Mijn dochter at altijd alles. Maar sinds ze 14 maanden is wordt avondeten ineens een probleem. Eerst mochten we haar niet meer voeren. Sindsdien eet ze zelf. Daarna wilde ze niet meer iets anders dan wij. Ook prima, dan kook ik voor ons drieën hetzelfde. Maar nu eet ze alleen nog de bekende prakjes. Wat ze tot nu toe heeft gehad, dat eet ze. Maar wat nieuw is niet. Even als voorbeeld. Als we macaroni aten, dan gaf ik haar altijd wat anders omdat ik uit een pakje te zout vind. Gister macaroni gemaakt uit het opperdepop boek zodat we alledrie hetzelfde konden eten. Maar ze wil het niet. Ze wil het niet eens proberen, lees: het bordje vliegt door de kamer als je aandringt. En dit gebeurt dus steeds als er iets nieuws op tafel komt. Nou denk ik dat dit redelijk normaal gedrag is, maar hoe ga ik hier het beste mee om? Ik wil geen strijd. Dus nu haal ik het weg en geef ik een boterham. Ik heb het idee dat ze het gewoon een paar keer moet zien en het dan vanzelf gaat waarderen. Doe ik haar goed aan of beloon ik op deze manier juist haar toch wel driftige gedrag?
Ik herken het wel. Hier wil ons zoontje ook geen nieuwe groenten proberen en groenten die hij eerst wel goed at, eet hij nu ook niet meer. Het zal wel een fase zijn. Wij geven er geen aandacht aan. Wil hij niet eten dan niet. Toetje krijgt hij sowieso wel, dus helemaal zonder eten gaat hij niet van tafel, maar iets anders geven we niet. Voor het slapen gaan, krijgt hij altijd nog een klein flesje melk. Als hij een avond niet gegeten heeft, doe ik die iets voller. En ik zorg altijd dat als hij 2 dagen niet (goed) heeft gegeten, we dan wel iets eten dat hij lust, zodat hij dan wel weer voldoende binnenkrijgt.
ik zou het blijven aanbieden, alleen ik zou geen alternatief geven (bv een boterham) en ook geen toetje en melk meer s avonds. Dat is vanaf 1 jaar niet meer nodig en je zult zien dat het eten niet beter gaat zolang je een alternatief biedt. Gewoon neerzetten en de sfeer gezellig houden aan tafel.
Zou inderdaad ook geen alternatief aanbieden... op die leeftijd krijgen ze dat echt wel in de gaten! Hier was (en is het nog steeds) eten wat de pot schaft, wil je niet, prima maar dan is er ook niks anders. Spelen en gooien met het eten = bordje weg. Dan koos ze uiteindelijk toch vaak ervoor om maar te eten (kreeg dan nog 1 kans)... Maar ze moet altijd wachten tot we klaar zijn. Gaf dan wel vaak als toetje bijv nog een stuk fruit oid, in plaats van lekker kwark of yoghurt. Wat je ook kunt proberen is om haar hapjes van jouw bord te laten proeven.. Vaak gaat het er goed in als ze maar een keer geproefd hebben, althans hier! Nu begint ze nog vaker te miepen als ze iets niet wil eten, maar nog niet eens geproefd heeft. Terwijl als ze het dan proeft gewoon haar bord leeg gaat... Succes, blijven aanbieden, geen alternatief en het gezellig houden aan tafel!
En het bordje niet te vol scheppen. Een paar kleine hapjes werkte hier beter. Als het op gaat kan je altijd wat bijscheppen. Het zijn idd fases, en het zal ook niet de laatste zijn pffff Zoon van bijna 2,5 zit er ook weer in.De ene dag gaat het erin tot de laatste kruimel en vandaag wou meneer maar 1 pannekoek, terwijl ie daar dol op is..
Pfoe.. Ze eet nu echt helemaal niks meer s avonds. Ik hoop dat die fase niet al te lang duurt. Vanavond krijgt ze voor het eerst geen boterham ipv avondeten. We zijn benieuwd of dit werkt. Mijn man is vooral bang dat ze vannacht wakker wordt van de honger.. Maar ik ze is niet dom en ik denk dat ze dondersgoed in de gaten heeft dat ze wat anders krijgt als ze niet wil eten. Alle tips zijn welkom haha!
Mijn man en zeker mijn schoonmoeder waar hij één dag per week eet zijn daar ook bang voor geweest, maar viel hier heel erg mee met dat wakker worden van de honger. Wij gaven wel altijd een toetje, maar verder wat de rest ook zegt, dus bord niet te vol, spelen of gooien is bord weg en verder (proberen) zo gewoon mogelijk te doen aan tafel. Dat laatste is echt wel eens moeilijk hoor.. Maar uiteindelijk werkt het wel het beste..
Krijgt ze geen kiezen of zo??? Was hier in ieder geval rond die leeftijd ook reden om een stuk minder tot niks te eten... tenzij het vloeibaar was! Er kwamen er hier dan ook 4 tegelijk door, zielig ding... En probeer gewoon vol te houden he! Hoe moeilijk dat soms ook is!
Ze is vannacht niet wakker geworden van de honger. Wel erg onrustig geslapen, maar dat kan natuurlijk toeval zijn. Ze krijgt inderdaad de laatste kies en volgens mij komen er boven ook twee hoektanden door. Ik hoop dat dat de oorzaak is en ze straks weer gewoon gaat eten. Ze was altijd zo'n makkelijke eter, at echt alles.
Hier ook een makkelijk en goeie eter maar hij gaat al maanden regelmatig zonder avondeten naar bed, hij krijgt wel altijd een toetje maar biedt geen alternatief voor het avondeten aan. Tis een bekende fase, lees dit forumgedeelte maar eens goed door