Onze zoon was bij zijn geboort al redelijk flink. (4170 gram) De eerste 14 maanden is hij regelmatig gewogen en gemeten bij het consultatiebureau. Hij zat toen met zijn gewicht steeds zo rond te 2+lijn. Zijn lengte zat tussen 1+ en 2+. Hij is dus wat lengte en gewicht betreft 'bovengemiddeld', maar heeft wel altijd mooi in zijn eigen lijntje gezeten. Maar nu hoeven we heel lang niet naar het bureau en ben ik het zelf een beetje kwijt. Hij is 21 maanden en weegt nu ongeveer 15 kg. Zijn lengte is 88 cm. Hij eet meer dan in de schema's staan die je vaak ziet en mijn man en ik kunnen het daar moeilijk over eens worden. Mijn man vind dat we hem gewoon zo veel meten geven als hij zelf wil. En dat zou dan neerkomen op dit schema: Ontbijt: 3 boterhammen met (dun) beleg. Ochtend: tussendoortje in de vorm van soepstengel, rijstwafel, ontbijtkoek,mnijntjekoek o.i.d. Lunch: 3 boterhammen met (dun) beleg. Middag: tussendoortje in de vorm van fruit Avondeten: Ongeveer twee eetlepels groente, twee eetlepels vlees en twee eetlepels pasta, rijst of aardappel. Soms nog een bakje yoghurt. Bij elke maaltijd of tussendoortje krijgt hij verdund vruchtensap of slappe roosvicee of diksap. Tussendoor krijgt hij dat soms ook, maar meestal proberen we alleen water te geven. Als ik naar de schema's kijk, zie ik dat hij hooguit drie boterhammen per dag 'mag' eten. Maar die werkt hij dus al bij één maaltijd naar binnen. Ik geef hem er dus liever maar twee per keer. Maar mijn man vindt dat onze zoon gewoon zoveel moet eten als hij wil. Ik ben echter bang dat dit overgewicht kan veroorzaken omdat hij misschien went aan de grote porties en daardoor te laat een gevoel van verzadiging krijgt. Wat is nu wijsheid? Moeten we toch proberen meer richting de schema te gaan. (Die denk ik voor 'gemiddelde' kindjes zijn, terwijl hij gewoon wat groter is.) Of mag hij gewoon meer omdat hij nu eenmaal groter is?
Hoi, Misschien goed om toch ook nog even te overleggen met het cb. 3 sneetjes brood 's ochtends en 3 sneetjes brood 's middags is inderdaad best veel. Samen met het beleg krijgt je zoontje waarschijnlijk meer kcal binnen dan dat hij werkelijk nodig heeft. Geef je bruin/volkoren brood? Tussendoor aan vocht is het inderdaad fijn om water/rooibosthee te geven. Liever niet te veel (verdund) sap. Groetjes Angelique