Hallo iedereen, Vorige week zaterdag begon dochterlief (net 1 jaar) met koorts. Verder vrolijk, weinig aan de hand, en omdat het 38,5 was gewoon toegeschreven aan de warmte en twee doorkomende tanden. Zondag geen koorts, tenminste niet opgevallen. Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag koorts. Tussen de 39 en 40.4 schommelend. Vrijdag naar de huisarts geweest omdat ik het lang vond duren. Zij heeft haar nagekeken en zag een rood keeltje maar niet echt ontstoken vond ze. Oren kon ze niet goed beoordelen, maar haar bovenste luchtwegen zaten vol kon ze horen. Dit kan goed kloppen want ze heeft al een tijdje een sluimerende verkoudheid met af en toe wat hoest. Verder is ze deze dagen wat hangeriger geweest, wat meer gehuild maar heeft ook absoluut haar vrolijke momenten waarbij ze vrolijk staat te dansen bij liedjes. De huisarts vond het toch erg lang duren dus vrijdag heb ik toch een recept amoxicilline meegekregen met het advies te starten. Dit heb ik vrijdagavond dan ook gedaan. Vrijdagavond na het bad had ze torenhoge koorts, maar haar lippen, handen en voeten waren ineens super koud en blauw. Ik heb haar gauw onder een dekentje genomen en ze viel in een diepe slaap voor 15 min en werd erna weer mooi roze wakker. Gisteravond idemdito alleen niet na het bad. Vanuit het niets blauwe lippen, blauwe handjes en blauwe voetjes. Uiteraard ook met koorts. Weer op schoot met een dekentje in slaap gevallen voor 15 min en weer roze wakker. Ze krijgt zo nu en dan wel een zetpil (2 per dag van 240 op advies van de huisarts). Ze slaapt meer, maar ik vind het zo moeilijk om te peilen waar dat blauwige vandaan komt, herkent iemand dit? En binnen hoe lang kan ik merken of de antibiotica gaat werken of dat het iets anders is? Ik hang as we speak ook bij de HAP aan de lijn in de wacht, maar ik werd er nog niet veel wijzer van. Volgens hun kan het van alles zijn en ze overlegt met de arts nu. Ik wilde vooral vragen of iemand het herkent?
Blauwe handjes en voetjes zijn tekenen van verminderde bloeddoorstroming. Dit zie je alleen bij mijn weten normaal niet bij hoge koorts. Ab duurt een dag of 3-4 voor je daar effect van zou moeten merken. Sterkte ermee, klinkt niet fijn!
Ik zou toch ff langsgaan, als je dat nog niet hebt gedaan. Die blauwe handjes/lipjes lijken me niet echt goed passen bij koorts, maar ik ben natuurlijk geen arts. Bij mijn weten moet antibiotica binnen 48-72 uur na het nemen van de eerste dosis z'n werk gaan doen als het om een bacteriële infectie gaat. Sterkte! Ben benieuwd wat ze je hebben geadviseerd bij de Hap.
Dat blauwe had mijn zoontje laatst ook bij hoge koorts. Geef je paracetamol? Want op het moment dat dit uitgewerkt is, krijgt het lichaam door de koorts het signaal dat het te koud is (de koorts wil 40 graden maar door de pcm is het bijvoorbeeld 38, als de pcm dan is uitgewerkt is dat een enorm verschil). Het lichaam gaat dan in de opwarmstand en gedraagt zich alsof het ijskoud is (blauw worden dus). Dit legde onze dokter uit. Het mag alleen nooit langer dan 10 minuten duren. Kan sowieso geen kwaad om langs de hap te gaan.