'Rapley' eerder dan 6 maanden?

Discussie in 'Voeding' gestart door madelein, 7 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Onze dochter is nu bijna 5 maanden oud. Ze toont al weken erg veel interesse in ons eten.
    Ik ben met 4 maanden met hapjes ( geprakt) begonnen maar dit konden dr darmpjes nog niet aan.

Afgelopen weekend heb ik haar aan een schijf komkommer laten sabbelen ( die ik vast hield). Dit vond ze geweldig! Ze zoog het zachte er helemaal uit en at dat ook op.
    Sindsdien geef ik haar dagelijks een groot stuk halve komkommer om op te sabbelen en mee te kliederen.
    Vanavond aten we broccoli en heb ik haar een stronkje broccoli gegeven. Deze ging rap dr mond in, en ze heeft hem in een half uur tijd voor 3/4 opgegeten ( alleen het loof). Af en toe kokhalzen, maar alleen bij echt grotere stukken. Ze begint zelfs al te kauwen op stukjes.

Kan ik hiermee doorgaan of is ze echt nog te klein?

2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.279
    17.158
    113
    Ging toch goed? lekker door gaan dan hoor :) Wat ze binnen krijgt is mooi meegenomen maar het is nog Bijvoeding dus ze hoeft niet veel. Ze leert zo wel de pure smaken en de structuren

3. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Dat was mijn idee ook idd :). Beetje spelen met eten, nu mag het nog ;).

Ze heeft alleen heel erge kramp gekregen vannacht :(. Dus het is wederom te vroeg vrees ik...

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Het zou mijn keuze niet zijn. Zit ze al echt goed rechtop dan? En de krampjes.. Sneu! Ik zou het nog even uitstellen. Zeker als ze er nu 2x zo heftig op reageert.

Hier kon ze iets voor zes maanden goed zitten en at zo in een kwartier een kwart broccoli weg, inclusief steeltjes haha.

5. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ja ze zit zelfs al alleen rechtop. Soms kukelt ze wel om hoor, maar ze zit aardig stabiel.

Ik ga nu ook zeker weer stoppen hoor, door de krampjes. Vorige hapjes waren net na de 4 maanden, dus week of 3 terug.
    Over een paar weekjes weer proberen :)

6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Hier met 5,5 maanden begonnen. Als de komkommer wel goed gaat met haar darmen, zou je die natuurlijk best kunnen blijven geven. Mijn dochter kreeg met bloemkool en broccoli ook veel krampjes in het begin. Wortel en zoete aardappel en avocado gingen wel goed.
    Voorwaarde voor rapley is idd dat ze echt goed rechtop kunnen zitten, vanwege verslikken. Zelfs in de uitleg van Stefan Kleintjes (die heel erg van het wachten tot 6 maanden is) staat dat babys die vlotter zijn in het rechtop zitten en de oog-handcoordinatie mogelijk ook eerder aan vast voedsel toe zijn (aangezien dat de voorwaarden zijn voor zelfstandig eten).

7. Veera

Veera Niet meer actief

Ik gaf pas stukken rond de 9-10 maanden met uitzondering van brood.
    Vond het te gevaarlijk.
    Maar als t goed gaat kan je op die voet wel doorgaan

8. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Zitten doet ze, wel met een klein steuntje voor het evenwicht. Maar ze gaat zelf rechtop zitten in dr wipstoel bijvoorbeeld. Is een snelle tante ;)
    Oog hand coördinatie: een lepeltje met wat erop gaat rechtstreeks dr mond in, en onderweg blijft het hapje gewoon liggen.
    Dus wat die dingen betreft, plus de interesse in wat wij eten, is ze er aan toe. Maar dr buikje nog niet.

9. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Darmen meestal met 6mnd pas klaar voor stukjes.

Ben jeal lidvande Rapley groep op Facebook? Staat veel info op.

10. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Rapley kan al prima! Leuk! Veel plezier ;)! Ik begin ook over een weekje of 2 met rapley, als ze goed kan zitten.

11. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Rapley kun je het beste mee beginnen ergens halverwege het eerste levensjaar. Die 6 maanden komen dus niet zo precies. Maar 5 maanden zou ik niet doen, maar dat baseer ik op mijn eigen kind, zij was er nog niet aan toe.
    Goed kijken of ze goed rechtop kan zitten.

12. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Inmiddels heb ik het boek van Stefan kleintjes gelezen, erg goed boek!

We zijn nog niet echt begonnen met elke dag dingen aanbieden maar ze krijgt zo nu en dan wat. Vanavond een boontje, gister een stuk komkommer. Groot feest :). Onze dochter is wel vlot geloof ik. Zit inmiddels in de babyset van de triptrap, wel nog met een kussentje naast haar om wat extra steun te geven. Ze hoeven trouwens niet zelfstandig te kunnen zitten voor rapley kwam ik achter, mag ook met een steuntje.

13. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Inmiddels weer een weekje verder en ik ontkom er niet meer aan om haar elke maaltijd ook wat te geven. Ze trekt het uit je handen of pakt het zelf van m'n bord 🙈
    Momenteel geef ik courgette en banaan en dat gaat heel goed! Gister heeft ze een stuk perzik gegeten. Ze vind alles lekker en krijgt tot nu toe nergens krampjes van :D

Deel Deze Pagina