Daar ben ik weer met vragen over eetschema's . Wat krijgt jullie kindje op 1 dag binnen? Kom maar op met de schema's! Ik geef/gaf nog nutrilon 3 in de ochtend en avond. Dit is niet meer nodig? Vooral de avondfles achterwege laten vind ik lastig. Ik vraag me af of ze dan de nacht wel doorkomt zonder honger aangezien wij om 17.00u vaak al eten. Wat is jullie ervaring hierin?
Nou een vast schema is lastig hoor. Ik merk dat die nooit hetzelfde is. Hoewel..een beetje dan. In de ochtend (tussen 6 en 6.30) een papfles en als ze wil een broodje (meestal wil ze alleen droog brood) Tussen 9 en 10 uur wat fruit 11.30-12.00 uur 1à2 broodjes en 1 beker/fles (gewone koemelk) 15 uur: fruit of crackertje, stukje ontbijtkoek en wat te drinken 17.30 warm eten, fruit of wat yoghurt toe 19.15 laatste fles. Afhankelijk van hoe ze avondgegeten heeft geef ik koemelk of dreumesmelk. Als ze slecht gegeten heeft geef ik dreumesmelk omdat ik het gevoel heb dat ze dan toch wat extra vitamines binnenkrijgt. Deze fles hou ik er nog even lekker bij. Ze slaapt er prima op en of ze nu een beker melk drinkt of een flesje op schoot, maakt m.i. ook niets uit. En daarna tandjespoetsen en naar bed Cb hier gaf ook aan dat de meeste dat ook wel doen tot een jaar of 1,5 hoor.
Mijn jongste is 15 maanden, maar heeft al een paar maanden dit schema ongeveer: 07.15 fles pap (halfvolle melk met Bambix) en 2 boterhammen zonder korstjes (die mikt hij altijd op de grond, dat voorkom ik nu maar door ze er al af te halen ) met wat boter en soms pindakaas of appelstroop of jam 10.00 stuk fruit (hele appel, stukjes peer, hele banaan, kwartjes druiven o.i.d.), rietjesbeker met water (drinkt hij weinig van) 12.30 2 of 3 boterhammen zonder korstjes met beleg 15.00 tussendoortje zoals soepstengel, koekje o.i.d. en weer zijn rietjesbeker met water of diksap (waar hij weer weinig van drinkt) 18.00 avondeten, vlees, groenten, aardappel, yoghurt of wat vla na 18.45 fles pap Die flessen zijn nog heilig voor hem. En aangezien hij amper drinkt verder blijf ik die mooi geven tot hij genoeg drinkt uit zijn eigen beker en hij hem zelf niet meer hoeft.
Haha lastig hé? Met 1 jaar was haar ontbijt een fles melk (ze wilde echt niks anders en ik vond ontbijt belangrijk) 10u fruit. 12u 1 sneetje brood 15u fruit of rijstwafels of cracker 17/17.30 avondeten 19u fles. Hele dag door wafer/sap/diksap Overigens vind ze d'r fles voor t slapen hier nog super lekker. Maar totaal overbodig
zoontje is vorige week 1 geworden 08.00 ontbijt met flesje gewone koude melk en een boterham tussendoortje: fruit en water lunch: bakje brinta met gewone melk, soms flesje gewone melk met boterham ipv pap tussendoortje: fruit tussendoortje: soepstengel/rijstewafeltje met water of soms diksap avondeten: gewoon met de pot mee en een bakje kale yoghurt na 2000 zolang de voorraad strekt (lees: zolang er nog voeding in de bus zit ) een flesje van 150 cc, maar daar laat hij steeds vaker 50 cc van staan.
Geen vaste tijden. Ligt aan de duur van haar 2 slaapjes, die dagelijks anders zijn. Ontbijt boterham met korst met 120+4 standaard 1. Ze lust nog geen gewone melk helaas. Als beleg van alles en telkens wat anders. Fruit. 1-2 boterhammen met korst met 120+4. Fruit, of rozijntjes, soepstengel, eierkoekje, minikrentenbolletje tussendoor. Avondeten rond 17.45. Ze eet hier erg goed van en gewoon een toetje. Geen avondfles meer. Tussendoor altijd wel 500 ml water uit rietjesbeker.
