Hoi allemaal, Weten jullie of je waterpokken indirect kan overdragen? De situatie is als volgt, ik heb zondag een familiedag waarbij ik weet dat 1 van de kinderen waterpokken heeft of iig waarbij het bijna over is. De rest ( broertje en zusje) zou ook aangestoken kunnen zijn. Omdat wij op vakantie gaan over 2 weken wil ik echt niet het risico lopen en blijft mijn man met de kinderen thuis omdat zij gewoon willen komen. Nu heb ik zelf al vroeger waterpokken gehad maar is er dan kans als ik ga dat ik het toch zou kunnen overdragen op mijn kinderen? Het wordt me niet echt in dank afgenomen als ik helemaal niet kom.. Alvast bedankt!
In principe kun je waterpokken alleen krijgen via het inademen van kleine druppeltjes uit de slijmvliezen van een besmettelijke persoon (bijv door aanhoesten) of als vloeistof uit de blaasjes in contact komt met je slijmvliezen. Zodra jij het virus binnenkrijgt wordt het meteen opgeruimd door jouw immuunsysteem. Dus in jouw 'hoest' zit het dan niet. De kans dat het via jou komt is vrijwel nihil, het wnige wat ik zou kunnen bedenken is dat er vloeistof ui de blaasjes op jou of je kleren zit en dat een van jouw kinderen daar dan aan likt voordat het virus dood is, wat vrij snel gaat in droge lucht. Als je het een fijn idee vindt zou je dus even kunnen douchen als je thuiskomt en dan schone kleren aantrekken..
Besmetting en preventie Waterpokken is heel besmettelijk vanaf 2 dagen voor het optreden van huiduitslag totdat alle blaasjes een korstje hebben (meestal uiterlijk 7 dagen na het ontstaan van de blaasjes). Het virus zit in de keel en neus van iemand die geïnfecteerd is. Door hoesten, niezen en praten komen kleine druppeltjes met het virus in de lucht. Door het inademen van deze druppeltjes of door direct contact met vocht uit de waterpokkenblaasjes kan iemand die nog geen waterpokken heeft gehad besmet worden. Besmetting is moeilijk te voorkomen, omdat iemand met waterpokken al besmettelijk is voordat de ziekteverschijnselen optreden. Inenting tegen waterpokken is mogelijk maar niet opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma. Dit zegt het rivm Lijkt me lastig om via jou de kinderen te besmetten maar durf niet te zeggen dat het onmogelijk is..
Bedankt voor jullie reacties, dat stelt me wat gerust! ik ga er dan maar van uit dat ik het niet kan overdragen en spring voor de zekerheid gewoon even onder de douche als ik thuis ben! voorkomen kunnen we het nooit helemaal maar opzoeken wil ik liever ook niet