groentehapje en fruithapje uit potje of zelf maken.

Discussie in 'Voeding' gestart door Esje13, 17 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Vandaag was ik op bezoek bij een kennis van mijn ouders. We hadden het over babyvoeding.
    Mijn dochter krijgt sinds 3 weken zo nu en dan een paar lepeltjes groente uit een potje. En sinds een paar dagen ook een aantal lepeltjes fruit, ook uit een potje.

Nu zei onze kennis dat ze gehoord had dat kinderen die nu hun eerste hapjes uit een potje krijgen dat die straks moeilijker 'echt' hapje eten. Dus eigen gekookt eten. Dit omdat vers gemaakt eten toch anders smaakt en sterker smaakt.

Heeft iemand hier ervaring mee?
    Ik wil self graag eigen hapjes maken maar voor nu om haar ermee kennis te laten maken heb ik potjes gekocht.
    Ik heb zelf al iets gemaakt, bloemkool en broccoli, maar ik krijg dat met mijn staafmixer niet helemaal fijn.

Vanaf wanneer mag je voeding geven met grovere stukjes? Of echt stukjes? Dus een stukje banaan, appel, peer of groente?

2. Koon

Koon Niet meer actief

Het hoeft ook niet helemaal heel fijn te zijn met 5 maanden. Wij begonnen met 5 maanden met bijvoeden en prakten alles. Vanaf 6 maanden kan je echt grotere stukken gaan aanbieden.

Als je het wel echt fijn wil maken kan je er wat roomboter, olijfolie of babymelk (moedermelk weet ik niet, als je nog bv geeft).

Of een kind echt beter gaat eten weet ik niet. Ons zoontje eet prima en kreeg (bijna) alles vers.
    Een neefje van me ging heel slecht eten op het moment dat hij geen potjes meer kreeg en eet nu (4 jaar) nog steeds slecht.
    Maar wellicht had hij dit ook gedaan als hij gelijk vers had gekregen. Zo heeft iedereen zijn eigen verhalen/ervaringen.

Feit is wel dat er in potjes vaak hulpstoffen zijn toegevoegd (rijstebloem, appelsap) en als je vers geeft is het puur eten.

3. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Als je je kind smaken wilt leren kennen, dan zou ik geen potjes geven. Aan alles zit volgens mij dezelfde smaak en heeft niks met eten te maken.
    Wij gaven gewoon alles in zijn normale vorm en in stukjes. Zo leuk om te zien wat ze doen met een stukje groente of fruit. En het gaat er nu echt nog niet om of ze veel eten, tot 1 jaar is het allemaal bijvoeding en is melk nog de hoofdvoeding.

4. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Het nadeel van potjes is dat er een hoop troep in zit. Reclame van Olvarit beweert dat een kindje 75 gram groente nodig heeft. Ze vertellen niet hoe oud het kindje is en dat een potje van Olvarit van 8 mnd 200 gram is. 200-75 = 125 gram troep ???

Ik ga voor vers en uit nood heb ik een voorraadje in de vriezer. Eerst blokjes, daarna de Hertog verwenmoment-bakjes.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat je doet is altijd je eigen keuze. Ik ben zelf. Grote voorstander van vers, ook omdat je weet wat je geeft.

Bloemkool uit een potje bevat bloemkool, water, aardappel en rijstebloem en smaakt niet meer naar bloemkool. (Niets smaakt meer echt naar de groente, alles is vlakker van smaak)
    Dus als je rustig wilt introduceren per groente of fruit soort kan dat al niet eens met potjes.

Als je vers geeft hoef je het niet tot puree te maken. Als je kindje het geen probleem vind kun je het prakken etc.
    Wil je het wel echt als prut hebben? Neem dan wat kookvocht die je. Toevoegd en pureer het dan. Dan zul je het makkelijker tot puree/prut krijgen.

Rapley, dus stukken geven, wordt doorgaans vanaf 6 maanden geadviseerd.
    prakken met de vork mag nu al.

6. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

De eerste hapjes gingen hier ook uit een potje maar toch al snel overgestapt op vers, eerst gepureerd maar al vrij snel geprakt en toen losse stukken. Had ook altijd een potje in de kast voor het geval dat. De overgang van potje naar vers en tussendoor een potje ging hier zonder problemen maar je hoort ook wel eens anders want de smaak is echt wel anders ja...

7. Onje

Onje Niet meer actief

Een staafmixer heb ik nooit gebruikt ik prakte het ietwat fijn met een vork, maar helemaal glad nooit. Ik gaf L hapjes van de geprakte groente en ondertussen gaf ik hem zelf gewoon een hele sperzieboon/wortel/stuk bloemkool etc etc in zijn handen. De ene keer stopt hij het in zijn mond en dan andere keer was het allee maar voelen en kijken ;)

Potjes ook gebruikt hoor vooral voor als wij ergens gingen eten, voor onderweg of als we laat thuis kwamen van ons werk.

8. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar ik kan mijn dochter dus nu al best geprakte groente geven dat niet de structuur van appelmoes heeft zeg maar? Ik had broccoli gemaakt maar daar zitten dus kleine mini stukjes in.

