Eet geen dierendag

Discussion in 'De lounge' started by mamavanmimi, Oct 3, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,780
    18,927
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Mijn mam doet de boodschappen, dus ik weet nooit zo goed van welk merk de dingen zijn die op mijn bord liggen. :cool:
    Maar er zit bij de vleesvervangers wel degelijk veel verschil in smaak. In het begin hebben we best veel gehad dat maar nèt iets lekkerder was dan gebakken schoenzool.
    Door veel verschillende dingen te proberen, ontdek je wat je lekker vindt. Als je dus nu 1 keer vlees vervangt, kan het zijn dat je pech hebt en net de verkeerde pakt.

Ik vind de beyond burger van beyond meat lekker. Maar dat is schijnbaar ool meteen veruit de duurste. We hebben ook al een paar keer iets gehad dat er uitzag als gemarineerde kip. Die zijn ook prima, beetje pittig.
    Onze zoon vindt de MC2-burger van de vegetarische slager lekker, maar daar word ik niet heel blij van.
    De rookworst vinden we allebei lekker. En we hebben nu ook een paar keer een notenburger gehad. Ook een aanrader.

Gewoon een handvol noten bij het eten, i.p.v. vlees, vind ik ook lekker. En misschien wel gezonder dan die kunstmatige vervangers.

Oh ja: falafel met humus vind ik ook lekker, maar niet alle falafel is goed. Sommige merken zijn erg droog.

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij eten ook regelmatig vegetarisch, maar ik gebruik dan noten, peulvruchten, kaas en eieren als vleesvervanger. Vandaag eten we zoete aardappeltortilla met spinazie en vooraf bloemkoolsoep met roquefort.

citroenrasp likes this.
  3. Zonnetje19

Zonnetje19 VIP lid

Jan 26, 2019
    10,611
    8,825
    113
    Female
    Ben zelf vegetarier en je kan best veel vinden hoor. De smaak is voor iedereen verschillend. Als ze dit vast wil blijven houden zal ik wel adviseren om vitamines te gaan slikken. Geldt uiteraard alleen als ze alleen maar vega wil eten natuurlijk.
    ik vind iig de groenteburger, de kaasschijf, de spinazie/kaas rondo (laatste verkrijgbaar bij de AH) lekker

4. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

Mijn kinderen zijn dol op de worstjes van de vegetarische slager (niet de little Willies maar de dikkere) Bij de jumbo hebben ze die ook van het eigen merk, per 4 ipv 2. Zijn iets kleiner maar smaken bijna precies hetzelfde.

Verder is het uitproberen. Ik vind de vega spekjes en kip niet lekker. De meeste schnitzel achtige dingen en burgers weer wel. Maar bijv een bietenburger uit de winkel echt heel vies. Zelf gemaakt vind ik ze heerlijk!

En zelfgemaakte falafel is echt het aller lekkerste :)

5. Ansel

Ansel Actief lid

Aug 11, 2019
    495
    640
    93
    Female
    Ja, zo doen wij het ook. Met kikkererwten en linzen kan je heerlijke gerechten bereiden (bv. vegetarische wraps waar de zoon hier fan van is: met heel veel groenten als vulling, maar ook kikkererwten, linzen en sesamzaad ter ‘vervanging’/aanvulling).

Wij grijpen dus altijd naar onbewerkte, natuurlijke producten om een aantal voedingsstoffen van vlees te vervangen. Toen we net begonnen met wat meer vegetarisch te eten, gebruikten we nog wel eens een klassieke ‘vegaburger’ (wat ook prima is als het maar voor af en toe is), maar zodra je frequenter vegetarisch begint te eten en je je weg erin begint te vinden, kan je zonder die burgers (naar ons gevoel) lekkerder en vooral gezonder koken.

@TS: leuk dat je dochter zelf met deze suggestie kwam! Veel experimenteerplezier :)

Zwierezwaai, qwerty123 and Linda86 like this.
  6. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

Jul 3, 2013
    1,338
    302
    83
    De kaas schnitzel van Jumbo eigen merk, die is echt heel lekker (als je van kaas houdt haha). Zelf mijn vriend die een echte vleeseter is, vind deze lekker en ook prima als vervanger voor zijn vleesmaaltijd. Zelf eet ik dan meestal de Milner Valess burger, omdat deze beter in mijn dieet past, maar die is wel echt minder lekker :oops:

Ook gebruik ik wel eens kruimig gehakt van Jumbo Veggie Chef door bv pasta en dat is ook prima te eten.

7. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Nou de boodschappen zijn binnen. Ik heb 2 keuzes meegenomen, kan ze wat proberen of half/half pakken. Schnitzel en kaasburger gepakt, dus ben benieuwd wat ze er van vind. Met snijbonen en aardappels. Beetje simpel, maar we proberen eens wat.
    Mijn man zat al te mopperen dat hij zeker geen rundvleesjus krijgt vanavond bij de aardappels :rolleyes:

Evanesco likes this.
  8. Elisje

Elisje Fanatiek lid

Jun 18, 2006
    3,930
    933
    113
    Je bent daar gestopt met lezen? Er staat of dat lees je tussen de regels dat ze toch nog een verantwoorde maaltijd wil en niet zoals haar man voorstelt wafels.

Paardenbloem likes this.
  9. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Maaltijd geslaagd, eigenlijk wil ze elke week wel een maaltijd zonder vlees:thumup:
    Smaakte prima, al heeft mijn man gesmokkeld door wel een beetje jus nog voor zichzelf te maken..
    Nu maar verder zoeken naar andere lekkere maaltijden zonder vlees. Misschien dan wel eerder richting pasta, zodat mijn man de jus niet hoeft te missen bij de aardappels :D

Fuddey, Zwierezwaai, Evanesco and 2 others like this.
  10. MnnW

MnnW Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    3,244
    2,361
    113
    Female
    Ik had falafel voor bij de couscous gekocht (normaal gebruiken we lamsworstjes), maar dat was geen succes (koriander, bah!).. Ze hadden het nog liever met alleen groente en kaas. Dit was mijn eerste voorstel, maar er moest wel iets 'vlezigs' in volgens mijn vriend. ;)

11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,384
    21,762
    113
    Falafel hoort eigenlijk ook niet bij de couscous, beetje rare combinatie vind ik zelf... Traditioneel wordt couscous wel eens met kikkererwten in de saus gegeten. Vaak wel ook tegelijkertijd vlees maar dat kan je dan gewoon weglaten.

En als je toch falafel eet het gewoon zelf maken. Dille is er ook lekker in.

12. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

Nov 28, 2012
    1,416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Wij eten max twee keer per week vlees met af en toe een vleesvervanger erbij (ik vind ze niet echt gezond) en komen totaal niets tekort hoor.
    De vegetarische maaltijden die wij eten zijn juist super gezond en krijgen dan meer groenten binnen dan andere maaltijden met vlees.
    Er zijn zoveel goede vega recepten te vinden, lijkt mij niet moeilijk om iets lekkers te maken. En leuk dat je dochter hiermee komt trouwens!

13. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,953
    33,624
    113
    Kun je geen vegetarische jus maken dan? Of kopen? Ik zeg maar wat hoor. Misschien is het, als je het in de winkel koopt, wel niet te vreten. Of anders jus zelf maken; rode ui karamelliseren, groenteboullion erbij en flink laten inkoken met allesbinder?
    Ik moet even denken aan @Evanesco. Ben jij niet vegetarisch? Hoe maak jij jus?

14. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Ik ben idd vegetarisch.

Ik maak jus met kokosolie, rijstmeel, ui, groentebouillon, paprikapoeder en sojasaus.

Lijkt veel werk, maar dat valt wel mee. Ik maak het overigens niet zo vaak, wij eten niet zo vaak aardappel.
    Maar vries het gewoon in.

Iertje81 likes this.
  15. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

Dec 1, 2015
    2,830
    5,566
    113
    545194D0-1338-493E-A1F9-1279E51FE438.jpeg

De maggi juspoeder naturel is ook vegetarisch. Voor als je zonder veel moeite een jus voor je man wilt maken;)

Evanesco and Iertje81 like this.
  16. Glass

Glass Fanatiek lid

May 29, 2017
    2,192
    1,053
    113
    Female
    Oh die jus is een goede, dat ga ik binnenkort eens meenemen!

Iemand nog een goed recept voor falafel, daar ben ik gek op, maar zelf gemaakte mislukt vreemd genoeg altijd.
    Die van de Lidl is niet te eten, zo droog. Wij vinden die van de Ah eigen merk wel lekker. Maar maak t nog liever zelf :)

17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,384
    21,762
    113
    Je bent een Sojaburger? :roflmao: Sorry, ik weet het... Heel flauw.

18. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Die gebruik ik altijd, alleen dan de runder variatie. Doe daar altijd makkelijk mee. Mijn man is de enige in huis die jus eet:thumup:

19. tuc

tuc Niet meer actief

Maar eten jullie normaal elke dag vlees dan?
    Er zijn toch zat volwaardige maaltijden te bedenken wat geen wafels zijn en geen vlees of vervangers bevatten.

20. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Euhm, ja wij eten normaal gesproken elke dag vlees ja:oops: soms vis, maar dat wel weinig.

Share This Page