Slecht eten en drinken!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nicolientje, 25 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nicolientje

Nicolientje Bekend lid

18 mei 2012
    625
    31
    28
    Bunde
    Onze zoon van 2,5 wil de laatste tijd bijna niets meer eten en drinken. Ik moet hem echt dwingen om slokjes drinken te nemen....hij plast wel redelijk veel. Ik heb al allerlei soorten drankjes en bekers geprobeerd, maar niets helpt.

Met eten is het ook niet best. Hij eet 's ochtends met moeite een sneetje brood (maar dan ook alleen maar als daar chocopasta opzit) en zijn avondeten laat hij helemaal staan, ongeacht wat we eten. Hij krijgt af en toe een snoepje of koekje, en wil niets anders. Hij zeurt alleen maar om snoepjes. Fruit heeft hij altijd heel goed gegeten maar dat is de laatste tijd ook ver te zoeken.

Hij poepte voorheen meestal iedere dag en nu soms drie dagen niet. Hij heeft dan ook erg harde poep...

Herkennen jullie dit? En wie heeft er tips??

2. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Hier was dat ook een lange periode zo totdat ik het zat was.

Als hij een snoepje wilde mocht dat, als hij eerst wat fruit had gegeten.

Met avondeten was het was lastiger, maar na lang een weg proberen te vinden eet hij vrij goed zijn avondeten op. Tenzij hij het echt niet lekker vind.
    Misschien zelf laten uitkiezen wat hij voor groente wil eten?

3. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl krijgt meestal wel honger van buitenspelen, en van kippenbouillon.

Inderdaad heel onhandig dat eetgedrag meteen doorwerkt op de ontlasting.
    Je kan ook 's ochtends een beetje lactulose geven en voor de rest vezels zoeken die hij hij lust (gedroogde zuidvruchten b.v. ipv snoep) en dingen die vocht bevatten (dl krijgt o.a. 's ochtends pap en sinasappelsap en 's middags soep).

4. helma85

helma85 Bekend lid

3 dec 2013
    683
    43
    28
    Wat hier wel eens helpt is een compromis sluiten.
    Wij doen dat met een toetje.

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij doen dat wel eens met salami: 1 hap brood nemen = 1 cm2 salami krijgen :D

6. tuc

tuc Niet meer actief

Snoepjes en koekjes zou ik de komende weken helemaal weglaten tot er weer een normaal eet patroon is.

Hier ook hele slechte drinkers..hier zijn ze echt verplicht een hele beker leeg te drinken aan tafel. En ja peuter heeft wel eens meer dan een uur gezeten.

7. Ranu

Ranu Actief lid

23 aug 2012
    339
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik lees graag mee met de tips.

Mijn zoon eet ook heel slecht laatste tijd. Hij is altijd al kieskeurig geweest en lust sowieso niet veel. Maar nu laat hij ook al de dingen staan die hij wel lust. Heel frusterend :(
    Snoep en koekjes lust hij ook niet, dus ik kan hem ook niet daarmee overhalen eerst zijn eten op te eten.

8. Nicolientje

Nicolientje Bekend lid

18 mei 2012
    625
    31
    28
    Bunde
    Bedankt voor alle tips dames!!

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Hij is 2,5...dat lijkt me ook de fase van uitproberen en eten weigeren ed.

Ik zou alle extraatjes 'schrappen' en hem ipv daarvan gewoon die boterham aan te bieden ed. Drinken zou ik wel strenger in zijn, dat is echt gewoon nodig, en verder zoveel mogelijk andere 'vochtige dingen' aanbieden, zoals sinaasappel en mandarijn of gepureerd fruit ed.

Hier is het met avond eten ook 'je moet in ieder geval iets eten, voor je een toetje krijgt'. Verder laten we ze zelf kiezen wat ze 's ochtends en tussen de middag willen eten (brood, cracker, beschuitje, cornflakes, enz. en beleg mogen ze ook zelf kiezen en soms hebben we krentenbollen of eierkoeken ofzo).

De oudste heeft van 2 t/m 4/5 oid ook slecht gegeten en eet inmiddels al een flinke tijd bijna alles. De jongste eet sinds ze 1,5 is amper wat, zeker bij het avondeten is het minimaal, maar ze is inmiddels bijna 4 en ik merk dat ze al ietsje meer gaat eten, dus ik verwacht dat het bij haar ook alleen maar beter zal worden.

10. Nicolientje

Nicolientje Bekend lid

18 mei 2012
    625
    31
    28
    Bunde
    Het vervelende is dat hij ook geen toetjes wil;)

Met het drinken ben ik inderdaad wel streng ja....ik dwing hem echt als hij niet wil.

Hij mag ook altijd zelf kiezen of hij een boterham of cracker wil, dan kiest hij ook wel, maar eet het vervolgens niet op. Hij zit qua gewicht iets boven het gemiddelde dus ben niet bang dat hij iets tekort komt maar ik vind het wel erg frustrerend.....

Vooral nu met Sinterklaas in aantocht en alle lekkernijen die daarbij horen maakt het niet makkelijk om al het snoep en lekkers te ontzeggen.

11. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Hier is het ook drama op het moment. Ze eten al 2 jaar bijna- tot niks met het avondeten, maar nu begonnen ze met alles te miepen.
    Dus nu ingesteld; overdag niet goed eten en 's avonds niet minimaal 3 happen proeven is de volgende dag geen snoep of koekje.
    Als ze iets proeven krijgen ze de volgende middag 1 klein snoepje/koekje wat ik kies. Als ze goed eten mogen ze zelf wat kiezen. Eten ze slecht dan is er fruit of yoghurt tussendoor.

Ben nu sinds zondag bezig en we gaan vooruit gelukkig!

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Ook geen waterijsje of een kaakje of desnoods een kruidnootje ofzo?

Hoe drukker jij je er om maakt, hoe minder hij gaat eten, denk ik. Zo werkt het hier tenminste wel. Ik laat ze dus maar zoveel mogelijk, het gemiddelde kind laat zich heus niet verhongeren. ;)

Hier is de jongste vrij klein en erg slank, maar ook om haar maak ik me niet vreselijke zorgen oid (als ze ziek is, dan wordt ze wel mager, dat is minder...), ik heb bij de oudste gezien dat het vanzelf goed komt.

Deel Deze Pagina