9. Username

Username Niet meer actief

Vers is leuk. Ik heb de vriezer vol liggen. Echter, dochter weigert de groente pertinent. Fruit vindt ze heerlijk. Maar de groente krijgen we er niet in.
    Potjes groente wel :(
    Beetje boter, melk of wat dan ook er door heen, het helpt niet. Dus als iemand nog goede tips heeft?

10. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

@Esje: je kan groente enz best geprakt geven. Goed koken/stomen tot het zacht is en dan prakken. Je kan ze het beste geprakt geven of a la rapley want hoe langer je glad geeft, hoe meer problemen het later geeft ivm kokhalzen e.d. (nichtje kreeg tot een jaar gepureerd en de gevolgen zijn er nog steeds met anderhalf).

11. tuc

tuc Niet meer actief

Hier bij allebei meteen met verse grove stukken begonnen. Gewoon zoals je ze zelf uit de pan haalt. De oudste met 5 maanden de jongste met ruim 6. Die appelmoes structuur is echt niet nodig. Ze kregen bij bv brocolli gewoon een grote stronk in hun handen en daar knabbelden ze gewoon af.

12. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie antwoorden.
    Ik ga vanavond maar eens kijken of ze mijn vers gemaakte bloemkool lust hihi.

13. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Je kunt ook evt ijsblokzakjes gebruiken. Ik ben begonnen met wel wat gladder maken vd groente en met een slagroomspuit in de zakjes gespoten en steeds een klontje eruit gehaald in het begin. Ef dat steeds opgebouwd.

Nu doe ik grovere porties in diepvrieszakjes

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Heb je de groente per soort al minimaal 10x aangeboden?

Mijn oudste had in het begin echt zeker 10x nodig om meer dan 2 hapjes te willen eten. Gaf ik het zo vaak (wel wat afwisseling natuurlijk ;) ) dan ging het wel. Later ging dat steeds makkelijker.
    Mijn jongste is daar wat makkelijker in. Sommige soorten eet hij direct andere ook makkelijk.

Geef je groente met grotere stukjes of net zulke 'prut' als in een potje? Misschien is de structuur wat meer het probleem?

En met 6 maanden is het nog niet noodzakelijk dat ze heel veel eten ;)

15. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Van potjes leren ze geen echte pure smaken kennen, dat kan dus problemen geven bij de overstap naar vers/ met de pot mee.
    Wat de rest ook al zegt: glad hoeft zeker niet, als ze goed rechtop zit gewoon stuk in de hand geven of prakken met een vork.
    Het mooie van die leeftijd is dat ze nog niet MOETEN eten maar wel kunnen leren eten en wennen aan nieuwe structuren...

16. Username

Ja de soorten die in de vriezer liggen zijn al heel vaak aangeboden. Het is geen enorm assortiment ;)
    Met 5 maanden gestart, op dringend advies van kinderarts trouwens. In het begin at ze het met smaak op (gestart met vers), rustig 100 gram per keer. Maar na een paar weken weigerde ze. Man heeft na vier dagen weigeren eens een potje geprobeerd. Potjes eet ze achter elkaar leeg. Maar vers wil ze niet meer.
    Zou nog veel langer aan blijven bieden de sleutel zijn? We zijn blijven aanbieden, maar tot nu toe geen resultaat.
    Oh, de groenten die ik gemaakt heb zijn minder glad dan de potjes. Krijg het wel iets gladder, maar vergelijkbaar met potjes (qua structuur) lukt niet.

17. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wat gebeurd er als je haar gewoon een stuk broccoli/bloemkool/boontje/worteltje/aardappel oid voor legt en zelf laat rommelen?
    Hier namelijk een dame die het ook allemaal graag zelf wilde doen!
    Met de lepel was drama...
    Hier ook écht wel ooit potjes gegeven, maar weigerde om hier volledig op over te stappen!
    Vaak wel een kwestie van volhouden en maar vaak genoeg aanbieden.

Helemaal glad hoeft ook echt niet meer op die leeftijd. Juist niet zou ik bijna zeggen...

18. Username

Met lepel eten is geen probleem hier. Alles gaat er makkelijk in behalve dit.
    Ik heb haar nog nooit een stuk groente gegeven. Wij eten over het algemeen geen gerechten waarbij ik haar een stukje van iets aan kan bieden. Vandaar dat ik voor haar bereid en invries.

Trouwens, een paar dagen geleden kreeg ze voor het eerst een broodkorst. Daar heeft ze op gesabbeld.

19. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Lastig. Ik denk dat als je het blijft aanbieden dat het uiteindelijk wel lukt. (Vul een zakje of bakje voor ijs klontjes, heb je niet veel en gooi je ook niet te veel weg)

Maar het is dan ook maar net wat je zelf wilt.

20. mariama

mariama Lid

21 mrt 2008
    55
    0
    0
    Hier had ik hetzelfde probleem. Ik meng nu appel door de groente heen vindt hij heerlijk.

Deel Deze Pagina