Hier kreeg hij toen nog 2 flessen, met 13 maanden viel de avondfles weg en met 16 maanden de (vroege) ochtendfles. Maar met 12 maanden was het zo: 5.00 fles van 150+3 en weer verder slapen 8.30 1 boterham en een beker thee (rietjesbeker) soms nog een cracker ofzo erna. 10.00 koekje en een beker roosvicee 12.00 2 boterhammen en een beker melk, waren vaak maar een paar slokken, hij moest er erg aan wennen om melk ook uit een rietjesbeker te drinken en niet uit de fles. 15.00 fruit en een beker roosvicee 17.30 warme maaltijd, over het algemeen met de pot mee, anders een potje 12+ of 15+ of een maaltje uit de vriezer. Daarna een toetje 19.30 fles 150+5 en naar bed. Met 13 maanden werd de fles gewoon drinken uit de rietjesbeker En met 16 maanden konden we gewoon lekker doorslapen i.p.v. eruit voor een fles. Verder is er tot nu toe eigenlijk ook nog niks veranderd. Behalve dat we met sommige dingen wat makkelijker zijn geworden en tijden zijn niet zo strikt. Hij doet gewoon met ons mee, dus als wij om 13.00 lunchen doet hij dat ook en als het avondeten om 18.30 is gaat hij daar ook in mee, dat gaat inmiddels allemaal prima.
Niet echt een vast schema maar dochter is 13 maanden: Ontbijt: Fles 150ml dreumesmelk 4 met schepje pap en cracker tussendoor: rijstwafel Lunch: 2 of 3 boterhammen met boter en beleg tussendoor: cracker met chocopasta Fruit: mandarijntje en halve banaan of stukken peer Smiddags: Fles 90ml halfvolle melk Tussendoor: rozijntjes Avondeten: beetje met de pot mee of potje 8+ In bed: Fles 150ml dreumesmelk 4 met schepje pap Als we wat lekkers tussendoor eten krijgt ze daar wat hapjes van mee zoals pannenkoeken of knakworsten. Frituurvoedsel krijgt ze nooit
Rond 08.00 uur: 200 ml pap (gewone melk + bambix) 10.00 uur: stuk fruit 12.30 uur: 2-3 boterhammen met beleg + tuitbeker melk 15.00 uur: tussendoortje (rijstwafels oid) met tuitbeker water 18.00 uur: eten met de pot mee 19.00 uur: bakje Griekse yoghurt Avondfles zijn we rond een maand of 11 mee gestopt. Hij at toen al goed met de pot mee en had dan echt geen honger meer voordat hij naar bed ging. Overigens; op het KDV eten ze om 16.30 al en hij kreeg (en krijgt nog steeds) dan nog een bakje yoghurt rond een uur of 18.00, en dat redde hij prima tot de volgende ochtend
Met 1 jaar kreeg ons mannetje 's ochtends nog een papfles en 's avonds ook nog 120 melk, alleen die in de avond ging er vanzelf rap af! Hij dronk t gewoon niet meer en sliep er niet meer of minder door. En in de ochtend zijn we pap gaan geven van de lepel, nu nog steeds. Met 14 maanden krijgt hij nu: 8:00 150ml melk waar we pap van maken met water 10:30 a 11:00 fruit een peer, mango, banaan, aardbeien en water Dan of slapen en rond 13:00 eten of om 12:30 groentenhap 200-250gr en dan slapen van 13:00-14:00 a 14:30 15:30 appel, koekje, cranberry's krenten, soepstengel, druiven met wat water/limonade/sap 17:30 a 18:00 2 boterhammen met beleg en yoghurt toe 19:30 slapen! Kun je avondeten misschien rekken naar 17:30 door alles klein beetje op te schuiven?
06.45 Boterham met jam en siroop 9.30 Fruit vaak met liga of nijntje koek erdoor en nog steeds siroop van 06.45 12.00 2 boterhammen met beleg Appelsap 15.30 Koekje/rijstwafel/ spekje Water 17.30 Avondeten 19.30 Nutramigen 2 150ml met rijstbloem 23.00 Nutramigen 2 150ml met 12maandenpap Deze bouwen we langzaam af
Hier vanaf een jaar en nu nog dit schema: Ontbijt: 1 a 2 boterhammen/muesli/crackers met water/thee Tussendoor: 2 stuks fruit met water/thee/diksap Lunch: zelfde als ontbijt Tussendoor: iets uit de trommel (krentjes, mini ontbijtkoekje, rolletje jip en janneke, yoghurt krentjes, doosje manna) En 1 a 2 stuks fruit met water/thee/diksap Rond 17.00 uur bak rauwkost Warme maaltijd
Ons schema, ook vanaf ongeveer 1 jaar Ontbijt: boterham met beleg, cracker en thee Tussendoor: fruit of een koekje + ranja Lunch: boterham met beleg, beschuitje met beleg en een beker yoghi of melk Tussendoor: fruit of een koekje + ranja Avondeten: met de pot mee en een toetje Voor het slapen kreeg ze rond haar eerste jaar een papfles, nu krijgt ze thee. Alleen als ze slecht gegeten heeft krijgt ze nog een papfles voor het slapen
Bedankt voor de reacties! Ik blijf het gewoon altijd een beetje moeilijk vinden! Vooral omdat mijn eigen eetschema nergens op slaat. Daar ben ik nu ook mee bezig. Vind het gewoon belangrijk dat mijn dochter daar geen last van krijgt en niets te kort komt aan vitamines etc... Maar zover ik lees, wijkt onze schema niet veel af. Ik zou in de ochtend brood kunnen geven ipv een papfles. En avond eten idd een beetje rekken naar +/- 18.00.
