21.00, hebben ze allebei zelf zo geregeld. Slapen deden ze op de leeftijd allebei hoofdzakelijk in hun bedje. Heb ik rond de 3 maanden veel tijd in geïnvesteerd om ze zelf in slaap te leren vallen. De oudste sliep pas vanaf 7 maanden langer dan 45min, bij de jongste heb ik er nog meer in geïnvesteerd om haar te leren na 1 slaapcyclus door te slapen en zij pikte dat ook makkelijker.
Oh en ik zou eens experimenteren met verschillende wakkertijden. De oudste kon ik beter wakker houden tot hij echt bijna sliep en dan snel naar bed brengen. De jongste kon ik beter iets minder lang ophouden, dan lag ze soms nog wel 15-30 minuten wakker in bed, maar viel dan rustig in slaap. Deed ik haar te laat naar bed dan was ze over de slaap heen en ging ze helemaal niet meer slapen.
Bij ons: 08:30 wakker maken en flessen 180 10:00 naar bed 12:30 wakker maken en flessen 180 14:30 naar bed 17:00 word hik meestal zelf wakker 18:30 fles 180. 19:00 naar bed en om 22:30 wakker maken voor de laatste fles. (Is 4 maanden nu)
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar bij de derde had ik een vast dagstructuur ivm school, peuterspeelzaal, werk. Daardoor had de baby geen vaste tijden. Ik gaf borstvoeding op verzoek (ook mijn verzoek) en slapen deed ze overdag alleen in de kinderwagen of draagdoek omdat we zo vaak onderweg waren. Er zat ook totaal geen ritme in het slapen. Maar omdat ze niet in haar bed sliep maakte dat ook niet uit. Nu is ze 1 en slaapt 1x na de lunch in haar bedje. Slaapjes afbouwen heeft ze dus helemaal zelf geregeld
Hier ook geen vast dagritme. Bv op verzoek en idd die slaapregressie . Maar ze leert hier juist nu langer slapen soms (de dutjes dan) dus dat is wel mooi. Ik houd hier normaal de wakkertijden aan (nu niet, we zijn nu op vakantie en klooien helemaal maar wat aan , ze slaapt wel gemiddeld 13-14 uur p etmaal) van 1.5 of zelfs soms 2 uur. Eerder piepen? Dan naar bed (of draagdoek, wagen).
Het ritme bij 5 maanden: Wakker: fles 210+7 (meestal rond 6:30/7:00) daarna nog even terug naar bed. 9:00 fruithapje 11:00 fles 210+7 15:00 fles 210+7 19:00 fles 210+7 en daarna naar bed. De flessen gingen meestal niet helemaal op, de laatste fles meestal wel. Wat betreft slapen: 1,5 uur wakker geweest dan naar bed. In ogen wrijven of veel gapen? Dan ook naar bed. Rijstebloem was hier geen succes voor de nacht, vaak wakker van waarschijnlijk krampjes. De rijstebloem deden we altijd in de ochtendfles en ging toen prima.
Ah super bedankt voor jullie reacties! Heeft iemand nog tips hoe de moeilijke tijd tussen het middag slaapje en de laatste fles te overbruggen? Vaak krijg ik haar rond 16/17u niet in slaap voor een powernap, en als dat wel lukt gaat ze al meteen de nacht in en moeten we dus een chagrijnige baby wekken rond 19u die daarna vertikt nog te gaan slapen
Misschien slaapje in kinderwagen of draagzak proberen? En als ze wel in slaap valt na een klein uurtje weer wakker maken ipv 2-3 uur laten liggen. Dan zijn ze een mooi poosje voor de laatste fles wakker en daarna hopelijk moe genoeg om weer te gaan slapen. Zie ook mijn uitgebreide post hierboven.