eet- en slaapschema....

Discussion in 'Voeding' started by marsab, Apr 12, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. marsab

marsab VIP lid

Oct 6, 2006
    6,315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Ons ideale "schema" (als je met BV van een schema kunt spreken) is nu als volgt:

ongeveer 06.30 uur: BV daarna weer in bed leggen -> slapen
    09.30 uur: wakker, wassen en omkleden
    10.00 uur: verse fruithap + als toetje BV
    12.00 uur: brood korstje (wordt een heel broodje) + BV daarna naar bed -> slapen
    14.30 uur: wakker en BV
    17.00 uur: BV
    17.30 uur: groentehap
    18.00 uur omkleden en naar bed -> slapen
    20.00 uur: BV
    22.00 uur: BV

Maar dit is het ideale schema. Vaak loopt het dus helemaal niet zo.
    Dan is hij al heel moe om 11.30 uur/ 12.00 uur en dan moet ik hem echt in bed leggen.
    Ik vind het gewoon moeilijk om hem straks brood te laten eten rond die tijd.....Omdat hij dan eigenlijk wil slapen.

Ook is hij 's avonds na 20.00 uur weer erg wakker en slaapt hij dus niet echt goed. Hij zit dan nog wel eens een uurtje beneden.
    Hoe los ik dit op, zodat hij op een gegeven moment doorslaapt vanaf een uurtje op 19.00 uur?!

2. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

Dec 3, 2006
    2,328
    0
    0
    tukkerland
    kun je hem na 14.30 niet om 17.00 nog even wegleggen?

3. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Ik geef zelf geen borstvoeding, maar ik vind op zich wel dat je veel eetmomenten hebt?
    Mijn zoontje krijgt 4 flesjes, waarvan 1 direct na zijn groentehapje als toetje, en verder 's ochtends nog een fruithapje en 's middags een liga of rijstewafel als tussendoortje.

De laatste dagen heeft hij ook een ander schema en slaapt hij wat minder heb ik het idee. Hierdoor ligt hij inderdaad ook rond 11.30 op bed, maar rond 13.00 a 13.30 is dan lunchtijd: nu nog even alleen een fles, maar straks dan een stukje brood.

Ons schema sinds de laatste dagen:
    08.30 wakker en fles
    10.30 fruithapje
    11.30 slapen
    13.30 wakker en fles (straks dan een boterham)
    15.00 liga of rijstewafel met wat drinken
    16.30 groentehapje en fles als toetje
    18.00 slapen
    20.00 wakker en fles
    21.30 slapen voor de nacht

Hij slaapt dus overdag dus 2 keer 2 uurtjes en dan 's nachts nog 10 a 11 uurtjes.

Ik denk dus dat je hem gewoon om 11.30 op bed kan leggen en dan een boterham met BV geven als hij weer wakker wordt.
    En 's avonds zou ik hem die laatste BV van 22.00 niet meer geven. Gewoon om 20.00 een BV en hem dan op bed leggen als hij wilt gaan slapen. Normaal hoort hij dan gewoon tot de volgende morgen te slapen.
    Maargoed, dat zijn dan wel 2 BV-moment minder, ik weet niet of dit een probleem is?

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zo rond de 8 borstvoedingen is vrij normaal met deze leeftijd.
    Waarom wil je hem om 19 uur in bed hebben? Hij slaapt per 24 uur toch genoeg?
    Ik vond die avonduurtjes juist altijd gezellig samen. Hier sliepen ze meestal rond 21 uur (en ik ook).

5. appeltje

appeltje Niet meer actief

Marsab, qua voedingen zit ik een beetje hetzelfde als jij. Ik denk dat jemisschien tussen 16.00 en 17.00 uur hem misschien nog een half uurtje kan laten tukken? Maar ja, zoiets kan je niet afdwingen hè?!