Die nutrilon 3 zou ik sowieso mee stoppen, als je melk wil geven dan gewoon volle melk. Met een jaar is een fles s avonds idd niet meer nodig, maar ik vind 17.00 uur eten ook heel erg vroeg, dan is het hier nog middag. Waarom heb je zelf een raar eetschema dan, daar kun je toch ook wat aan doen? 7.00/8.00 12.00/13.00 en 18.00 de hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes dan ben je er al. S ochtends kun je idd brood geven, maar als ze graag pap eet zou ik dat gewoon in een schaaltje geven. Pap uit de fles heb ik altijd heel raar gevonden.
Ik lees even mee. Vorige week ben ik na ruim 13 maanden gestopt met borstvoeding en ik vraag me toch wel een beetje af of mijn zoontje nu wel genoeg binnen krijgt. Zijn dag ziet er zo uit: 7:00 uur: 200 ml volle melk met 8-granenpap. Soms daarna nog een volkorencracker zonder beleg. 9:00 uur/9:30 uur: 1,5 stuk fruit Slapen 12:00 uur: boterham (eet hij niet altijd op. Hij eet pas sinds een week of twee een beetje fatsoenlijk brood. Hij wilde het echt niet, daarom ook pap als ontbijt) + 150 ml volle melk (drinkt hij niet altijd op) 14:30 uur/15:00 uur: gewone yoghurt met een halve banaan erdoor Slapen (doet hij niet altijd) 17:30 uur: avondeten. Dit kan vanalles zijn: aardappels, groenten met vlees of vis. Zoete aardappel doet het bijzonder goed. Pasta en risotto lust hij ook graag. 19:00 uur 180 ml volle melk met een schep 8-granenpap. De pap in de avondfles is veel minder dan de ochtendfles. Het is meer een extraatje omdat hij nog maar net van de moedermelk af is. Ik vraag me af of het nodig is. Ik ben nog wat aan het experimenteren. Tussendoor drinkt hij diksap of water. Door de dag heen is hij erg tevreden maar 's avonds voor het slapen lijkt hij echt honger te hebben. Ik vraag me af of alleen volle melk wel voldoende voor hem is, vandaar de schep pap.
06:30 Brinta + Diksap 09:00 Fruit of Avocado 11:00 fles volle melk 13:00 1 Boterham met beleg (die meestal op de grond gegooid word want hij eet erg slecht al een paar weken) Smoothie of fruit en soms nog een Avocado 15:00 een snack 17:30 Soep zelfgemaakt elke dag een andere groente zodat hij toch zijn vitamine binnen krijgt en daarna met de pot mee. Als toetje volle yoghurt en in het weekend een smultoetje 19:30 een fles volle melk
voor een kindje dat normaal eet is pap s avonds echt ovrrbodig. Überhaupt een fles is niet meer nodig, een warme maaltijd met evt toetje is voldoende.
Hier is ons schema voor onze dochter van 1 jaar: 07:30 uur 90/3 met medicatie ontbijt wilt ze echt niet dus geef haar fruit erbij 12:00 uur 1 boterham (wat ook niet jofel word gegeten) en 180/6 15:00 uur fruit of iets lekkers (rozijntjes) 16:00 uur 180/6 18:00 uur warm eten + toetje 19:15 uur 180/6 Tussen 23:00-04:00 uur 180/6 (gelukkig niet meer iedere nacht!) Zoals jullie zien zit mijn dochter nog steeds op 4 of 5 flessen per dag. Zij weigert echt iets anders te drinken en onze KA heeft gezegd zolang ze de melk drinkt maar aanbieden ze kunnen er tot hun 4e jaar mee groot worden. Hebben werkelijk alles al geprobeerd maar warm drinken wil ze niet, rooevicee, appelsap, vruchtensap etc wil ze niet (te zoet?) en gewoon water dat spuugt ze meteen uit.
Ons dochtertje is nog iets jonger, tien maanden bijna maar haar schema is: 7.00/7.30 pap met een lepeltje eten + broodkorst en een kopje thee +/-9.15 weer op bed zo'n anderhalf uur. 11.00 fruit en drinken uit tuitbeker, paar slokjes Tussen 12.00/12.30 boterhammetje met beleg en een bekertje opvolgmelk. Rond 13.30 weer op bed tot ongeveer 15.00 uur. 15.00 fruit / eierkoek / iets anders plus dixap uit de tuitbeker. 17.30 uur warme maaltijd, eet al met de pot mee en yoghurtje na plus weer wat slokjes drinken dixap. 19.30 uur pyamapapje uit de fles en daarna naar bed. Slaapt snachts door.