Mijn 'schema' ziet er zo uit:

- 7.15 uur - borstvoeding
    - 9.00 - 10.00 uur slapen
    - 10.15 uur - borstvoeding
    - 11.15 uur - fruithapje
    - 12.00 uur - nog een slokje borstvoeding voor de middagtuk
    - 12.00 - 14.15 uur slapen
    - 14.30 uur - borstvoeding
    - 16.30 - 17.00 uur - slapen
    - 18.00 uur - borstvoeding
    - 19.00 - 22.00 uur - slapen
    - 22.00 uur - borstvoeding
    - 22.15 - 7.00 uur - slapen (soms nog een nachtvoeding, probeer dat eruit te krijgen, dus ik ben 's nachts veel speentjes erin aan het doen ;))

6. appeltje

appeltje Niet meer actief

Dit is bijna onmogelijk met borstvoeding hoor! :). Ik zie veel kindertjes die flesvoeding krijgen die wel kunnen doorslapen, maar ten eerste verteert flesvoeding wat langzamer, plus dan zie ik dat er ook wat rijstebloem (Nutrix) in die flesjes gaat. Je hebt grote kans als je de voeding van 22.00 uur weghaalt, dan je weer een nachtvoeding hebt. Misschien om te proberen als hij straks meer bijvoeding krijgt, maar voorlopig zou ik hem erin houden.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou allereerst de klok de deur uitmikken en niet meer het aantal voedingen tellen. Gewoon aanleggen als je kind wil. Veel makkelijker.

8. marsab

marsab VIP lid

Oct 6, 2006
    6,315
    0
    0
    Twente
    Ja dit doe ik ook hoor!
    Ik let niet op de tijd, maar ff voor anderen dat ze een idee hebben hoe we het ongeveer op een dag doen! ;)

Verder vind ik ook niet dat ik té veel voeding geef, dit kan immers niet met BV...lekker makkelijk.
    Hier is hij vaak in de avond uurtjes wakker idd, en mijn man vind dit ook erg leuk/ gezellig.
    Want dan ziet hij hem ook nog die dag, als hij veel/ lang gewerkt heeft.
    Maar we krijgen van anderen wel eens de opmerking, ligt hij nog niet te slapen? Is hij nog wakker?!
    Ik weet dat ik hier niks op uit moet doen, maar ik ga me dan toch een beetje afvragen of het niet te laat is....
    Hij moet straks, als hij wat ouder is, ook gewoon optijd naar bed.
    Maar goed, waarschijnlijk is het schema dan wel weer aan de leeftijd aan te passen...

Waar maak ik me ook druk om! :D
    Hij is een tevreden en vrolijk ventje en hij slaapt goed, daar gaat het om! ;)

9. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Dan geef je hem toch brood na zijn slaapje. Zo hebben wij het tot een paar weken terug ook gedaan. Nu heeft hij zijn slaapje verplaats naar later op de middag dus nu krijgt hij eerst brood en dan naar bed.
    Is vanzelf gegaan.

Ook hierbij is mijn ervaring: dat gaat vanzelf. Mijn zoontje heeft best lang geclusterd, maar nadat hij bijvoeding kreeg is hij in een paar maanden tijd van 21:30 naar 19:00 gegaan. Uit zichzelf.

10. marsab

marsab VIP lid

Oct 6, 2006
    6,315
    0
    0
    Twente
    Oké, geduld hebben dus! :D

11. evaatje

evaatje Bekend lid

Feb 23, 2007
    872
    0
    0
    Sorry even off topic

Maar dirksmamma geef jij je kind van 9 nog borstvoeding, aan je banner te zien?

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee, ik ben er 9 jaar geleden mee begonnen.

13. evaatje

evaatje Bekend lid

Feb 23, 2007
    872
    0
    0
    staat een beetje raar in je banner...

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee helemaal niet. Er staat dat ik 2 kinderen heb en dat ik ruim 9 jaar borstvoeding geef. En dat klopt ook.

15. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Die van mij zat ook nog op tenminste 8 voedingen toen.
    Ik geef ook altijd bv en brood na de middag, bevalt hier prima.
    Als het niet bevalt merk je het snel genoeg, das zo makkelijk van de borst, dan geef je hem later of eerder, geen gedoe met schema's.
    Zou ook niet teveel op de klok kijken en zeker die voeding van 22.00 uur niet laten vallen,als hij daar nog om vraagt. Lekker toetje voor de nacht.

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier geven we het brood op het tijdstip dat het C uitkomt.
    Als hij 's morgens snel moe is, gaat hij om 12 uur naar bed, en om half 2 dan een boterham.
    Houd hij het langer vol, dan krijgt hij om 12 uur zijn boterham, en daarna naar bed.
    Brood eten als hij moe is, schiet niet op. En erna is geen probleem.

Share This Page